Bilparksprognoser och bilinnehav Pia Sundbergh WSP
Bakgrund Klimatfrågan har fått en växande betydelse Olika styrmedel som påverkar bilparkens sammansättning diskuteras Behöver kunna kvantifiera effekter av olika policybeslut De har effekt - t.ex. fler miljöbilar köptes i Stockholm p.g.a. fria från trängselskatt
Bakgrund (2) Hur många som har bil Vad det kostar att köra bil Hur mycket bilarna släpper ut (CO2, partiklar …) Centrala begrepp för klimatpåverkan, samhällsekonomiska kalkyler av investeringsobjekt m.m. Önskvärt att kvaliteten på modellresultat motsvarar denna central roll
Fordonsparkens inverkan på totala CO2-utsläppet Bilparkens användning CO2 totalt = CO2/km * Antal fordonskm
Fordonsparkens inverkan på totala CO2-utsläppet Bilparkens användning CO2 totalt = CO2/km * Antal fordonskm Bilparkens sammansättning (förbrukning, drivmedelstyp) CO2/km
Fordonsparkens inverkan på totala CO2-utsläppet Bilparkens användning CO2 totalt = CO2/km * Antal fordonskm Bilparkens sammansättning (förbrukning, drivmedelstyp) CO2/km Körkostnad/km
Bilindustrins utbud Styrmedel Konsumentpreferenser Omvärldsfaktorer Bilparkens användning CO2 totalt = CO2/km * Antal fordonskm Bilparkens sammansättning (förbrukning, drivmedelstyp) CO2/km Körkostnad/km
Bilindustrins utbud Styrmedel Konsumentpreferenser Omvärldsfaktorer Bilparkens användning CO2 totalt = CO2/km * Antal fordonskm Bilparkens sammansättning (förbrukning, drivmedelstyp) CO2/km Körkostnad/km
EU nivå: Branschåtaganden och regelverk Bilindustrins utbud Styrmedel Konsumentpreferenser Omvärldsfaktorer Bilparkens användning CO2 totalt = CO2/km * Antal fordonskm Bilparkens sammansättning (förbrukning, drivmedelstyp) CO2/km Körkostnad/km
Det behövs en modell för fordonsparkens sammansättning Dvs. hur den påverkas av bilutbud, styrmedel, omvärldsfaktorer och konsumentpreferenser
Det behövs en tre modeller för fordonsparkens sammansättning Utskrotningsmodell Vilka bilar utgår ur bilparken? Bilinnehavsmodell Hur stor är hela bilparken och hur många nya fordon tillkommer? Nytillskottsmodell Vilka är de nytillkommande fordonen?
Bilinnehavsmodell Utskrotningsmodell Modell för hushållets val av antal bilar (0,1,2+) Socioekonomiska data Trafiksystemdata Utskrotningsmodell Fixa utskrotningsandelar Märke Ålder
Modell för nytillskottets fördelning på biltyper
Modell för nytillskottets fördelning på biltyper 200 Pris 190 Bil 1 Bil 2
Modell för nytillskottets fördelning på biltyper 200 0,6 0,8 Liter/mil Pris Bil 1 Bil 2
Modell för nytillskottets fördelning på biltyper 200 0,6 0,8 150 Hkr / ton Liter/mil Pris Bil 1 Bil 2
Modell för nytillskottets fördelning på biltyper 200 0,6 0,8 150 USA Tysk Land Hkr / ton Liter/mil Pris Bil 1 Bil 2
Modell för nytillskottets fördelning på biltyper 200 0,6 0,8 150 USA Tysk ??? Land Hkr / ton Liter/mil Pris Bil 1 Bil 2
Signifikanta variabler nytillskottmodellen pris/förmånsvärde storleksklass drivmedelstyp tankvolym rostskyddsgaranti driftskostnad (drivmedelsförbrukning och fordonsskatt) krocksäkerhet motorstyrka i form av antal hästkrafter integrerad i modellen genom att utnyttja resultaten från SP-studien. andel tankställen med relevant drivmedel tillförd vid implementeringen ??? ??? Land Tysk USA 150 Hkr / ton 200 0,8 0,6 Liter/mil 200 200 Pris Bil 1 Bil 2
Kan beräkna Effekter av olika ekonomiska styrmedel Effekter av omvärldsfaktorer Effekten av införandet av nya biltyper
Tillämpningsexempel - åtgärdsplaneringen Styrmedel enligt EET Bensin- och dieselpriset ökar Etanol- och gaspriset ökar mindre Styrmedel för att få bränslesnålare bilar Gjorde bedömning av kommande bilmodeller
Resultat Bränsleeffektivare bilpark Stor övergång mot billigare bränslen (Etanol) Körkostnad och genomsnittliga koldioxidutsläpp tillämpades i prognosmodellerna Körkostnad:
Totala CO2-utsläpp i trafikprognos Prognosår 2020, [miljoner ton]
Behöver utveckla modellerna! Hur många som har bil Vad det kostar att köra bil Hur mycket bilarna släpper ut (CO2, partiklar …) Centrala begrepp för klimatpåverkan, samhällsekonomiska kalkyler av investeringsobjekt m.m. Önskvärt att kvaliteten på modellresultat motsvarar denna central roll
Problem - lösning? Förbättra bilinnehavsmodell Kan bara prognostisera till 2030 behöver längre tidshorisont Baserad på gammal statistik skatta på nyare data Tar inte hänsyn till kollektivtrafik annan modellstruktur? Idag indata i form av bensinpris kr/l Bör istället ha körkostnad kr/mil Hur mycket det kostar att köra bil bör påverka valet att köpa bil! ”Känslighetsanalys” i ÅP visar stor betydelse Iteration mellan bilinnehavsmodell och bilparksmodellen behövs! Se över koppling till körkortsinnehav Referensgrupp för generering av nya bilmodeller?
Pågående forskning bilparksmodellen Förbättrat dataunderlag Skatta modellen på nyare bilregisterdata (nu från 2004) Beskriva biltypsalternativen mer i detalj Modellskattning baserad på RP-information i SP-enkäten Socioekonomiska data Information om restriktioner på valmängden Tidigare bilval Förbättra modellstrukturen Ta hänsyn till trögheter i konsumentbeteende Förbättra utskrotningsmodellen Hantera ekonomiska incitament
Sammanfattning Se över och utveckla bilinnehavsmodell, bilparksmodell och modell för körkortsinnehav – de rör centrala begrepp! Klimatdebatten pågår och kommer att pågå lång tid framöver
Nu är det slut!
Fordonsparken – en trögrörlig koloss!
Fordonsparken – en trögrörlig koloss! Nytillskott
Fordonsparken – en trögrörlig koloss! Utskrotning Nytillskott
Bränsleprisutveckling EET kr/liter Referens kr/liter Bensin Diesel E85 Gas 2006 11,33 10,76 8,63 9,64 2007 11,75 11,07 8,69 … 2020
Bilparkens genomsnittliga utsläpp CO2-utsläpp g/fkm: