1 Ny LTP 2014-2025, 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Länstransport- plan Remissförslaget Umeå Mårten Edberg Infrastrukturstrateg.
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
DIALOGMÖTE Infrastrukturplanering INRIKTNINGSPLANERING – behovsinventering, proposition, riksdagsbeslut (inriktningar, nivåer etc) ÅTGÄRDSPLANERING.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Regional digital agenda för Östergötland
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Förstudie Roslagspilen
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Infrastrukturplanerna
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Hur ska biblioteken fungera som lokala och regionala utvecklingsaktörer om tre år? Hur kommer vi dit? Ett strategiskt samtal om biblioteksutveckling 24.
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Niklas Lundin Näringsdepartementet
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Infrastrukturplanering
RUP/RUS – process-revidering Beredningsgrupp – inspel från aktörer Dialogmöten utifrån 4 teman. Swot-cafe, Befintliga grupperingar - Näringslivet aktörer,
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
Strategisk inriktning för Trafikverket
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Regionkommun i Dalarna 2019
Infrastruktur Marks kommun
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Pilotlän för grön utveckling
TIDPLAN LÄNSPLANERINGEN
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Miljömålen består av tre slags mål
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Miljömålen består av tre slags mål
Cykelplan
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013

2 Planeringen ska utgå från de transportpolitiska målen, genom att vara samhällsekonomiskt effektiva, bidra till begränsad klimatpåverkan och bidra till optimal användning av transport- systemet Fyrstegsprincipen ska vara vägledande Användningen av befintligt transportsystem bör optimeras före nybyggnation Inriktning mot de viktigaste stråken för att stärka sträckor som är betydelsefulla för hållbar arbetspendling, viktiga transport- leder för näringslivet och gränsöverskridande transporter Miljökonsekvenser ska identifieras, beskrivas och bedömas Samlade effektbedömningar av föreslagna åtgärder ska genomföras Ny LTP , 4 april 2013 Regeringens direktiv för LTP (1)

3 Regeringens prioriterade åtgärder ska beaktas (Ostlänken) Redovisning av hur mycket medel som satsas på cykelåt- gärder De regionala ramarna ska användas för utveckling/investering i länets transportinfrastruktur. Det förutsätts att länsplaneupp- rättarna i sina prioriteringar utgår från ett länsöverskridande och ett nationellt perspektiv. Den ekonomiska planerings ramen uppgår till 1416 Mkr för hela perioden , dvs. ca 118 Mkr per år. Remitterad plan ska lämnas till regeringen senast Därefter tar regeringen beslut om definitiva ramar Planen ska fastställas senast två månader efter beslut om definitiva ramar Ny LTP , 4 april 2013 Regeringens direktiv för LTP (2)

4 Ny LTP , 4 april 2013 LTP får omfatta följande åtgärder (1) Investeringar i statliga vägar som inte är nationella stamvägar Åtgärder som kan påverka transportefterfrågan och val av transportsätt samt åtgärder som ger effektivare användning av befintlig infrastruktur Åtgärder i andra icke statligt finansierade anläggningar av betydelse för det regionala transportsystemet som bör redo- visas i planen Driftbidrag till icke-statliga flygplatser som bedöms vara strategiskt viktiga för regionen Investeringar och förbättringsåtgärder för vilka Trafikverket har ansvaret för, dvs. nationell plan för transportinfrastruktur Byggande och drift av enskilda vägar

5 Ny LTP , 4 april 2013 LTP får omfatta följande åtgärder (2) Åtgärder till vilka bidrag kan lämnas enligt förordningen (2009:37) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanlägg-ningar mm, vilket innefattar följande områden: - byggande av väg- och gatuanläggningar för regional kollektivtrafik - byggande av spåranläggningar för regional kollektivtrafik - byggande av stationer, terminaler, vänthallar, hållplatser mm för regionalt kollektivt resande - byggandet av flygplatsanläggningar som tillgodoser ett allmänt behov - transport informatik eller fysiska åtgärder för förbättrad miljö och trafik-säkerhet på kommunala gator och vägar

6 Ny LTP , 4 april 2013 LTP får omfatta följande åtgärder (3) - åtgärder för ökad tillgänglighet i kollektivtrafiken för funktionshindrade resenärer i fråga om kollektivtrafikfordon, terminaler, hållplatser mm i anslutning till dessa samt investeringar i resenärsinformation som under-lättar funktionshindrades resor - byggandet av kajanläggningar för fartyg som i regional kollektivtrafik transporterar personer och gods - investeringar i fartyg i regional kollektivtrafik

7 Ny LTP , 4 april 2013 Styrning ny LTP Beslutsorgan: Regionförbundets styrelse och fullmäktige ”Styrgrupp”: Ordförandeforum (politiker från respektive kommun och landstinget) ”Referensgrupp”: Samrådsgruppen för kollektivtrafikmyndigheten (chefstjänstemän från respektive kommun och regionförbundet) Projekt/Arbetsgrupp: Tjänstemän från respektive kommun, kollektivtrafikmyndigheten (ÖTraf), Länsstyrelsen och Trafikverket Referensgrupp för miljöbedömning: Tjänstemän från kommuner, Energikontoret, ÖstgötaTrafiken samt Länsstyrelsen

8 Ny LTP , 4 april 2013 Tidplan – Ny Länsplan LTP (1) 4 april 2013:Dialogmöte - LTP 12 april 2013:Styrelsen, beslut avgränsning miljöbedömning 12 april 2013:Lägesrapport Ordförandeforum 2 maj 2013:Information Regionfullmäktige 16 maj 2013:Avstämning Referensgrupp 24 maj 2013:Remissversion AU 14 juni 2013:Remissversion Styrelsen 14 juni 2013:Presentation remissversion Ordförandeforum Juni-sept 2013:Remiss LTP och Nationell plan 3 sept 2013:Remisseminarium 12 sept 2013:Avstämning Referensgrupp

9 Ny LTP , 4 april 2013 Tidplan – Ny Länsplan LTP (2) 13 sept 2013:Remissvar Nationell plan, Styrelsen 13 sept 2013:Lägesrapport Ordförandeforum 7 nov 2013:Avstämning Referensgrupp 8 nov 2013:Lägesrapport Ordförandeforum 22 nov 2013:Förslag LTP, AU 5 dec 2013:Information Regionfullmäktige 13 dec 2013:Förslag LTP, Styrelsen 16 dec 2013:Förslag LTP till departementet Våren 2014: Fastställelse LTP, Regionfullmäktige