Mötesstruktur.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Individuellt lärande tillsammans
Metodstöd.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Riktlinjer för presentationer
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Bedömning.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Föräldramöte augusti 2014.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Det här bildspelet visar en del av innehållet i Friskverktyget - Privat. Starta bildspelet genom att i PowerPoint klicka på Bildspel i toppmenyn och sedan.
Länsgemensam ledning i samverkan
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
VISION - PASSION - ACTION
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Muntlig presentation.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Läroplansträff fritidshem
Samarbete med seniororganisationer Mål: Att få Esther delaktig i sin vård. Att sprida information om nätverket till seniororganisationerna.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Att vara professionell
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Stegen i förbättringskatan
Skolutveckling genom aktionsforskning
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lära för livet!.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Cummins modell för reflektion
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Kompetensutvecklingsmaterial i slöjd Tema 6 Andra tillfället
Kompetensutvecklingsmaterial i slöjd Tema 1 Andra tillfället
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Mötesstruktur

Struktur för BFL-möten • Varje möte innehåller följande aktiviteter • Introduktion och rutinärenden (5 min) • Så här går det (45 min) • Formativ bedömning - nytt lärande (15 min) • Personlig handlingsplan (15 min) • Vad gav mötet? (10 min) (Samtalsreflektör)

Struktur för möte med BFL-lärargrupp Innehållet är fokuserat på BFL-undervisning i klassrummet. Varje deltagare bidrar med sina erfarenheter av BFL-undervisning från sitt klassrum. Lärare ger konstruktiv och genomtänkt respons till sina kollegor. Lärare ges möjlighet att begrunda och diskutera ny BFL-kunskap och kompetens. Varje lärare har en personlig handlingsplan som kontinuerligt bearbetas för att ge vägledning till nästa steg. Reflektören speglar vad mötet har gett.

Introduktion och rutinärenden (5 min) • Deltagarna får tid att landa i mötet. • Kunskapsmålet för dagens möte förklaras.

Så här går det (45 min) Varje lärare berättar översiktligt om sina senaste BFL-insatser. Kollegorna lyssnar och ger respons. Kom till mötet i vetskap om att du förväntas dela med dig av dina BFL-erfarenheter. Var beredd på att ge konstruktiv, genomtänkt respons till dina kollegor. Var beredd på att kunna utmana idéer som kan vara god klassrums-praxis men som bryter mot bedömning för lärande. Detta ger en stödjande struktur för att lära tillsammans.

BFL - nytt lärande (15 min) Litteratur Film Artiklar

Personlig handlingsplan (15 min) Varje lärare uppdaterar sin handlingsplan. Skaffar tillräckligt stöd från kollegor för att komma vidare. Gör idéer mer konkreta. Ger en referensram för framtida insatser. Skapar tillförlitlighet till utvecklingsarbetet. Fokuserar lärarens insatser till några områden. Påminnelse om att släppa vissa saker.

Vad gav mötet (10 min) Samtalsreflektören summerar mötet. Ger reflektion till hur mötet bidrar till utvecklingen. Stämmer av läget. Utser samtalsreflektör till nästa möte

Roller Läraren skapar en personlig handlingsplan och genomför, reflekterar samt dokumenterar sina BFL-insatser; metaperspektiv, speglar eleverna perspektiv, deltar i BFL-gruppen. Samtalsledaren planerar och leder mötena, fångar och reflekterar kring utvecklingsprocessen.