Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

23 april 2014 Om Arenasamverkan i GGVV
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Västra Götalandsregionen äger och driver…
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Kommunikationsplan.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Kommunikativa workshop – tips på sätt att stötta chefer och ledare Karlstad Bruttoförslag på bilder vi använder när vi håller workshops med.
Kommunikation.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg Information om.
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Ett arbetsområde om poesi
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
Konferens och evenemang
i kommuner, landsting/regioner
© Steve Wretman & Helena Moreau
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Uppdrag till huvudmännen och de delregionala vårdsamverkansgrupperna:
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Arbetsseminarium om Barn och ungas psykiska hälsa i Södra Älvsborg Inledning.
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Kommunikation.
Utvecklingsrådet för: Barn och unga vuxna i utsatt situation Information om:
Synpunkter, klagomål och beröm
Kommunikationsplan för ----
Internportal - möte med ambassadörer
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Välkommen till svenska 1
Kommunikation.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
ANHÖRIGSTÖD.
Hur löser Styrgruppen sitt uppdrag ?
Kommunikationsstruktur för xxx
Samverkan runt barn och unga med missbruk och beroende
Spridning av säkrare praxis
Samordnare samsjuklighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
1. Den nya organisationen Regionalt arbete Styrgrupp Närvård
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Presentationens avskrift:

Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Kommunikationsplan För Närvårdsområde X

Varför en kommunikationsplan? Närvårdssamverkan en ny samverkansform. Är komplex i sin struktur. Innefattar många människor i skilda verksamheter med olika språk/begrepp. Ställer krav på en fungerande kommunikation

Varför en kommunikationsplan? För att ringa in vilka som är berörda av närvårdsområdets arbete. För att på så sätt skapa de kommunikationsvägar som behövs. För att tydliggöra och strukturera kommunikationen för att kunna arbeta mer effektivt.

Kartlägg: Vad ska kommuniceras? Till vem/vilka? 3. Vilka kanaler finns? 4. Hur ofta/När? 5. Vad vill vi uppnå?

1. Vad ska kommuniceras? Handlingsplan Aktivitetsplaner för varje målgrupp och målområde Uppföljning av aktivitetsplaner Goda exempel Förslag på förbättrings/utvecklingsområden Upprättade och fastställda lokala rutiner Beslut som tas i Närvårdsområdets ledningsgrupp

Innehållet i kommunikationen Centrala budskap från närvårdssamverkan Anpassat budskap på närvårdsområdesnivå Anpassat budskap på verksamhetsnivå Anpassat budskap på grupp/individnivå Översättning av budskap: Talar målgrupperna samma språk, eller behöver budskapen anpassas? Hur säkerhetsställer vi att våra målgrupper har förstått budskapen?

2. Till Vem/Vilka? Förslag på målgrupper 1. Arbetsgrupp/Informationsbärare för barn och unga vuxna i utsatt situation 2. Arbetsgrupp/Informationsbärare för personer med psykisk ohälsa 3. Arbetsgrupp/Informationsbärare för mest sjuka äldre 4. Utvecklingsråd? 5. Styrgrupp närvård 6. Närvårdskansli 7. Politiskt samrådsorgan 8. Berörda verksamheter (Primärvård, Sjukhus, Kommun, Habilitering etc.) Fundera över målgrupperna Rangordna Vilka är mycket viktiga, viktiga och vilka är mindre viktiga? Hur säkerhetsställer vi kommunikationen med de som är mycket viktiga?

2. Utpekade informationsbärare Vem är mottagaren av information i arbetsgruppen/ och vem i ledningsgruppen kommunicerar den med? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.

3. Genom vilka kanaler? På vilket/vilka sätt ska ni kommunicera med dessa målgrupper? Att fundera över vad som påverkar: Tid, är det bråttom att få ut budskapet? Finns det tidpunkter då målgrupperna är mer mottagliga för budskapet Typ av budskap, en attitydförändring kräver mer än informationsspridning Vilka kanaler har vi? Mail, alfresco, hemsida, telefon, möten, vilka kanaler har målgruppen?

Muntlig information från chefen Tryckt information, e-post, hemsida 3. Val av kanaler beror på vilken effekt man vill uppnå Effekt: Involvering och ägarskap Effekt: Ingen önskad effekt, utanförskap Effekt: Förståelse och kunskap Dialog, hur och varför, sätta mål, vara delaktig i att bryta ner målen och uppföljning av mål Dialog hur och varför Muntlig information från chefen Ingen Information Tryckt information, e-post, hemsida 13:22-13:25 Men Allt kan inte ha samma höga ambitionsnivå Ambitionstrappan (Bild) Hur långt ska vi gå? Bered plats för de viktiga frågorna (dialog) Den relativa effekten av varje informationsinsats minskar!! (jmf. Barnuppfostran) Ingen information

Kanal 1. Extern webbplats 2. Alfresco 3. Mail 4. Möten 5.Telefon 6. Närvårdskansliet 7. Informationsbärare Extern Webbplats Den externa webbplatsen är en viktig del i närvårdssamverkans kommunikation eftersom den kan nås av alla. Informationsinnehållet på webbplatsen ska därför i första hand vara ett stöd för verksamheterna för att kunna utföra sitt uppdrag. (www.narvardssamverkan-sodra-alvsborg.vgregion.se) Alfresco En intern webbplats finns som kan vara en plattform för information som är under bearbetning/arbetsmaterial

Resterande bilder tar upp: vad kommunikationspolicyn för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg säger om förhållningssättet kring kommunikation goda exempel på kommunikationsaktiviteter i närvårdsområdena

Taget ur Närvårdssamverkans kommunikationspolicy: Möten Gemensamma möten har stor betydelse för den interna dialogen inom Närvårdssamverkan och för att skapa mening och förståelse för närvårdssamverkans olika frågor. Kommunikation vid möten inom närvårdssamverkan Förslag till dagordning skickas ut 14 dagar före möte. Handlingar skickas ut 14 dagar före möte. Mötesprotokoll/minnesanteckningar läggs upp på Närvårdskansliets hemsida senast 14 dagar efter möte.

Taget ur Närvårdssamverkans kommunikationspolicy: Innehållet i kommunikationen För att underlätta att budskapen kommer fram, är det viktigt att kommunikationen är:   Öppen – Informationen ska vara lättillgänglig Begriplig - Språket ska vara enkelt och tydligt Saklig - Informationen ska vara korrekt och relevant Snabb - Information ska förmedlas utan onödigt dröjsmål

Exempel på kommunikationsaktiviteter Ledningsgruppen bjuder in alla arbetsgrupper till ett uppstartsmöte där man går igenom Närvårdssamverkans syfte och mål samt arbetsgruppernas uppdrag. (Närvårdsområde Ulricehamn) Aktivitetsplanerna för varje målområde redovisas 1g/år då informationsbäraren bjuds in till ett ledningsgruppsmöte, beroende på tema. (Närvårdsområde Alingsås)

Exempel på kommunikationsaktiviteter Handlingsplanen kommuniceras till alla arbetsgrupper via ett dialogmöte i mars då även aktivitetsplanerna för varje målområde förs upp. Den löpande informationsöverföringen mellan ledningsgrupp och arbetsgrupp ansvarar ledningsgruppens ordförande för. (Närvårdsområde Tranemo)

Exempel på kommunikationsaktiviteter Alla arbetsgrupper för protokoll som läggs upp på Närvårdssamverkans hemsida, så att de är lätta att nå för alla. (Närvårdsområde Vårgårda) Alla arbetsgruppers minnesanteckningar läggs upp på Alfresco för att ordförande enkelt ska kunna gå in och se hur arbetsgruppernas arbete fortgår. (Närvårdsområde Alingsås)

Exempel på kommunikationsaktiviteter Ett nyhetsbrev tas fram i närvårdsområdet 2 ggr/år med nyheter om vad som händer i närvårdsområdet, för att på ett enkelt och lättillgängligt sätt synliggöra närvårdsområdets arbete för ex. kommunen, primärvård och sjukhus samt inåt i närvårdssamverkansorganisationen. (Närvårdsområde Tranemo)