Stöd för inkludering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Att identifiera och utveckla ledare
Vad är studiehandledning?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Källbystugans kvalitetsarbete
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Riktlinjer för presentationer
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kvalitet i grundutbildningen1
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Kärnvärden.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Föräldramöte augusti 2014.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Lyckad träning Hur?.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Läroplansträff Välkomna!.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kunskapsbaserat förebyggande arbete.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mobila Skolteamet Sjöbo
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Vad är studiehandledning?
Det är insidan som räknas!
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad betyder Social Kompetens
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Stöd för inkludering

IRIS I.R.I.S – Improvement through Research in Inclusive Schools [Förbättring genom forskning i inkluderande skolor] EU - Comeniusprojekt Team från sex länder Tre år med två möten per år Konferens i Evora, Portugal Forskning och försöksverksamhet

Forskning Jämförande av praktiker i inkluderande skolor I partnerländerna Insamlande av verktyg och förbättringar av dessa Sammanställning av instrument för bedömning Material för lärarutbildning www.irisproject.eu

Inklusion Kräver en äkta acceptance för alla individer oavsett upplevda eller faktiska olikheter

Inkluderande undervisning är Stöd av en mängd olika strategier och praktiska verksamheter. Beror på attityder, kunskap, kompetens och färdigheter hos läraren för att han/hon ska vara uppfinningsrik och skapa sammanhang för lärande som svarar mot sina elevernas behov och potential

Klassrumsklimat Påverkas av elevernas tillfredsställelse, självbild samt deras egen lärandeprocess Bestäms genom samspel mellan lärare/lärarassistenter och eleverna samt varje individs personliga utveckling och specifika karaktäristik

Att undervisa inkluderande Att undervisa inkluderande handlar om att skapa en atmosfär där eleverna känner glädje att lära, få reflektera, förbättra sitt självförtroende Detta är fundamentalt för allt lärande

1. Lämpliga villkor för lärande 2. Ett lärande samhälle 3. En lärande omgivning 4. Positiva instruktioner/Bedömning

1. Lämpliga villkor för lärande för varje enskilt barn Krav på olika typer av lärande Barns utveckling Länkar mellan personligt/socialt och akademiskt lärande En variation av praktiker

2. Ett lärande samhälle etablera inkluderande lärande definiera roller och etablera samarbete inom denna ram etablera en stödjande miljö engagera eleverna engagera föräldrarna/familjerna etablera länkar till samhällssstöd

3. En lärande miljö användning av utrymme teknologi klimat/atmosfär

4. Positiv undervisning/Bedömning Etablera en sammanhängande, väl genomtänkt läroplan Göra medvetna val rörande undervisningsmaterial Länka bedömning till undervisning och vice versa

“Aide Memoir” och “Fit to Learn” bokmärke Är avsedda att hjälpa lärare att: utvärdera nivån på deras inkluderande verksamhet beträffande lämpliga villkor för att lära, det lärande samhället, lärandemiljön samt undervisningen

Öka nivån på den inkluderande undervisningen inom dessa områden Öka medvetenheten om att en god praktik möter ALLA elevers behov, oavsett deras individuella behov

Identifiera lärarnas individuella behov av fortbildning Använda som checklista för bedömning av kvaliteten av inklusion eller bedömning

“Aide Memoir” och “Fit to Learn” bokmärke Rubriker på stycken Titlar på ämnen Alltid till hands på agendan Tankeprovocerande Book finns på webben

Kommunikation Tilltalar jag eleven med namn för att få uppmärksamhet? Använder jag den lämpligaste kanalen för kommunikation? Tänker jag innan jag talar? Använder jag ett positivt språk? Kommunicerar jag effektivt? Ger jag rätt icke-verbalt budskap? Uppmuntrar jag eleverna att ge återkoppling? Ger jag omedelbar återkoppling? Uppmuntrar jag eleverna till kommunikation? Ger jag eleverna möjligheter att dela sin syn - formellt och informellt? Skapar jag möjligheter att kommunicera med alla elever och deras föräldrar för att diskutera hur man bäst tar tillvara elevernas intressen, möter deras behov och stödjer dem? Räknar jag med varje elevs icke-verbala budskap? Använder jag olika kommunikativa färdigheter och kompetens som svarar mot elevernas olikheter?

Att använda “Aide Memoir” Läs igenom rubrikerna på bokmärket – använd ledtrådarna Läs igenom boken (webbmaterialet) – använd frågorna för att stimulera dina tankar Aide Memoir När du reflekterar över dagens arbete Om resultaten inte är som förväntade i klassrumssituationen När ett problem uppstår

Titta på de enskilda avsnitten för personlig utveckling För kontinuerlig professionell utveckling – checka den individuella ansatsen beträffande inklusion Som skola – genom värdering, rådgivare Titta på områden för stöd, ytterligare utbildning och sammanställ för skolan

Illustration En elev svarar under en lektion Motivation –s. 9, 21 Värde och respekt – s.10 Tydlighet – s.17 Klara förväntningar – s.17

En elev sitter för sig själv medan resten av klassen fortsätter jobba Kommunikation – s.7 Hinder för lärande – s.8, s.20 Intresse och Motivation – s.21

Aide Memoir För att stödja praktiskt arbete Hjälp för reflektion Problemlösning Värdering – självvärdering Fortbildning inom professionen Kamratstöd/personaldiskussioner Hela skolans ansats – kvalitet på inklusionen

Fit to Learn Varje elev är unik så en djup kunskap och förståelse av barns utveckling är nödvändig Synen på barns utveckling har förändrats och gamla ideer har ersatts med nya, ofta sociologiska

Elever med funktionsnedsättningar utvecklas inte alltid åldersadekvat Ibland överträffar de standard, ibland ligger de under Olika typer av färdigheter för olika aktiviteter kommer att efterfrågas av eleven

En initial bedömning kommer att hjälpa lärare att fatta beslut för att underlätta elevens lärande Bedömningen är en stegvis process initierad i klassrummet och den leder till en blandning tillsammans med “yttre” råd/service

Vilka behov är kända? Observationer Bedömning

Fit to Learn Punkterna på bokmärket är ledtrådar att tänka på när det gäller vad som behövs för att hjälpa eleven och de återfinns på webbsidan Bedömningsmaterial och verktyg finns också på webbsidan

Diskussion