Kapacitetsplanering på Logopedmottagningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Biogasutlysningen vid Energimyndigheten
Advertisements

Hjärt- och Lungdivisionen Universitetssjukhuset i Lund
Svensk idrotts egna verksamhetssystem
Förbättrat omhändertagande av pneumonipatienter i slutenvård Problematik: Ökande antibiotikaresistens ställer krav på att vi ger rätt antibiotikaterapi.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Genombrottet – ett patientfokuserat arbete
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
BLÅSLJUDSMOTTAGNING (snabbspårsmottagning) processutveckling
Ansökan Sinnescentrums FoU medel
Marie Skoglund och Kjersti Nylander Wahlgren
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Teamarbete och delegerat ansvar ger LEAN på MAVA
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Urologmottagningen i ständig förbättring
Avtal om lokal lönebildning 2011
Rehabiliteringsgarantin
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Produktionsplanering
Välkommen till Ledardagen!
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Cochleaimplantat och språkighet
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Utvärdering av processmognad
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
APO ett enkelt sätt att mäta. Läkare: Audit om: Dato:
Säkerheten främst.
Sammanställning av verksamhetsredovisning för läkare som arbetar enligt lagen om läkarvårdsersättning (LOL) samt läkare verksamma enligt avtal med SLL.
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
NICE och 100 remisser för DT kolon
Minnesmottagningen Uppdrag och Samverkan Överläkare Maria Norström Brommageriatriken Stiftelsen Stockholms Sjukhem.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Motions- och Idrottskadeenhet
Cytbussen Projekttid: april-maj samt september- oktober 2012 Deltagande enheter: Kvinnohälsan i centrala Östergötland och Barnmorskemottagningarna i östra.
Det ständiga förbättringsarbete
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Lean på Allergicentrum
Produktionsplanering en viktig
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Ljudutjämningssystem för klassrum - För ett bättre hörande.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Hur når vi HbA1c <52 mmol/ml?
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Kvalitetsarbete diabetes
Med E-tjänst mot framtiden!
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Urologmottagningen i ständig förbättring
Presentationens avskrift:

Kapacitetsplanering på Logopedmottagningen Öronkliniken, Universitetssjukhuset Linköping Birgitta Rosén Gustafsson

Logopeder arbetar med… …kommunikation

Logopeder arbetar med… Språk Tal Röst Sväljning språk tal röst

Logopeder arbetar med… Språk Tal Sväljning Läsförmåga Skrivförmåga

Exempel på diagnoser Barn med försenad/avvikande språkutveckling (språkstörning) Vuxna med dyslexi Oralmotoriska svårigheter Läpp-, käk-, gomspalt Cochleaimplantat Hörselskador Stamning Cancer i munhåla/svalg/struphuvud Sväljningssvårigheter Röststörningar – organiska eller funktionella

Logopedmottagningen US 11 logopeder, inkl klinisk adjunkt i logopedi, 25% usk Regionansvar för vissa patientgrupper; LKG, CI, tumör, TS Länsansvar dyslexi och viss stamningsbehandling 2 logopeder i skolor olika dagar Vissa har mottagning på BVC Medverkar i olika team Samarbete med HU:s logopedprogram (32 platser, varje ht), 4 år Medverkar i olika forskningsstudier

Kapacitetsplanering Under 2009 påbörjades skattningen av aktiviteter och sammanställning av statistik hämtades från Cosmic. September 2010 intensifierades arbetet > aktivitetslistan slutfördes. November 2010 aktivitetsmätning, varje logoped, 4 veckor, all tid mättes.

Aktiviteter Talspråk Nybesök Talspråk Återbesök Röst Nybesök Röst Återbesök Oralmotorik Nybesök Oralmotorik Återbesök Stamning Nybesök Stamning Återbesök Sväljning Nybesök Sväljning Återbesök CI Nybesök CI Återbesök LKG Nybesök LKG Återbesök Cancer Nybesök Cancer Återbesök Hörsel Nybesök Hörsel Återbesök Dyslexi Nybesök Dyslexi Återbesök ADMINISTRATION för resp

Aktiviteter forts Remissbedömning Telefonkontroll Teamkonferens Logopedträffar Logopedprogram Handledning Auskultation Arbetsplatsmöte Samverkansgrupp Möten Telefonsamtal Restid Övrig administration Cosmicråd Utbildning Raster Eventuella störningar Ledtid

Optimering Resultaten från mätningen och besöksstatistik sammanställdes > med hjälp av logistiker beräknades tid och antal besök, fördelningen mellan de olika logopederna Optimeringsverktyg användes, dvs antal tim tillgänglig tid/person > fördelades någorlunda jämnt utifrån diagnosansvar

Optimeringsverktyg

Produktionsplanering Utifrån optimeringsverktyget beräknades sedan det totala antalet besök som måste genomföras under 2011 för en jämn produktion och för att undvika köer. En produktionsökning med 30% planerades p g a: Dyslexiutredningar Skolbarnsremisser Förmodad underremittering från BVC

Prognos 2011 Totalt antal besök 4700

Produktionsplanen

Produktionsplanering Hela produktionen följs kontinuerligt. Varje vecka registreras: Planerad produktion Inflöde remisser Utfall, d v s genomförda besök Antal väntande pat Varje logoped har en egen produktionsplan med planerat antal besök/vecka som ska utföras

Produktionsplanering De fem största diagnoserna följs enligt denna mall, nybesök och återbesök För övriga diagnoser registreras bara totala antalet besök

Produktion barnlogopedi 2011

LEAN- tavelmöten en gng/v Veckans resultat följs upp Målen Tillgänglighetskravet, 60 dagar Sekreterare bokar fortlöpande nybesöken på markerade tider i Cosmic-tidboken Nya rutiner infördes 1/3-11 Ständig utveckling…

LEAN Projekt 1 – mål: Den 1/7: tid direkt för röstpatienter Den 1/10, tid direkt för 50% av pat, ingen väntat > 60 dagar Mål 1 uppfyllt i juni. Mål 2 uppfyllt uppfylldes inte under 2011 Projekt 2: Öppen tidbok i Cosmic där BVC-sköterskor kan boka tid direkt för pat på Logopedmottagningen. Slipper många administrativa steg.

Resultat 2011 Antalet inkommande remisser ökade med 27% (befintlig personal!) Tillgängligheten förbättrades avsevärt och för flera patientgrupper t o m ”tid direkt”. Vet vad vi ”gör av tiden”. Produktionsplanerna hölls strikt under första halvåret 2011 men tyvärr inte lika strikt under andra. Uppföljning? Uteblivna pat? Sjukdom. Generellt positiv uppfattning bland medarbetarna som har bättre kontroll över sin arbetsdag även om det ibland kan upplevas stressande (uteblivna mm). Genererar nya projektidéer…

2012 Fortsättning på projektet…. 1 mars: Öppen tidbok i Cosmic, dvs BVC bokar tider direkt på Logopedmottagningen i särskild tidbok i Cosmic. Utvärderas juni 2012 Fördelar: tid direkt, patientens eget val, sparar många onödiga steg i processen, jämnare flöde Mars 2012 totalt 5% som väntat >60 dagar, ingen >90 dagar 

Tack för idag!