Läroplansträff 2013-09-02 Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Gymnasiearbetet p..
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Läroplansnätverk förskola
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Utmaningar i arbetet med BfL
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Resultat av klassrumsbesök
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Läroplansträff Välkomna.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Presentationens avskrift:

Läroplansträff Välkomna!

Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande 9.00 Diskussion kap 6 Hattie 9.30 Fika under gruppdiskussionerna Varje grupper berättar om sina diskussioner 10.20Pedagogisk planering utifrån en förmåga - Fokus ska ligga på aktiviteter i klassrummet - hur bedöms eleverna formativt? - hur ska slutbedömningen se ut? - hur formulerar ni det elevvänligt? - uppgiften ska provas i klassrummen till nästa träff Återsamling och avslutning

Hur kan vi skapa denna lärmiljö? Tydlighet med vad eleverna ska lära och hur de ska få visa sina kunskaper Skapa en varierad undervisning i klassrummet Tydlig formativ återkoppling på elevernas resultat i förhållande till målet Undervisningen läggs på en nivå som utmanar elevens tidigare begreppsvärld Hattie beskriver delar av detta i kap 6

Gruppuppgift Grupper om 4-5 i varje Välj ut 3-4 frågor från papperet med frågor Vilka erfarenheter har ni själva från era klassrum? Fördjupa samtalet med att ställa frågor till varandra som ökar förståelsen av frågeställningen En i gruppen dokumenterar era slutsatser av samtalet Tid 60 min inklusive fika Återsamling 10.00

Återsamling Vad har ni i gruppen pratat om? Vilka frågor har ni behandlat? Vilka lärdomar har ni dragit i gruppen? Vad kommer ni att ta med er från diskussionen till ert eget klassrum och er egen lärargärning?

Pedagogisk planering Vi behöver fördjupa tankarna om pedagogisk planering Aktiviteterna i klassrummet behöver utvecklas för att träna rätt saker. För vem skriver vi planeringen?? Lägg största fokus på elevdelen!!

Så här kan det se ut Terminsplanering Lärarplanering Elevplanering Lärarplanering Elevplanering

Elevens del Hur länge ska vi arbeta? Vad ska jag lära mig? Tänk på att beskriva förmågorna i ämnets syfte kopplat till kunskapskraven Hur ska jag bedömas under arbetet och efter arbetet? Hur ska vi arbeta i klassrummet? Max en A4 för att eleverna ska läsa den Tas upp i början på varje arbetspass

Uppgift Välj årskurser för planeringen Skriv elevdelen till er pedagogiska planering Planeringen ska provas med elevgrupp till nästa gång Liten omfattning 2-3 lektioner Återkoppling nästa pilotträff den 2/10 - Deltagarna i grupperna redovisar för varandra och berättar erfarenheter och lärdomar från lektionerna

Förmåga att göra planering utifrån Välj en av följande förmågor Föra och följa matematiska resonemang ( Ma ) Att genomföra systematiska undersökningar ( Ke, Fy eller Bi ) Analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner ( Bd ) Söka information från olika källor och värdera dessa ( Sv) Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället ( Re )