Nya Ostkustbanan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
Advertisements

1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Enhetschef Fastighetsutveckling
Foto; Kjell-Åke Fredriksson, Naturskyddsföreningen Hornuggla
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Tillväxtprojektet.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Kundundersökning mars 2010
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Stora additionstabellen
Västsvenska paketet.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Infrastrukturplanerna
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Den ljusnande framtid är vård
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kväve Almedalen 2013 Johanna Sandahl, vice ordförande.
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ekonomirapporten. April 2014 Ekonomiska nuläget och utvecklingen i kommuner och landsting.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
KONJUNKTURBAROMETERN 24 oktober 2012 ROGER KNUDSEN.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Infrastrukturplanering
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Strategisk inriktning för Trafikverket
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Landsbygdskommittén.
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

Nya Ostkustbanan

Ökar pulsen i hela Sverige

Gör norra Sverige mer uthålligt

Ökar tempot på resandet

Pumpar muskler i transporterna

Nu är det dags att öka takten i besluten

Bygg Nya Ostkustbanan nu!

Sveriges nästa stora infrastrukturprojekt Dagens järnväg mellan Gävle och Sundsvall är Sveriges längsta och mest trafikerade enkelspår. Varje dygn trängs 70 tåg om utrymmet på det kurviga och backiga enkelspåret. Många tågmöten har lett till att restiderna har ökat konstant sedan 1996 då en resa mellan Stockholm och Sundsvall tog 3 timmar. Idag tar den nästan 4 timmar. Med Nya Ostkustbanan skulle resan från Stockholm till Sundsvall ta 2 timmar.

Dagens enkelspår klarar inte trycket Stryper strömmen av människor, idéer och gods från norra till södra Sverige och tvärtom. Klarar inte trycket från Botniabanan och Botniska korridoren. Trafikverket tvingas redan idag säga nej till fler tåg på Ostkustbanan. Ökade priser för transporter på sjö-, väg- och luftfart ökar efterfrågan på järnvägstransporter.

Stål, koppar och skog

Nya Ostkustbanan bidrar till hela Sveriges tillväxt Norra Sverige är inte bara känt för den fantastiska naturen… Här finns skogsnäringen, stålverken, verkstadsindustrierna, gruvorna och mineralerna. Många företag runt om i landet är beroende av produkter och råvaror från norra Sverige.

Viktig för Europas råvaruförsörjning Export av åtråvärda råvaror och produkter – skog, järnmalm, guld – från norra Sverige till andra länder. Varje år passerar gods till ett värde av flera hundra miljarder kronor på sträckan, för vidare transport till resten av Sverige, Europa och globala marknader.

Knyter ihop järnvägen från norr till söder Botniska korridoren är strategiskt viktig i Europas godstrafiknät. Botniska korridoren knyter ihop Sverige, Norge, Finland och Ryssland och Europa. Vidare från Malmö, Helsingborg och Göteborg ut i Europa och på den globala marknaden. Nya Ostkustbanan är en flaskhals i Botniska korridoren som inte klarar att bära fler tåg och hindrar därmed gods och människor att knyta an till resten av Sverige och världen.

Fyrdubblar transporterna av gods på järnväg Klarar av trafikprognos med 100 tåg per dygn Dubbelspåret skulle kunna avlasta E4 med 1 500 långtradare/dygn. Billigare, säkrare och snabbare transporter för industrin och näringslivet. Ökar trafiksäkerheten på vägarna. Minskar koldioxidutsläppen och belastningen på miljön. Hjälper Sverige att nå sina miljömål

En nödvändig och lönsam investering Ny storstadsregion med ökad livskvalitet Resandeutveckling från 1 miljon resor per år till 5 miljoner resor per år. Fler jobb kan vända den negativa befolkningstrenden i Gävle- och Sundsvallsregionen Bra transporter gör företagen investeringsvilliga och mer konkurrenskraftiga. Tillgänglighet lockar nya företag till regionen. Får besöksnäringen att växa. Gör utbildning och forskning i området mer lättillgänglig. Samhällsekonomiskt lönsam.

Nuvarande plan klarar inte trycket I investeringsplanen för 2010 – 2021 finns ca 1 miljard för 10 nya mötesstationer samt 8 samtidiga infarter - ca 150 miljoner för resecentrum respektive genomfart centrala Sundsvall ca 160 miljoner för Bergsåkerstriangel ca 66 miljoner för Malandstriangel ca 15 miljoner för Järnvägsutredning Sundsvall – Härnösand Regionalt finansierad Övrigt - Samordnad planering Gävle- Sundsvall tom 2013 (enligt nya lagförslaget om planering)

Ett kritiskt läge att agera Ev. närtidssatsningar Ny infraprop 2025 Remisstid Åtgärdsplanering 2025 Nationell transportplan 2025 Kapacitetsutredningen sxhsfghs Utvärderingstid ä April 2012 - - Oktober 2012 - Mars 2013 - Februari 2014 Beslut Core Network/CEF i parlamentet

Bygg Nya ostkustbanan i etapper fram till 2025 Kortsiktigt (2012 – 2021) Tidigarelägg triangelspår i Maland och Bergsåker. Anslå resurser för järnvägsutredning/järnvägsplan dubbelspår Gävle-Sundsvall. Spara in på de tre sista mötesstationerna och satsa på dubbelspår. Partiellt dubbelspår Gävle – Axmartavlan. Partiellt dubbelspår Dingersjö – Sundsvall.

Bygg Nya ostkustbanan i etapper fram till 2025 Långsiktig utbyggnad av dubbelspår (2022 – 2025) Enånger – Långsjön. Stavreviken – Härnösand. Långsjön – Länsgränsen. Axmartavlan – Ljusne. Länsgränsen – Dingersjö. Ljusne – Enånger. Sundsvall – Stavreviken.

Har stöd från EU-kommissionen Botniska korridoren en del i Core Network - EUs nya stomnät . EU-kommissionen beredd att betala 20 procent av kostnaderna för byggnation av dubbelspår. Nya Ostkustbanan kostar cirka 31 miljarder.

Brett regionalt stöd för Nya Ostkustbanan Projektet Nya ostkustbanan arbetar för att skynda på ett beslut om att bygga dubbelspår mellan Gävle och Härnösand. Ett 30-tal av de största företagen i de två länen deltar i projektet. Nio kommuner längs Norrlandskusten, landstingen i Gävleborgs och Västernorrlands län, samt region Gävleborg och Länsstyrelsen i Västernorrland, deltar också. 75 remissinstanser på Trafikverkets Kapacitetsutredning är överens: Nya Ostkustbanan behövs. Eventuellt bytas mot karta över regionen?

Bygg Nya Ostkustbanan nu! Halverar restiderna. Fyrdubblar transporterna. Var med i kraftsamlingen! Följ utvecklingen och gilla oss på www.facebook.se/nyaostkustbanan