Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Procent Betyder hundradelar.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Hur anpassar sig hushållen till ändrade kostnader för bilanvändning?
Nya transportpolitiska mål 2009
Resvaneundersökning Syd 2007
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Vikasjön i Falu kommun Varför Vikasjön? • Mot slutet av 1970-talet försämrades vattenkvaliteten i Vikasjön påtagligt – vattnet.
Fragmentering av landskap Andreas Seiler Inst. för ekologi, SLU
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Hur mycket ”sparar du” om du cyklar till jobbet under ett år jämfört med att åka bil? Besparing i kr omräknat i antal arbetsdagar efter skatt. Förutsättning:
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
World Cancer Day 2009.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Hybriddrivsystem för miljöfordon
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Infrastrukturplanerna
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Sjukgymnastik för äldre personer
Robert Ljung. Elfordon – möjlighet och utmaning Laddning – Erfarenheter från ShoppingCircle Infrastruktur – Vilken form kommer att efterfrågas Säkerhet.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Inriktningsplanering för
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Guðbjörg Linda Rafnsdóttir Kön och makt i Norden. Grand Hotel, Reykjavik, 18 – 19 november 2009.
Ökad användning av antibiotika i Sverige. Sedan 1998 har antibiotikaförsäljningen i Sverige minskat. År 2004 vände dock trenden och under de senaste två.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Procent Betyder hundradelar.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Hälsoprat. Hur står till med hälsan?  Astma & Allergier  Cancersjukdomar  Diabetssjukdomar  Förhöjt blodtryck  Inkontinensbesvär.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
I huvudet på en cykelplanerare
Presentationens avskrift:

Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB

Relevans Funktionsprecisering för gång och cykling: Förutsättningarna för att välja kollektivtrafik, gång och cykel förbättras. Barns möjligheter att själva på ett säkert sätt använda transportsystemet, och vistas i trafikmiljöer, ökar. Hänsynspreciseringar för gång och cykling: Transportsektorn bidrar till att övriga miljökvalitetsmål nås och till minskad ohälsa.

Konkretiserat mål och indikator: Andelen gång- och cykelresor av de kortväga resorna (upp till 5 km) ska öka

Cykling i kroner & øre Når en person vælger att cykle, får samfundet en nettogevinst på 1,22 kr. per cyklet kilometer. Modsat har samfundet et nettotab på 0,69 kr. per kørt kilometer i bil. Samfundsøkonomisk er sundheds- og levetidsgevinsten ved att cykle syv gange større end ulukkesomkostningerne. Källa: Københavns kommune

5 1% minskad bilanvändning i en population minskar övervikten med 0,4% (Forsyth et al TR D, 2009 ) Trafiksystem för ökad användning av kollektivtrafik och gång/cykel främjar grupper med dåligt utgångsläge mer än de med gott utgångsläge vad gäller hälsan (Samimi et al TR D, 2009) Cykling ökar folkhälsan

Cykling och utsläppen….

7 Systemeffekter

Cykling och ytanvändning Gatuyta (m²) per trafikant för respektive färdmedel: bil 22,1 cykel 9,7 buss 2,1 spårvagn 1,2 Källa: Stangeby & Norheim 1995 TØI

Potentialen för bilresor 6 % 8 %

Gång- och cykelåtgärder

Förbättrade GC-möjligheter ensamt räcker inte för överflyttning ( t ex Wardman et al, TR p A 2007)

12 Krävs samverkan och kommunikation med medborgare (t ex David Banister, TP 15 (2008))

Kommunikation för ökad information

14 Beroende på var man befinner sig… Cykelförhållanden CykelandelDåligaBra HögCyklar trots…Cyklar pga… Låg Cyklar inte pga…Cyklar inte trots…

15 … funkar olika åtgärder! Cykelförhållanden CykelandelDåliga Bra HögCyklar trots… Bygg infrastruktur Cyklar pga… Underhåll Låg Cyklar inte pga… Bygg + Info Cyklar inte trots… MM

Uppskattade efterfrågeförändringar för olika cykeltrafiksatsningar Cykeltrafiksatsning Ökning av antalet cykelresor på anläggningen Ökat cykeltrafikarbete totalt för alla resvägar i stråket Minskning av biltrafikarbetet totalt för alla resvägar i stråket Omfattande cykeltrafikprogram (cykelstråk, parkering, kampanjer) Måttlig (10-35%) Måttlig (10-35%) Påtaglig (5-20%) Enstaka separerat högstandard cykelstråk Betydligt större (10-300%) Liten (1-5%) Knappast något (0-2%) Enstaka cykelfältLiten (5%) Knappast något (0-2%) Knappast något (0-1%) Förbättrad vinterväghållningLiten (5%) Liten (5%) Liten (1-5%) Säker cykeltrafikparkeringGanska stor (75%) Måttlig (30%) Påtaglig (20-30%) Information om cykelstråkStor (100%) Liten (1-5%) Knappast något (0-1%) Vägvisning/vägmarkeringStor (100%) Liten (0-2%) Knappast något (0-2%)

Rekommendationer för fortsatt utveckling Effektsamband för olika typer av åtgärder Vidga systemtänkandet Se cykling och gång som del av kollektivtrafikutbudet

18 Få negativa effekter Synergi- eller systemeffekter saknas Bättre effektsamband Vidgad syn på synergier och systemeffekter