Introduktionsdag i Neuropsykiatriska funktionsvariationer och diagnoser Solna Stadshus 2009 01 13 Lena Wallmark Leg Psykolog wallmarkkonsultation@falubo.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Unga med självskadebeteende – hur kan man hjälpa?
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Unga med självskadebeteende – hur kan man hjälpa?
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Konsten att leda sig själv
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Vad är du för typ av person?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Hantera en kronisk sjukdom
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Lär dig säga jag och nej”
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Kommunikation och samspel
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Dolda funktionsnedsättningar
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Hannah Jakobsson, leg. psykolog;
Livsstil och återhämtning
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tourettes syndrom Tourettes syndrom kännetecknas och diagnostiseras utifrån förekomsten av tics. Motoriska och vokala tics är tydligast. Man skiljer mellan.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Coaching.
Kommunikation.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Funktionsvariationer
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Introduktionsdag i Neuropsykiatriska funktionsvariationer och diagnoser Solna Stadshus 2009 01 13 Lena Wallmark Leg Psykolog wallmarkkonsultation@falubo.se

WHO´s definition Handikapp / Funktionshinder 1980 Skada Funktionsnedsättning Handikapp! Handikapp är en egenskap hos individen 2008 ”Funktionshinder uppstår i kontakt med miljön…” Handikapp skapas av omgivningen Uppdrag: ”Att tillrättalägga miljö och anpassa krav så att alla människor bereds samma grad av delaktighet…”

Tillstånd – Svårighet Funktionsvariation – Funktionshinder NPF = Handikapp? Egna krav/ förväntan Omgivningens krav HANDIKAPP RISK! Egen förmåga Tillstånd – Svårighet Funktionsvariation – Funktionshinder

NPF - Diagnoser Attention Deficit Hyperactivity Disorder även ADD (uppm.) och DCD (coordination) Dysfunktion: Avledbarhet Motorik Perception Asperger syndrom Tourette syndrom Autism Obsessive Compulsive Disorder Lena Wallmark / NPF 2009

NPF – Orsaker? Arv Personlighet Skada, sjukdom Psykosocial Lena Wallmark / NPF 2009

Anatomi? Kemi? Psykologi? Lena Wallmark / NPF 2009

Observation: Beteende, koncentration NPF – Utredning – Diagnos? Drogfrihet! Observation: Beteende, koncentration Skattning barndomsbesvär Intervju anhörig, intervju klient Team - samarbete Begåvningsbedömning Uppmärksamhet, minne, kognition, perception Neurologiskt status Teamsittning – diagnos – behandling Lena Wallmark / NPF 2009

Perception Uppmärksamhet Motivation Sociala kontakter Motorik Minne Kognition Tidsupp- fattning

Aktiv men omedveten process för att samla information PERCEPTION - Uppgift Att varsebli! Aktiv men omedveten process för att samla information UPPGIFT… Att sätta oss i direkt kontakt med omvärlden FOKUS… Det viktiga… En överlevnads- funktion! Lena Wallmark / NPF 2009

Hörsel Känsel Lukt Smak Syn PERCEPTION - Funktion SINNEN Fem (+) Varierande känslighet Överlappande funktion FUNGERAR… Tidigt Snabbt Automatiskt Pålitligt UTVECKLING …att fångas av intryck …att välja och kontrollera Hörsel Känsel Lukt Smak Syn Lena Wallmark / NPF 2009

NU! NUET i våra sinnen DÅ och SEN i våra tankar Erfarenheter NPF Perception - tidsuppfattning NUET i våra sinnen DÅ och SEN i våra tankar Erfarenheter Minnen Förväntningar Planer Mål NU! DÅ FRAMTID Lena Wallmark / NPF 2009

Generellt svårt vid NPF AD/HD - Kognition Tidigare: Hyperaktivitet Koncentration Modern forskning: Exekutiva funktioner Arbetsminne Execute = verkställa, utföra * Frontalloben * Vår ”dirigent” Generellt svårt vid NPF Lena Wallmark / NPF 2009

Erfarenhet Minne Tänka Planera Kontrollera Koncentration Analys Arbetsminne Koncentration Känsla Lust Intresse Från Lotta Mannerhagens material, Habiliteringen Borlänge Lena Wallmark / NPF 2009

Från Lotta Mannerhagens material, Habiliteringen Borlänge Lena Wallmark / NPF 2009

MINNE Minnesstrukturer God inkodning Laddning? Arbetsminne/ Korttidsminne Automatiserade Episodiskt Semantiskt God inkodning Psykisk närvaro Kognitiv närvaro Intresse/fokus Logisk information Förståelse Laddning? Lena Wallmark / NPF 2009

Driva framåt, skäl, anledning Att vilja! NP – Motivation Driva framåt, skäl, anledning Att vilja! Finns grundläggande medfödd vilja/motivation? För vad? Hur blir flyttas yttre (annan) vilja till personlig inre vilja? Lena Wallmark / NPF 2009

Erfarenheter - kan man ta lärdom av? NPF - Motivation Erfarenheter - kan man ta lärdom av? Piska? Morot? Tydligt mål – tillräcklig orsak? Lena Wallmark / NPF 2009

??? Yttre krav ??? Familj ??? Skola ??? Självtillit Gamla erfarenheter Motivation Sociala kontakter Arbetsminne Avledbarhet Kognitioner: röriga tankar Perception: ljud Perception: intryck Perception: känsel Lena Wallmark / NPF 2009

Söker omväxling och spänning Undviker det monotona NPF – Inre belöningssystem… Söker omväxling och spänning Undviker det monotona Svårt känna motivation för det som inte känns lustfyllt eller inte är självvalt Kort uthållighet och svårt att arbeta mot långsiktiga mål Egna motivationssystem, jmf ”gruppen som motivation” Lena Wallmark / NPF 2009

Ofta uteblir, aldrig kommer i tid Inte kan hushålla med pengar Inte kan låta bli att dricka/droga Ofta högljudd/nedstämd Har svårt att ta ett nej, inte kan hantera motgångar Blir lätt irriterad Utagerande vid affekt Ofta lägger skulden på andra Lovar och lovar…. och Inte kan läsa/skriva ok Har oavslutade studier Inte har koll på privata papper Har stora skulder och betalningsanmärkningar Ingen långvarig partnerrelation Har barn med flera personer Korta intensiva vänskaper Lena Wallmark / NPF 2009

Charmerande personlighet, varmhjärtad Bra människokännedom Kreativ Charmerande personlighet, varmhjärtad Bra människokännedom Sinne för humor Snabb att förstå det viktiga Flexibilitet Intuitiv Känslig för den närmaste omgivningen Entusiastisk, passionerad Glömmer bort sina misstag Försöker göra bättre ifrån sig nästa gång Villig att ta risker Lena Wallmark / NPF 2009

AD / HD - förekomst Ca 3-5 % av alla skolbarn 75% är pojkar (ca 50% har också DAMP) 25% är flickor Mörkertal, speciellt bland flickor Ytterligare 3-5% likartade svårigheter – uppfyller ej diagnos enligt kriterier Lena Wallmark / NPF 2009

AD / HD – kriterier DSM IV Uppfyller 6 (av 9) symtom för 1) ouppmärksamhet och/eller 2) hyperaktivitet/impulsivt beteende Utredare ska även ta ställning till: - Debutålder - Frekvens - Grad av svårigheter - Differentialdiagnos Tre typer: Ouppmärksam, hyperaktiv eller kombinerad Lena Wallmark / NPF 2009

AD / HD 1) Ouppmärksamhet Svårigheter att… uppmärksamma fokus rikta fokus bortse från ej adekvata yttre stimuli bortse från ej adekvata inre stimuli ha kognitiv, dvs. tankemässig närvaro ha psykisk uthållighet ha fysisk uthållighet Lena Wallmark / NPF 2009

AD / HD 2) Hyperaktivitet Svårigheter med: uthållighet: motivationsstyrt mental energi: svårt att uppbåda lagom nivå dygnsrytm: sömnstörningar funktionsnivå: kraftigt varierande Lena Wallmark / NPF 2009

AD / HD 2) Impulskontrollbrist Avleds lätt av nya intryck och tankar Uppfylld av egna tankar, idéer och känslor Svårt att ta besvikelser eller ett nej Snabba känslomässiga reaktioner Intensiv, djärv - kreativ Svängande känslouttryck - aldrig ”lagom” Snabba oöverlagda handlingar Motorisk oro, bristfällig motorisk precision Lena Wallmark / NPF 2009

AD / HD Differentialdiagnoser Antisocial personlighetsstörning Trotssyndrom Bipolära tillstånd Utvecklingsstörning Krisreaktioner Drogrelaterade tillstånd Depression Lena Wallmark / NPF 2009

Tourette syndrom och tics Förekomst 1-6 av 1000 personer har Tourette Tics finns hos 10-24% av alla barn under uppväxten. Nästan alltid övergående. 3 ggr vanligare hos pojkar. Motoriska tics Enkla: blinkningar, grimaser, ryckningar Komplexa: hopp, kastar, sparkar, tunga Vokala tics Enkla: Hostar, spottar, grymtar, suckar Komplexa: Olika varianter av ord Ej känslomässigt logiska uttryck/utrop Lena Wallmark / NPF 2009

OCD – Obsessive Compulsive Disorder Tvångsproblematik Varierande grad och omfattning - små inre tankemässiga tvång. Normal företeelse! Jmf - kontrollerande tvång med inverkan på vardag, familj, arbete, socialt liv.Handikappande! Tics? Tourette? Tvång? Lena Wallmark / NPF 2009

Asperger syndrom Diagnosen Asperger syndrom ställs oftast från barnet är 8 år Minst 6 barn/1000 individer (0,6%) med svårigheter inom det autistiska spektrumet Underdiagnostisering av flickor Normal begåvning Normal språkutveckling Lena Wallmark / NPF 2009

Asperger syndrom / tillstånd Kännetecknas av begränsningar inom: Kommunikation Ömsesidigt socialt samspel Beteende- och föreställningsförmåga Wing´s triad Lena Wallmark / NPF 2009

Asperger - Kommunikation Konkret språkförståelse Konkret uttryckssätt Sant språk; menar vad man säger! Röst/tal Entonig Formell Staccato, rytmstörningar Pedantiskt tal eller otydligt tal Lena Wallmark / NPF 2009

Asperger - Ömsesidigt socialt samspel Social interaktion Ickeverbal – ögonkontakt, kroppsspråk Svårt utveckla kamratrelationer Avvikande gensvar på andras känslor Delar inte spontant glädje och intressen Gruppen fungerar ej som motivation Både ”In och Ut” svårigheter Svårt med både tolkning, förståelse och uttryck. Lena Wallmark / NPF 2009

Asperger - Föreställningsförmåga Anpassa beteende Mycket svårt att se annat perspektiv Spontanitet – svår utmaning Egna viljan och behoven styr Hög aktivitet – passivitet Intresseområden Överdriven upptagenhet, begränsade intressen Stereotypa, egenartade intressen Tvångsmässigt intresse eller rutiner Lena Wallmark / NPF 2009

…också vanligt med: Perceptionssvårigheter - Över- eller underkänslighet - Ät och matproblem Perioder av överaktivitet Ojämnt humör med ilska - vidhäftning Psykisk ohälsa, ångest, depression Relationsproblem Lena Wallmark / NPF 2009

Asperger Differentialdiagnoser Paranoid personlighetsstörning Borderline personlighetsstörning Narcissistisk personlighetsstörning Lena Wallmark / NPF 2009

Mina tillgångar – Mina svårigheter Hur ser min värdegrund ut? Miljö – arv - fiktion? ”Man kan om man vill!” Förbehållslös? Min vilja till egen utveckling? Mitt språk - Mitt budskap - Min framtoning Min tillit till min förmåga? Min upplevelse Makt – vanmakt Hopp – hopplöshet Min förväntan Bättring – bot Min omgivning Tillåtande – krävande klimat

NPF – i vardagen – möjligheter? S + R = K Stimulus Respons Konsekvens VARA PROAKTIV!

Vara… Att arbeta med personer med NPF! Modig! Fråga öppet - Lyssna vidgat Förutsägbar Självgående - Självbelönande Motståndskraftig Medveten om egen utstrålning Ha grepp om formeln S + R = K!

Göra… Att arbeta med personer med NPF! Rak kommunikation! Hålla liv i samtalet, arbetet och processen Coachande Gränssättning – med värdighet och humanism Håll i efterkontrollen (Berätta för mig..) Respektera -nyfiket utforska- motstånd Långvarig kontakt

Kan stöta på.. Att arbeta med personer med NPF! Lättkränkthet Rädsla, misstänksamhet Ointresse och dåligt engagemang Stumhet Feltolkningar och missförstånd Tvivel. Oro.

En kedja av insatser… Kunskap Värdegrund Mötet - Relation Förankring Kartläggning Insatser Pedagogik och …Uppföljning

Tillrättalägga miljö/omgivning + Utvecklande - Svårt/omöjligt Anpassa + Enkelt för individen - Konserverande - Svårt i olika miljöer Tillrättalägga miljö/omgivning + Bekvämt - Förstärkande Undvika Lena Wallmark / NPF 2009

RELATION! Effektiv hjälp vid NPF Samtal för ökad självkännedom Målfokus! Stödperson Kartläggning med visuella metoder Målanalys – målbeskrivning! ”Här-och-nu” samtal Samla sociala berättelser/”bibliotek”

+ Engagerar fler delar av hjärnan + Relationsfritt! Visuella metoder + Engagerar fler delar av hjärnan + Relationsfritt! + Visuellt = objektivt + Man når även de som nickar… + Ger påminnelser, om och om och om… + Skyltar visar vägen… Lena Wallmark / NPF 2009

Lena Wallmark / NPF 2009

Honnörsord vid NPF! Framförhållning Tydlighet Struktur Uppmuntran De svårigheter klienten har, behöver kompenseras med förmåga hos hjälparen * Förmåga att tolka * Förmåga att förstå * Förmåga att förmedla Framförhållning Tydlighet Struktur Uppmuntran och… Tålamod! Power – Empowerment Makt – Bemäktiga

You´re not supposed to manage his behaviour, You´re supposed to manage Your behaviour! Lena Wallmark wallmarkkonsult@falubo.se