Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
Hur mäter vi ? ”Din kommuns kvalitet i korthet” Medborgarenkät Företagarenkät Databaser Egna mätningar Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
Kommunkompassen 2009 Övergripande resultat
Kommunkompassen 2009 Samhällsbyggare enligt kommunkompassen Vad gör kommunen för att stödja föreningslivet? Kommunens samverkan med kulturlivet? Kommunen som partner för näringslivet? Kommunens internationella kontakter? Styrkor Kommunen har kraft att medverka i många samarbetsfora, t ex nätverk och olika ”råd” Näringslivsarbetet Många arrangemang som stärker varumärket Piteå Framgångsrikt arbete med EU- projekt Förbättringsområden Sök vägar att möta alla föreningar Stöd mindre företags möjligheter till näthandel Sammanfatta vad alla EU-projekt givit
Övergripande resultat IndexPiteå 2009 Piteå 2007 Samtliga 2009 Samtliga 2007 Kommunen som en plats att bo och leva på Nöjd-Region- Index (NRI) Kommunens verksamhet Nöjd-Medborgar- Index (NMI) Inflytande i kommunen Nöjd-Inflytande- Index (NII) Piteå kommuns resultat i förhållande till andra kommuner är statistiskt säkerställt SCB:s medborgarundersökning 2009
Övergripande resultat - Bo och leva SCB:s medborgarundersökning 2009
Tillgänglighet: Svarstid e-post – telefon 23/51 Piteå svarar i snitt på 8 timmar Övriga kommuner snitt på 10 timmar Svarskvalitet Piteå 63 % Snitt övriga 64% Borde vara 100% ”Din kommuns kvalitet i korthet” Erfarenhet är att man får svar på vart tredje samtal – Piteå svarar på fler – variation finns 1/51
Bemötande vid telefonkontakt PITEÅ Försämring från 2007 på ”Gott bemötande” Men förbättring …inget underkänt samtal års resultat 68 31/51 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
Tillgänglighet: Väntetider förskola Plats på önskat datum Väntetid 25/5427/54 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
Trygghetsaspekter : personaltäthet Under hösten 2007 uppfylldes målet om 15 heltidsplatser i genomsnitt/ barngrupp och uppfylls fortfarande. 13/51 4/62 4/290 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
Delaktighet och information Metoder för delaktighet 2008 Delaktighet SCB /5821/48 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
Delaktighet och information 2009 SCB:s medborgarundersökning 2009
Samhällsbyggnad Befolkningsutveckling – sysselsättningsgrad Befolkningsutveckling snitt 5 årSysselsättningsgrad 39/62 123/290173/290 27/62 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
Samhällsbyggnad – arbetstillfällen Företagsklimat Svenskt näringsliv Piteå 160/290 45/62 14/62 48/290 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
Samhällsbyggnad - arbetstillfällen föfö
Samhällsbyggnad - utbildningsmöjligheter Piteå 2009 Piteå 2007 Samtliga 2009 UTBILDNINGSMÖJLIGHETER Hur nöjd är du vad gäller … utbildningsmöjligheterna inom rimligt avstånd?6,56,26,4...hur väl möjligheterna till utbildning uppfyller dina förväntningar?6,46,16,2...tillgången till högre utbildningar (universitets- eller högskoleutbildning) inom rimligt avstånd?6,46,16,2 Föreställ dig ideala utbildningsmöjligheter. Hur nära sådana ideala förhållanden är utbildnings- möjligheterna för invånarna i din kommun? 6,05,85,7 FETSTIL = Index på en skala = ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) = mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala = ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009
Samhällsbyggnad - arbetsmöjligheter SCB:s medborgarundersökning 2009 FETSTIL = Index på en skala = ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) = mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala = ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön)
Kommunikation FETSTIL = Index på en skala = ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) = mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala = ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009 Samhällsbyggnad - kommunikation
Samhällsbyggnad - avtalstrohet föfö
Samhällsbyggnad 20/62 53/62 21/ /290 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
Samhällsbyggnad Att leva och bo Ny undersökning våren 2009 gav resultat 73 6/48 ”Din kommuns kvalitet i korthet”
FETSTIL = Index på en skala = ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) = mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala = ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009 Piteå – en plats att leva och bo på
FETSTIL = Index på en skala = ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) = mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala = ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009
Kommunens verksamhet Nöjd-Medborgar-Index (NMI) för Piteå kommun och samtliga kommuner i undersökningen SCB:s medborgarundersökning 2009
FETSTIL = Index på en skala = ej godkänt (rött) 41-54= godkänt (orange) 55-74= nöjd (gul) = mycket nöjd (grön) Delfrågor = skala = ej godkänt (rött) 5= godkänt (orange) 6-7= nöjd (gul) 8-10= mycket nöjd (grön) SCB:s medborgarundersökning 2009
Arbetslöshet Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
Arbetslöshet Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem
Partnerskap Partnerskap bildat för att komma till rätta med ungdomsarbetslösheten, i samarbete med bl.a. arbetsförmedlingen och Företagarna. Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem