Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

Motivation och förändring
KANOTRACET.
Vs..
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Metodstöd.
Samhället är mer än summan av sina delar
Aktör / Struktur.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Vår förening - Så kan du vara med och påverka!
Vår plats/andra platser
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
Inlärningsmiljö för att öka motivation
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Lust eller lag? Andreas Cederbom
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Makt, lydnad och konformitet
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Socialpsykologi.
En PowerPoint om PowerPoint
Vad är du för typ av person?
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Ta ställning och handla!
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Tillsammans.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Vad är identitet?.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Val av transport till resmålet.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Genus och Kön.
Vad är identitet?.
Vad menas med Normkritik egentligen?
Framtidsyrken. om-du-vill-ha-en-ljus-framtid-pa-arbetsmarknaden.html.
PlayMe Kommunikation för den invigde. playMe Kommunikation för den invigde Ny form av kommunikation Meddela dig med musik Påminn din vän om sommarens.
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Sida vid sida. I det här bildspelet får ni titta in i olika situationer, om hur vi har det tillsammans med våra personliga assistenter.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
En lärarhandledning från MÄN
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Lagsammanhållning.
Självkänsla.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Samhället och individen
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Presentationens avskrift:

Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra Ni har gemensamt mål – vilket? Ni är medvetna om vilka det är som hör till gruppen, även om ni inte skulle vara tillsammans

Är detta en grupp?

Är detta en grupp?

Hissen stannar Det uppstår genast växelverkan Samma personer som nyss har stirrat i golvet tittar nu på varandra och börjar prata Ju längre hjälpen dröjer, desto mera tid har de på sig att växelverka – de börjar känna gemenskap En godtycklig samling har blivit en grupp FÖR ATT DE HAR SAMMA MÅL

Från folkhop till grupp Gruppen är klarare avgränsad än en hop Människor på samma buss är en hop Vad räknas som en grupp? Då alla medlemmarna i gruppen vet: Att de själv hör till gruppen Vilka andra som hör till gruppen Att de hör till gruppen även om de nte skulle vara tillsammans T.ex. människor på en turistgrupp kan utgöra en grupp

Målsättningar för en grupp - Att man ska vara framgångsrik i det som är gruppens mål eller arbete Mål 2. - Att trivas i gruppen - Jämför t.ex. med en firma

Mål i gruppen - Man ska ha klara mål!! (t.ex. att man ska vinna mästerskapen i hockey) - Man ska ha en klar arbetsfördeling med lämpliga arbetsuppgifter Olika roller i gruppen uppstår automatiskt i en mindre grupp (ledare, tröstare) Svårt att förändra sin roll efter att de är fördelade

När gruppen håller på att formas Till en början är gruppen beroende av ledaren, gruppen förväntar sig att ledaren ska ta ansvar, skapa bra stämning etc. (jämför med lärare) Konkurrens – gruppmedlemmerna tävlar om ledarens uppmärksamhet > kan uppstå kaos

Sammansvetsade? - En sammansvetsad grupp: man gillar varandra man är bunden till gruppens mål Om gruppen är homogen (medlemmerna är lika) tillåts inte avvikelser Gruppens storlek inverkar på olika människor på olika sätt Andra blir helt tysta om gruppen blir större

Gruppens för- och nackdelar Gruppen gör att vi presterar bättre - när? Gruppen gör att vi presterar sämre - när?

Olika grupper 1. Innegrupp - Den egna gruppen - Vi-anda 2. Utegruppen - De andra - Kan upplevas som hot – då ökas vi- andan!! -

Utegrupp versus innegrupp - När utegruppen är närvarande lyfts vår grupptillhörighet fram: t.ex. utomlands är vi ”mera” finnar för att det finns utlänningar närvarande - När vi är tillsammans med personer av motsatt kön betonas det egna könet - T.ex. flickor spelar bättre i ett tjejlag än i en blandad grupp

Olika grupper 3. Referensgruppen - Det som fungerar som jämförelsegrupp - Man identifierar sig själv med den gruppen - Man vill hålla sig till referensgruppens värden och normer - Gymnasielever kan vara högstadieelevers referensgrupp - En människas yrkes- eller hobbygrupp är oftast hennes referensgrupp, t.ex. idrott

Primärgruppen Vår viktigaste grupp = vår familj och våra vänner Olika typer av familjer: Hårt sammansvetsad familj – motsätter förändringar Kaotisk familj – ger inte trygghet och stöd Inte bryr sig – medlemmarna överges

Vad är det om skiljer familjen och ens vänner som grupp? Man får själv välja sina vänner Ens vänner är i samma ålder Det finns ingen hierarki Man lär sig annorlunda sociala färdigheter än man skulle lära från sina föräldrar

Roller Vilka olika roller har vi?

Konformitet - Likriktning av tankar och beteende Linje x Linje 1 Linje 2 Linje 3 - Viktigt att komma ihåg: The Asch experiment om gruppkonformitet