Läroplansarbete Träff med Ö-team 2011-10-21. Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skriva för att lära – så gör du
Exempel utifrån ett antal målområden
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Bedömning av professionell kompetens
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
- Konsten att ge feed-back
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Hovstaskolans styrdokument
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
- Introduktion av införande av Lgr 11
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklassen Torpshammar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Nätverk kursplanepiloter
Uppföljning och utvärdering
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Diskussionstillfälle 4
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Resultat av klassrumsbesök
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lära för livet!.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Läroplansarbete Träff med Ö-team

Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka förståelsen för den kunskapssyn som finns i våra läroplaner Öka förståelse för vilken typ av bedömning som ska genomsyra elevernas arbete Öka förståelsen för hur vi arbetar med planering av undervisning och lärande

Innehåll Kunskapssynen i läroplanen Vad ska en lokal pedagogisk planering innehålla och hur ska den se ut? Allmänna råden för planering och bedömning av undervisning Bedömning för lärande Hur kopplar vi arbetet med läroplanspiloter och rektorer/förskolechefer till ert arbete?

Vad kännetecknar läroplanens kunskapssyn? Fundera enskilt i 3-4 minuter Reflektionsrunda som lärande samtal

Fakta Bedömning av hur fakta memoreras Behavoiourism Förståelse Kommunikation Problemlösning Konstruktivismen Tillämpning Social interaktion Bedömning av Förståelse och Tillämpning Innehållsmål

Vad innebär det i klassrummet? Läraren måste kartlägga var varje elev befinner sig för att kunna lägga undervisningen strax ovanför deras tidigare kunskapsnivå. Då utmanas eleverna att ta nästa steg i sin utveckling. Det kallar Vygotskij för den proximala utvecklingszonen. Läraren måste organisera lärandet så eleverna får lära sig i sociala samspel istället för att sitta själv och klura på uppgifterna eller studera enskilda fakta. Lärandet sker i samspel med andra och inte ensam. Gruppaktiviteter är centrala enligt läroplanens kunskapssyn

Vad innebär det i klassrummet? Elevens vardagsbegrepp måste vara utgångspunkter för undervisningen. Man utgår från elevernas intressen och begreppsvärld för att därefter succesivt närma sig de begrepp som undervisningen ska handla om. Om vi organiserar undervisningen på det sättet så kommer elevernas motivation för lärande och elevernas nyfikenhet att öka ordentligt Läraren måste vara nyfiken på elevernas funderingar och inte ”veta allt” från början. Läraren måste vara genuint intresserad för elevernas funderingar och begrepp. Här har de förståelsefördjupande frågorna som man använder sig av i lärande samtal en väldigt viktig funktion att fylla. Hur tänker du nu? Kan du förklara lite mer? är exempel på frågor som inte kan besvaras med ja eller nej och som fördjupar elevernas tankar. Viktigt att ställa frågor till eleverna som fördjuper elevens tankegångar istället för att ge svaren för snabbt

Vad innebär det i klassrummet? Eleverna måste lära sig om sitt eget lärande. Läraren måste organisera bedömningssituationer där eleverna själva får fundera ut vad de lärt sig, varför de gjort det och hur de kan lära sig mer. Det måste också skapas situationer för eleverna att själv bedöma sitt lärande. Låta eleverna ge varandra feed- back är ett exempel på där eleverna får träna sina bedömningskunskaper. Även olika typer av självvärdering av sitt lärande blir viktigt

Vad betyder det för Ö-teamets arbete? Fundera enskilt 3-4 minuter Reflektera i ett lärande samtal

Planering av undervisning Ökad tydlighet för elever och vårdnadshavare Vad ska eleven lära sig? Hur ska det gå till? Hur ska eleven bedömas? Förmågor som ska bedömas och inte så mycket fakta och innehåll Ska presenteras innan varje nytt arbetsområde Vara skrivet på ett språk som eleverna förstår

Kort utvärdering av dagen Har vi nått målen med dagen? För min egen utveckling vill jag att ni skriver ned på en lapp och lämnar till mig Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka förståelsen för den kunskapssyn som finns i våra läroplaner Öka förståelse för vilken typ av bedömning som ska genomsyra elevernas arbete Öka förståelsen för hur vi arbetar med planering av undervisning och lärande