Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Advertisements

Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Supported Employment & Customized Employment
Det fastighetsjuridiska och tekniska stödet i planprocessen
Policy för miljö och hållbar utveckling
Visionen för PTS Conny Axelsson Fastighetschef Landstinget Kronoberg.
Digital samverkan illustrerad genom tillämpning i en sammanhållen detaljplane- och fastighetsbildningsprocess Vi kommer från SPF som är ett samarbetsprogram.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
HMK HMK-Bilddata, stöd i flygfotoupphandling
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Sveriges kommuner och Lantmäteriet i tajtare samverkan Svensk geoprocess bidrar till effektivare informationsförsörjning med enhetliga geodata.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Välkomna till en dag om eArkiv
Ramverk för patientmedverkan
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Lantmäteriets informationsförsäljning
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Personalpolitisk inriktning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Ramverk för patientmedverkan
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
IF Friskis&Svettis Kalmar
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget Kommunerna och Lantmäteriet bedriver tillsammans lantmäteriverksamhet i vårt land. Vi tillhandahåller och utvecklar i samverkan en nationell infrastruktur för geografisk information och fastighetsbildning. Därmed bidrar vi till tillväxt och välfärd i hållbar utveckling.

Geografisk information Välfärd, delaktighet och effektivitet är ledstjärnor för den samverkande elektroniska förvaltningens processer. Tillgången till geografisk information är en av grundstenarna i dett samhällsbygge Det här vill vi uppnå Effektiv förvaltning med stöd av geografisk information Medborgarna har tillgång till geografisk information Tydlig ansvarsfördelning Så här når vi dit Samverkan genom nätverk Tillhandahållande av geografisk information Utvecklad infrastruktur Ett utökat tjänsteutbud

Fastighetsbildning Fastighetsbildning är en viktig grund för samhällsutveckling, fastighetsförvaltning och kreditgivning

Fastighetsbildning Det här vill vi uppnå Hållbarhet i tillväxt och samhällsbyggande Effektiv och rättssäker process Optimalt tillvägagångssätt Lättåtkomlig och kvalitetssäkrad fastighetsinformation

Fastighetsbildning Så här når vi dit Aktiv medverkan i samhällsbyggandet Kvalitetssäkring av förrättningsprocessen Samverkan kring resursutnyttjande Utvecklad kundservice Informationsutveckling

Hållbarhet i tillväxt och samhällsbyggande Svenskt Lantmäteri medverkar aktivt i samhällsbyggnadsprocessen som en respekterad aktör med fastighetsbildning för utveckling av en långsiktigt rationell fastighetsstruktur för samhällets, företagens och den enskildes behov. Fastighetsbildningens speciella sakkompetens är tillgänglig såväl för processen som för enskilda fastighetsägare

Effektiv och rättssäker process Vi tillhandahåller en effektiv och rättssäker förrättningsprocess, som underlättar plangenomförande och förverkligandet av samhällets markpolitik samt bidrar till en bra fastighetsförvaltning

Optimalt tillvägagångssätt Medborgaren, såsom fastighetsägare eller annan intressent, känner förtroende för oss och väljer lantmäteriförrättning som ett bra och kostnadseffektivt sätt att lösa mark- och rättighetsfrågor

Lättåtkomlig och kvalitetssäkrad fastighetsinformation Den fastighetsinformation som skapas och ändras genom våra processer är lättillgänglig. Informationen är kvalitetssäkrad och är åtkomlig för kunden främst genom utvecklad e-service.

Aktiv medverkan i samhällsbyggnadsprocessen Vi har en aktiv roll i samhällsbyggandet på lokal, regional och nationell nivå. Vi bidrar med vår kompetens i den kommunala planeringsprocessen. Vår medverkan ger förutsättningar för ett effektivt plangenomförande med snabb åtkomst till byggrätter för bostäder och verksamheter till gagn för tillväxt och utveckling. Vi påvisar hur fastighetsbildning och fastighetssamverkan kan stödja landsbygdsutveckling och lokal förvaltning. Vi medverkar med fastighetsbildning för utveckling av infrastruktur och att säkerställa samhällets intentioner för miljö och naturskydd.

Aktiv medverkan i samhällsbyggnadsprocessen forts Vi samverkar med myndigheter lokalt, regionalt och nationellt för att utveckla och effektivisera beslutsprocesser om markanvändning till stöd för utveckling och tillväxt. Vi arbetar med att påvisa fastighetsbildningens möjligheter att stödja utveckling av företagande, boende och infrastruktur såväl på landsbygd som i tätort. Vi är en aktiv och kreativ deltagare i samhällsdebatten och driver på utveckling av lagstiftning och lagtillämpning.

Kvalitetssäkring av förrättningsprocessen Vi tar ansvar för rätt förrättningskvalitet grundad på förrättningslantmätarnas kompetens. Lantmäteriet har en tydlig roll för rådgivning och framtagande av gemensamma utbildningar. Vi utvecklar handläggningsstöd i samverkan så dessa kommer hela förrättningsverksamheten till del. Vi utför kontinuerliga kvalitetsmätningar. Dessa följs av kvalitetsutveckling inom respektive lantmäteriorganisation.

Samverkan kring resursutnyttjande Vi utnyttjar den samlade resurs som Svenskt Lantmäteri innebär i marknadsarbete och produktion i syfte att ge våra kunder så effektiva lösningar som möjligt. Långsiktigt ska varje myndighet ha de resurser som behövs för verksamheten. Vi gör gemensamma åtaganden gentemot kunder där det är efterfrågat och effektivt. Vi utvecklar kontinuerligt avtalsreglerad samverkan mellan Lantmäteriet, de kommunala lantmäterimyndigheterna och kommuner med förrättningsmedverkan.

Utvecklad kundservice Vi fortsätter att utveckla våra beslutshandlingar i digital form för att göra dem mera tydliga, förståeliga och enkelt nåbara bl a via Internet. Samtidigt med denna utveckling av e-tjänster tar vi hänsyn till betydelsen av det personliga mötet med kunden. Vi ökar tillgängligheten och användbarheten av gemensam fastighetsinformation bland annat genom tillgång till det nationella digitala förrättningsarkivet och fastighetsregistret. Fastighetsregisterinformationen är tydlig och enkel att förstå. Vi verkar ständigt för att utveckla en informativ, respektfull och opartisk kommunikation vid mötet med kunden. Ett gott bemötande är en av de viktigaste framgångsfaktorerna. Vi vidareutvecklar våra Internettjänster i samverkan med andra myndigheter till gagn för ökad kundnytta och som en utveckling av e-samhället.

Informationsutveckling Vi utvecklar metoder för att höja och säkerställa kvaliteten i fastighetsinformationen. Vi skapar enhetliga definitioner för kvalitetsmärkning och hittar rätt kvalitet för kundens och samhällets behov. Vi tar gemensamt tillvara den högsta tillgängliga kvaliteten på fastighetsinformation inom Svenskt Lantmäteri genom samverkan och informationsutbyte mellan Lantmäteriet och kommunerna.