Från 40‰ till 40% på 6 år.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
~ Den första mobiltelefonen ~
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Studierektor/universitetsadjunkt
IT-stress.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Mellanchefen en maktpotential
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Läsplatta i undervisningen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Från 40‰ till 40% på 6 år.
Må bra på jobbet.
Intranät – inte för alla?
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Linköpings universitet
Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
”Undervisningen är helt gratis ”
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Björknässkolan Nacka kommun
© Synovate Ungas attityder till rökning
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
SIM TEAM.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Nätbaserad undervisning Tät interaktion mellan studenter och lärare Agnès Sandin,
UMEÅ UNIVERSITET ~ SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET I UMEÅ ~ VASA UNIVERSITET ~ ÅBO AKADEMI I VASA ~ SVENSKA HANDELSHÖGSKOLAN I VASA ~ VASA YRKESHÖGSKOLA.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Att studera med funktionsnedsättning
STUDENTREKRYTERING.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
David Mattsson Hälsopedagog på Sociala omsorgsförvaltningen, Borås stad.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Presentationens avskrift:

Från 40‰ till 40% på 6 år

Stefan Rodheim Jan Svärdhagen Utvecklingsledare IKT-pedagogiskt centrum -IT-ingenjör- Jan Svärdhagen Utvecklingsledare Pedagogiskt utvecklingscentrum Dalarna (PUD) -Religionsvetare/Filosof-

En kort men intensiv historia 2002- ett program, 5 kurser 2007- knappt 40% av studenterna studerar på distans 2009 – uppskattningsvis 50% Analog distanspenna

Högskolan Dalarna – Antal registrerade studenter inom Nätuniversitetet 2003-2007 Källa: Ladok 3786 3054 1413 1017 496 Antalet registrerade studenter har ökat från knappt 500 år 2003 till närmare 3 800 studenter 2007.

Studenter i över 50 länder

Studentens Lärarens ? flexibla Arbetsgivarens

Hur arbetar vi? Fungerande administrativ plattform (Fronter) Hög tillgänglighet (Streaming ) (Föreläsning Fö1) Interaktion (Marratech) Ledning Innovativa lärare Stödorganisation (IKT-pedagogiskt centrum)

Fronter

Videochat

Marratech

-Produktionsteknikerprogrammet- 120 högskolepoäng Installationsteknik Styrteknik grundkurs Materiallära för produktionstekniker Mätningsteknik Kvalitet Pappersteknik Skärande bearbetningsteknik

-Språkutbildningar- Engelska Tyska Franska Italienska Spanska Japanska Kinesiska Arabiska Ryska Portugisiska Koptiska Nybörjarsvenska

-Utveckling av eTjänster- 120 högskolepoäng

eTjänster, perspektiv och utvärdering Datasäkerhet och integritet Kommunikation , gruppdynamik och eTjänster Programmering av mobila enheter Design av eTjänster

-Hälsa/Omvårdnad- Demens och Basmedicin äldrevård Trädgård & välbefinnande Arytmikurser

Vilket är framgångsreceptet?

Utveckling tar tid Jedeskog

Avgörande faktorer Pedagogik framför teknik Webbaserat med hög interaktion Lärarna (den förändrade lärarrollen) Ledning Stödorganisation (IKT-pedagogiskt centrum)

På gång Upphovsrättsfrågan Welcome ”Distanslärarens arbetsmiljö” Mediaserver Stora Enso Ludvika-projektet

Externa projekt Stora Enso Ludvika kommun Fördelar: • Föreläsningarna är alltid tillgängliga - deltagarna kan se föreläsningen när det passar för arbetet • Inspelade föreläsningar ger möjlighet att repetera och ta paus • Närhet till industrimiljö möjliggör snabb koppling mellan teori och praktik Nackdelar och förbättringsområden: • Kommunikation med läraren sker inte direkt utan via forum eller e-post • Fysisk introduktionsträff för Massa- och papperskursen saknades • Det saknas en anpassad lokal. Studiemiljön behöver förbättras – behov av lärcentra på varje bruk • Svårt att få acceptans från närmaste chef att lägga tid på utbildning • Det blev mycket att jobba fulltid och utbildas därutöver. Övrigt: • Hur fungerar metoden för äldre deltagare? Bra form av utbildning - ”Vi tror på metoden” Stora Enso Ludvika kommun

Allt är sig likt fast annorlunda Att vara lärare av Martin Bäcklin (1948). I Almqvist & Wiksells serie: Handböcker för lärare, 10. s. 143 De tekniska hjälpmedlen för undervisningen lär man känna så småningom, men bekantskapen bör inte uppskjutas för länge. Läsfolk har ibland rätt grumliga begrepp om maskiner. Det känns ganska genant, när t.ex. en baloptikonlektion kommer av sig vid ingången, därför att man inte behärskar apparaten. Jag har sett skådespelet rätt många gånger. 1946 års skolkommission föreslår, att en specialkurs i användandet av tekniska hjälpmedel (skrivmaskiner, dublikatorer, grammofoner,- epidiaskop för skioptikon- och baloptikonbilder, filmapparatur, radioutrustning) skall inläggas i lärarutbildningen. Jag skulle vilja rekommendera mina läsare att ta del av kommissionens motiviering (betänkandet s. 472 ff.). Enligt min mening är det angeläget, att förslaget beaktas. Den åsikten kan man hysa utan att förfalla till yrvaket aktualitetsjäkt eller till övertro på de tekniska hjälpmedlens betydelse. De är blott hjälpmedel, men som sådana kan de ibland vara ovärderliga.

Vi är alltid beredda

Tre delkomponenter Frigöra oss från klassrumstänkandet. Streaming-Presenter Skapa kommunikationsytor där studenter synliggörs Marratech - Videochat En administrativ bas- Fronter