Förskolan mellan hav och skog

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Pedagogisk verksamhetsidé
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogisk dokumentation
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Kommunikation och samspel
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Läroplansnätverk förskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vilken avdelning går ditt barn på?. Trygghet, trivsel och glädje Avg: 3.67.
1 Föräldrarenkät 2016 Ankarets förskola. 2 Välj avdelning NamnAntal% Musslan1132,4 Sjöhästen1544,1 Snäckan823,5 Total34100 Svarsfrekvens 100% (34/34)
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Introduktionsförskola i Rinkeby
Kunskapshuset (n=35).
Vilken förskola går ditt barn på?
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Föräldraenkät 2017 Förskola
Vilken avdelning går ditt barn på?
Ekebo (n=25).
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Trygghet, trivsel och glädje
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Verksamhetsbeskrivning
Presentationens avskrift:

Förskolan mellan hav och skog Draghällan Förskolan mellan hav och skog

Tre hus - samma förskola Stora huset Ejdervägen 5 Flotten Jollen Skutan Skeppet

Lilla huset Ejdervägen 7 Ekan och Arken

Tallenhuset Tallvägen U-båten Katamaranen Färjan Kanoten

Våra ledord Trygghet Glädje Lärande

Våra ledord är direkt kopplade till förskolans läroplan. Vi vill synliggöra dessa begrepp i vardagen genom att på olika sätt dokumentera och hålla dem levande.

Grundbulten i arbetet med barnen är att bygga goda relationer se allt som är positivt och som fungerar väl

handlingar med positiva förtecken. Vi ska sträva efter att se och tolka barns - och vuxnas – handlingar med positiva förtecken.

Att få en positiv självbild och tro på att man är en uppskattad person som duger är av stor betydelse.

Genom att ofta organisera barnen i mindre grupper skapas tid och utrymme för möten, samtal och dialog.

Dokumentation av barns lärande i både bild och text görs på alla avdelningar. Pedagogerna behöver reflektera över vad de ser för att arbetet i barngrupperna ska utvecklas och fördjupas.

Citat från utvärdering från en av avdelningarna: ”Glädjen är ständigt närvarande på vår avdelning! Vår syn på barnen är att de är intelligenta människor och vi har en tro på att de blir självständiga och får en god självbild med vår hjälp. Vi tror att de kan! Genom detta växer barnens självkänsla och relation och tillit stärks. Vi bekräftar ständigt barnen i deras framsteg.”

En presentation av Ulla Lidén. Bildmaterial hämtat från förskolans bilder, egna bilder, från Sundsvalls kommuns hemsida och från Multmediabyrån.