Självförvaltningsfärdigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Läkaren och det rådgivande samtalet
Enköpingshälsan och Håbohälsans ledarfrukost
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Att uppnå mål Oavsett om du sätter upp klubbens servicemål, eller klubbens eller distriktets medlemsmål, bör du använda de mest effektiva sätten att sätta.
Strategiska nätverk/Partnerskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
SÄTTA MÅL.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
Syftet med en personlig handlingsplan
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Konsten att leda sig själv
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Balans i livet.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Mental träning Mål & Motivation
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Att få rätt saker att hända
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Intressenter OL108A.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Mål- och resultatstyrning
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lions Clubs International  Utbildning för zonordförande.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Målvaktsdag SSK Johan Långström. Dagordning Träningsteori Aktivera målvakten Utrustning Tankesätt Mål och motivation Praktiskt teknikpass.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Lära för livet!.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
”Klubbkonsult” Beskriva zonordförandens roll som "klubbkonsult"
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Självförvaltningsfärdigheter "förmågan att göra kloka val för att uppnå ett givande och lyckligt liv"

Självförvaltningsfärdigheter Vad menar vi med självförvaltning?: Termen kombinerar de två orden förvaltning och själv. Förvaltning handlar om motivation, planering, uppsättning av mål, beräkning av resurser, kontrollering, reglering osv. enligt en uppgift. Ordet själv har en dubbel betydelse: själv som en autonom agent eller manager (inte någon annan på utsidan) och som målet för förvaltningen. 1

Självförvaltningsfärdigheter Vad menar vi med självförvaltning?: Teoretiska rötter finns i självförvaltningsterapi (Kanfer) som fokuserar på patienters autonomi genom att stödja deras självregleringspotential i samband med en kronisk sjukdom. Speciellt kognitiv psykologi (t.ex. Bandura) och handlingsteori (Heckhausen, Gollwitzer) fastställer den teoretiska och empiriska grunden för de viktiga aspekterna i självförvaltning (t.ex. vilja, metakognition, kognitiva inlärningsstrategier osv.). 2

Självförvaltningsfärdigheter Vad menar vi med självförvaltning?: För närvarande finns det ingen homogen definition av självförvaltning och självförvaltningsfärdigheter. Viss fokus kan utarbetas: Strategisk teknik för effektiv och framgångsrik planering och självreglering få autonomi (länk till egenmakt) integrerat självförverkligande (länk till identitet) Vi föreslår följande arbetsdefinition: Självförvaltningsfärdigheter är färdigheter som vi väljer för att underlätta medvetenhet, insikt och underhåll av våra mål som är viktiga för oss själva. 3

Självförvaltningsfärdigheter Självförvaltningsfärdigheter, personliga färdigheter och sociala färdigheter Självförvaltningsfärdigheterna använder andra färdigheter (personliga, sociala) som resurser och kombinerar dem strategiskt i en handlingsprocess för individens behov och mål. Självreglering, självkontroll, tidsförvaltning osv. kan ses som integrerande självförvaltningskomponenter Självkontroll kontra självreglering 4

Självförvaltningsfärdigheter Självförvaltningsfärdigheter och livslångt lärande I det speciella inlärningssammanhanget överlappar inlärnings-strategierna de allmänna självförvaltningsfärdigheterna genom att fokusera på inlärningsmål och tekniska aspekter. Ytterligare aspekter på autonom självreglerande inlärning i kombi-nation med självförverkligande, utifrån vår arbetsdefinition, är av stor betydelse för livslångt lärande. Medvetenheten om sina egna färdigheter för att förverkliga ett inlärningsprojekt och för att nå ett inlärningsmål leder till den upplevda självförmågan som är nödvändig för motivationen och viljan att starta ett eget livslångt lärande-projekt. 5

Självförvaltningsfärdigheter Viktiga steg i självförvaltning Självförvaltningsfärdigheter är avgörande för framgångsrikt planerande och genomförande av aktiviteter. Varje aktivitet – medveten eller omedveten – är baserad på en serie kognitiva och aktiva steg. upprätthålla en motiverande balans förverkliga steg för steg effektiv planering av arbetsprocessen beräkna resurser & hinder sätta upp mål 6

Självförvaltningsfärdigheter Specifikt för målgruppen: Viktigt att identifiera och sätta upp egna mål som är realistiska och enhetliga med deras identitet Det är viktigt att analysera resurserna och hindren för att fokusera på att stödja resurserna och för att vara realistisk angående hindren. I gruppdiskussioner kan man komma på lösningar för att klara hindren. 7

Självförvaltningsfärdigheter SMART (Doran, 1981) Bokstav Term S Specifik M Mätbar A Accepterat R Relevant T Tidssatt E Evaluera Re-evaluera Ett specifikt mål svarar oftast på de fem "V" frågorna Ett mätbart mål svarar ofta på frågor såsom: Hur mycket? Hur många? Hur vet jag när det är slutfört? Hur: Hur kan målet uppnås? Verkar det här löna sig? Är det här rätt tillfälle? Stämmer detta överens med våra andra insatser/behov? Är du rätt person? När? Vad kan jag göra om 6 veckor? Vad kan jag göra idag? 8

Självförvaltningsfärdigheter Ett specifikt mål svarar oftast på de fem "V" frågorna: Vad: Vad vill jag uppnå? Varför: Specifika skäl, syften eller förmåner för att uppnå målet. Vem: Vem är involverad? Var: Identifiera en plats. Vilka: Identifiera behov och krav. 9

Självförvaltningsfärdigheter Kommentarer angående utbildning i självförvaltningsfärdigheter Enligt det kognitiva paradigmet fokuserar självförvaltning främst på analytiska och självreflekterande aspekter. Människor som är mer impulsiva eller som inte är vana att överlägga om allt, borde introduceras på ett lekfullt sätt, steg för steg och i en gruppsituation. Självreflektion kan bäst läras in i gruppdiskussioner. Att tänka på för- och nackdelar samt på stödjande resurser och kritiska hinder kan läras ut i ett första steg, om den senare ”interna” diskussionen förkroppsligas i en utbildningssession med personer som spelar rollerna angående för- och nackdelarna. Att få utbildning i hur man sätter upp mål och hur man planerar för att nå målet borde vara viktigt och uppnåeligt för deltagarna. 10

Självförvaltningsfärdigheter Vi kan uppnå våra mål genom att kombinera sociala och personliga färdigheter samt självförvaltningsfärdigheter! 11