Verktyg för ökad patientsäkerhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ.
Västra Götalandsregionen äger och driver…
kommunikation kommer av latinets communicatio
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Centrala innehåll och kunskapskrav
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Patientsäkerhetsronder
SBAR Strukturerad kommunikation Rätt information vid rätt tillfälle.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Kommunikationsplanens delar
Patientsäkerhetskulturenkät
SBAR Modell för bättre kommunikation
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Säkrare vård och omsorg
Ramverk för patientmedverkan
SBAR för strukturerad kommunikation
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
Tillsammans för världens säkraste vård
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Samordnad individuell plan (SIP)
Patientlagen och information till patienter och närstående
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Samordnad Individuell Plan
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
AVVIKELSER.
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
Patientsäkerhetskultur mätning
SBAR för strukturerad kommunikation
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Mars 2010 Eva Sjölund Bemötande/Patientsäkerhet Arbetet sen Patientsäkerhetsrådet bildades 2007 Mätning och uppföljning Hur verksamheterna arbetar Planeringen.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Ramverk för patientmedverkan
Patientsäkerhetskulturenkät
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Omställningen av hälso- och sjukvården
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Nitha analys och kunskapsbank
Förutsättningar Vinster.
Läkarintyg för sjukpenning
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Presentationens avskrift:

Verktyg för ökad patientsäkerhet Situation Bakgrund Aktuellt Rekommendation Birgitta Andersson 2012-10.11

Hälso- och sjukvården är en komplex och riskfylld verksamhet, där en stor mängd kritisk information om enskilda patienter överförs mellan många olika individer, yrkeskategorier och verksamheter. Otydlig kommunikation och informationsöverföring kan leda till att patientsäkerheten hotas. Det gäller även i dialogen mellan personal, patienter och deras närstående. Birgitta Andersson 2012-10.11

Kommunikationsprocessen Sändare Mottagare Budskap kanal Feed back Respons Birgitta Andersson 2012-10.11

Birgitta Andersson 2012-10.11

Riskområde Kommunikation och informationsöverföring är ett riskområde i vården. Det kan både handla om brister i kommunikationen mellan vårdpersonal och patient, och bristande informationsöverföring mellan olika aktörer i vårdprocessen kring en patient. Internationella studier kan ge oss en uppfattning om problemets storlek. Enligt ett kvalitetsinstitut för hälso- och sjukvård i USA (Joint Commission) var missar i kommunikationen den vanligaste enskilda orsaken till vårdskador, under åren 1995 till 2006. I en studie i Australien granskades 30 000 vårdskador, och det visade sig att 11 procent hade orsakats av kommunikationsproblem (källa: WHO). Birgitta Andersson 2012-10.11

God och säker vård • vara fullständig • vara korrekt • vara avgränsad God och säker vård förutsätter en effektiv kommunikation och att informationen överförs korrekt i alla led och vid alla tillfällen. Speciellt viktigt är detta vid akuta situationer och när kommunikationen sker under tidspress. För att både avsändare och mottagare ska kunna skapa en gemensam förståelse av situationen ska kommunikationen: • vara fullständig • vara korrekt • vara avgränsad • komma i rätt tid MÅL Gemensam förståelse av situationen Birgitta Andersson 2012-10.11

Brister i kommunikationen kan till exempel bestå i att: • syftet med kontakten inte framgår • informationen innehåller faktafel eller missuppfattas • informationen är ofullständig • speciella problem eller angelägenhetsgraden i situationen inte framhålls eller uppmärksammas • rekommendation om åtgärd saknas eller är oprecis • eventuella oklarheter inte klaras ut mellan sändare och mottagare innan kommunikationen avslutas • en tydlig överenskommelse inte träffas om vad, vem och när. Birgitta Andersson 2012-10.11

SBAR verktygets utveckling SBAR har utvecklats av amerikanska marinen, där arbetet med kritiska moment ofta sker under tidspress. SBAR används numera även inom hälso- och sjukvården för att strukturera informationen och för att presentera viktiga fakta på ett snabbt och effektivt sätt. Birgitta Andersson 2012-10.11

SBAR bidrar till struktur Med SBAR skapas en gemensam kommunikationsstruktur för alla som ska kommunicera med varandra. Strukturen skapar förutsättningar för att fokusera på det viktigaste i budskapet och för att ovidkommande information undviks. All hälso- och sjukvårdspersonal och alla verksamheter kan använda SBAR. Strukturen ger möjlighet att utan omskrivningar kommunicera tydliga rekommendationer. SBAR kan öka patientsäkerheten genom att hela personalens kompetens tas tillvara. Birgitta Andersson 2012-10.11

SBAR ett verktyg för strukturerad kommunikation och informationsöverföring Birgitta Andersson 2012-10.11

SBAR ett sätt att strukturera budskapet En av de vanligaste bakomliggande orsakerna till tillbud i vården är att kommunikationen brustit mellan olika personer. Patientsäkerheten hotas om vårdens personal missförstår varandra när de ska överföra information om en patients tillstånd. SBAR är ett sätt att lämna och ta emot viktigt information strukturerat och snabbt. SBAR kan inte bara användas som ett verktyg mellan vårdens personal, utan fungerar lika bra i dialogen mellan personal, patienter och deras närstående. Material finns att ladda ner på SKL.se - patientsäkerhet Birgitta Andersson 2012-10.11

Kommunikationsprocessen Sändare Mottagare Budskap kanal Feed back Respons Birgitta Andersson 2012-10.11

Länk Länk Birgitta Andersson 2012-10.11