Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Värderingar av steg mot fortlöpande kompetensutveckling
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kompetensombudsträff
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
Hej och välkomna!.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Case management och case managers
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Koh-I-Noor Berg av ljus
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Välkommen till ESF:s seminarium
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Koh-I-Noor Berg av ljus
Delaktighet.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.”
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Framtidens familjecentral
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Coaching.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Verktyget Utmärkelsen….
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor för personal inom särskilda boenden, LSS 1 oktober 2010 till 30 november 2012 Projektägare Kommunförbundet Norrbotten och finansierat av ESF – Europeiska socialfonden www.bd.komforb.se/projekt/kohinoor

Bakgrund Webbenkät Få en bild av kompetensbehovet Mål/Syfte Till 750 personer, 600 svar inkom 80,5 % svarsfrekvens Mål/Syfte - stödja kommunerna att hitta strategier för en god lär- och hälsomiljö för personal, ökad jämställdhet och tillgänglighet. 11 kommuner i Norrbotten 101 gruppbostäder ca 800 deltagare Av alla 14 kommuner i Norrbotten valde 11 att aktivt delta.

Utbildningsdelar Innehåll Utbildningsmetod Lärande Lagar och förordningar Etiska värderingar Yrkesrollen Funktionshinder Utbildningsmetod Traditionell föreläsning Webbaserad Inspelad DVD Streaming Grupparbete

Hur skulle vi nå ut till alla? Baspersonal Chefer Sjuksköterskor Arbetsterapeuter Sjukgymnaster Pedagoger Team Samtalsledare Chef Nätverksträffar Stort geografiskt område Team – för att nå ut till alla verksamheter och ha nyckelpersoner med lite större ansvar. Detta som ett sätt att hitta ett sätt arbeta med kunskap som inhämtas

Arbetsmetod Utbildning Arbetsmaterial Samtal och reflektion Utvärdering

Lärande Innehåll Analys Verktygslåda Livslångt lärande Nätverk Kaos - förändringar Analys Fördjupad kunskap Utveckling av nätverk Idéutveckling Varit svårt att omvandla kunskap till egen verksamhet Traditionell föreläsning med grupparbetet, Föreläsare Tomas Tydén, professor i pedagogik

Lagar och förordningar Innehåll Webbaserad Spel, scener Utvalda lagar Teknik Analys Se – Göra – Höra Roligt och uppskattat Egen takt Vi kunde mer än vi trodde Svårt ämne blev intressant Webbaserad utbildning, Edukey, Överkalix. Upphandlingen gällde under hela projekttiden.

Etiska värderingar Innehåll Analys DVD, streamad Min inställning till min samtid Människans värde Vad är rätt handling – hur tar vi ställning Vad är ett gott och meningsfullt liv? Vilka etiska personegenskaper bör vi ha? Bemötande Analys Bästa hittills! Etiska rådet Viktigt, känsligt, nya infallsvinklar Reflektion enskilt/grupp Startat processer Ökad sammanhållning och kommunikation Inspelad föreläsning, Erik Blennberger, professor i etik, Socialstyrelsens etiska råd

Yrkesrollen Innehåll Analys Innebörd och betydelse Samsyn Professionell – personlig – privat Makt Bemötande Utmaningar - Hinder Stora krav, inte bara sunt förnuft Analys Viktigt, roligt och intressant Utvecklande Stödpersonens roll Väckt eftertanke/reflektion Ökad medvetenhet om maktförhållanden Varför gör vi som vi gör och för vems skull? Traditionell föreläsning, föreläsare Tina Olivemark, Cantabile AB. Inspelad på DVD

Kunskaper och erfarenheter på grundläggande nivå Socialstyrelsens vägledning för arbetsgivare, Rätt kompetens hos personal i verksamheter för personer med funktionsnedsättning, 2012

Funktionshinder Utvecklingsstörning Neuropsykiatri Innehåll Historik Begreppets innebörd Intelligens Orsaker Olika förmågor Kommunikation Normaliseringsprincipen – Vad är normalt? Funktionshinder och livslopp Innehåll Autism, ADHD Bedömning Problemskapande beteende Pedagogiskt arbetssätt Hjälpmedel Struktur Tydliggörande Traditionell föreläsning, Föreläsare – Utvecklingstörning, Veronica Lövgren – forskare vi Umeå Universitet, socionom. Föreläsare – Neuropsykiatri, Gunilla Granqvist – enhetschef psykosocialt stöd i Piteå kommun, arbetsterapeut. Inspelade på DVD

Utvecklingsstörning/Neuropsykiatri Funktionshinder Utvecklingsstörning/Neuropsykiatri Analys Mycket kunskap och erfarenhet Allt relevant – upplevs olika Väcker frågeställningar Samtalstillfällen och reflektion ger mest Ökad medvetenhet – insikt – idéer Gemensamma mål

Resultat via enskilda utvärderingar, grupputvärderingar, loggböcker och enkätutvärdering Tid för samtal och reflektion – uppskattad och nödvändigt Positiva processer Ökad medvetenhet - personalens ansvar - maktförhållanden - vikten av goda relationer - att hämta kunskap på olika sätt Stärkt yrkesroll – ökad trygghet Leder till positiva effekter för brukare/kund - sättet att arbeta - bemötande - självbestämmande - inflytande - självständighet Att hämta kunskap på olika sätt – samtalstillfällen, Internet, Föreläsning, Webbaserad utbildning, Inspelade föreläsningar, Arbetsmaterial, Nätverk, Film, Böcker, Handledning, Tidsskrifter, Studiebesök Öka trygghet i mötet med brukar/kund, kollegor, chef, anhörig, god man/förvaltare

Resultat Personal Politiker Chefer Plan för kompetensutveckling – arbete återstår Projektet som helhet - stort engagemang - positiv till innehåll, metoder och genomförande Framtida påverkan - kompetensutveckling - organisationens prioriteringar - ge förutsättningar - avsätta tid - skapa strukturer och rutiner - allas ansvar Personal Politiker Chefer Hur – verksamhetsnära förslag, strukturer och rutiner, - varje kommun måste hitta sin egen lösning men också nätverka över kommungränserna.