Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Varför fokus på nyanlända just nu
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Handlingsplan för matematikutveckling
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Arbetsplan för skolbiblioteket
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Systematiskt kvalitetsarbete
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Bra skolor kännetecknas av:
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljning och utvärdering
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Att jobba språkutvecklande
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
From Great To Excellent
Bedömning i formativ mening
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?

En skarp skollagsskrivning Skollagen 1 kap 5 § Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och evidens Både utbildningen och undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Vad är vetenskaplig grund? Handlar om att skolor använder nya forskningsrön och att man arbetar utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Verka för att bygga kunskap och synlighet. Gäller alla områden inom skolan!

Vetenskaplig grund I en utbildning baserad på vetenskaplig grund är förmågan att kritiskt granska resultat avgörande för att kunna bedöma hur man ska förhålla sig till dem i sitt eget arbete och i de sammanhang där man själv är.

Beprövad erfarenhet Prövad, dokumenterad och genererad under en längre tidsperiod och av många. För att få benämna att en erfarenhet är beprövad så måste den användas av ett större flertal och den måste vara dokumenterad. Det som en lärare eller lärarna gjort på en skola är inte liktydigt men beprövad erfarenhet.

Beprövad erfarenhet byggs i verksamheten Nya idéer prövas fram av kolleger genom diskussion. Idéerna skrivs fram. Idéerna systematiseras för att kunna föras vidare.

Evidens Bästa tillgängliga kunskap Undervisningen grundas på vetenskapliga belägg (förenklat) Vetenskapliga metoder som anses särskilt säkra lyfts fram (snävare) Evidenshierarkier – rangordning

Formalisering av viss kunskap Evidensbaserad policy Evidensbaserade metoder Evidensbaserad praktik

Spänningar Kraven på en evidensbaserad praktik har kommit utifrån och inte från professionen själva men backats upp av arbetsgivare och fackförbund.

Tänja och anpassa begreppet Anpassa principerna till utbildningsområdet. Anpassa systematiska översikter till att även omfatta kvalitativa studier.

Två modeller - format Klassiska modellen – stark evidenshierarki Kontextlös. Externt ursprung. Evidensinformerad praktik – kvalitativt material inkluderas. Kontexten – för vem, i vilket sammanhang och varför är effekterna av en undervisningsstrategi effektiv. Internt ursprung.

Formativ bedömning är evidensbasering FB är en evidensbaserad metod. Effekterna är de största som någonsin registrerats kring insatser inom utbildning och skola. Många arbetar med FB och uppskattar det. Många är negativa till evidensbasering. Viktigt att förstå kopplingarna mellan FB och evidens!

Ett integrerat synsätt

Beprövad erfarenhet är en form av evidens Om beprövad erfarenhet bygger på kollegialitet, dokumentation, systematik och genomskinlighet då kan det bli till evidens. Personalen i skolan är själva skapare av evidens.

Vetenskaplig metod likheter med systematiskt kvalitetsarbete Nuläge Målsättning Genomförande Uppföljning och analys

Samstämmighet Forskning och praktik pekar åt samma håll. Vissa faktorer utmärker sig som extra viktiga för en undervisning som gynnar eleverna.

På elevnivå Elevfokus Självreglering Höga förväntningar Motivation Övning, koncentration, uthållighet Återkoppling

Evidens i praktiken Ett tillåtande arbetsklimat Kollegialt lärande Formativ bedömning Inkludering Pedagogiskt ledarskap

Tillåtande klimat Förtroendet mellan lärare och elev Förtroendet mellan elev och elev Förtroendet mellan lärare och lärare Förtroendet mellan lärare och rektor Förtroendet mellan rektor och elev Förtroendet mellan rektor och huvudman

Forskning ger entydigt besked En lärares intresse för ämnet och omsorg om sina elever har mycket stor effekt på kvaliteten på elevernas lärande.

Kollegialt lärande Strukturerat och återkommande samarbete där återkopplingen är ett centralt inslag. Bygga in system/rutiner i verksamheten för kollegiala samtal.

Formativ bedömning Framåtsyftande Fokus på återkoppling Eleverna bli ägare av sitt eget lärande – självreglering Nära sammankopplat med aspekter som motivation och intresse.

Inkludering

Pedagogiskt ledarskap Ledare av pedagogisk verksamhet. Rektor leder processer som hör till frågor med koppling till elevernas lärande och utveckling. Lärarnas kompetensutveckling och skolutveckling är i centrum.

Expertläraren Identifiera väsentligheter Leda lärande genom klassrumsinteraktion Övervaka lärandet och ge återkoppling Använda sina känslomässiga sidor Påverkar på så sätt elevernas studieresultat

Summa summarum Fokusera några mål (gäller hela linjen) Arbeta långsiktigt Arbeta med strukturerade kollegiala samtal på ett tema med extern expert Läs och diskutera forskning inom de områden som fokuseras (gemensam kunskapsbas)

Skolverket ska ’sammanställa och sprida kunskap om resultat av forskning’

Webben är en central funktion för att sprida skolforskning. Specialpedagogik Matematik NO Svenska med läs-och skrivutveckling Bedömning och betyg It i skolan SO Didaktik Tema Förskola www.skolverket.se/forskning

Pocketserien ”Forskning för Skolan” – presentera forskning i pocket Utvecklingsinsatser

Samarbete med andra aktörer Forskning.se www.forskning.se ”För dig i skolan” Lärosäten Vetenskapsrådet Skolinspektionen och SPSM SKL, lärarfack, skolledarfack

Tack! www.skolverket.se/forskning eva.minten@skolverket.se