”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

JGL – Jämställdhet Göra Lära
Från könsroller till queer och…
Bildtolkningar Hälsa.
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Kulturell och ideologisk jämförelse
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Hot, våld och förtryck i heders namn
Antiken (Grekland) Ca 800 f.kr.-ca 300 f.kr..
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Mellanchefen en maktpotential
Feminism Grundläggande antaganden:
Ledarskap och arbetsliv
Vad kan ett genusperspektiv tillföra forskning inom samhällsfarmaci?
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Demokrati "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.” Evelyn Beatrice Hall.
Varför tror människor.
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Den sociala människan Social kategori Social grupp Folksamling
Ta ställning och handla!
”Vi och Dom” i LAU 270/275 Ett samhällsvetenskapligt tema kring kategorisering och dikotomier (ömsesidigt uteslutande kategorier) Vår strävan att bringa.
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Moria: Tidig feminism.
Nationalitet och etnicitet
LEDARSKAP UR ETT GENUSPERSPEKTIV
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Antiken (Grekland) Ca 800 f.kr.-ca 300 f.kr..
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Kort biologiskt svar: För att sprida sina gener!
Taoismen. Av Barbara E. Reed.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Göra liv till vetenskap Bengt Olle Bengtsson Biologiska institutionen Lunds universitet.
Framgångsfaktorer & tankefällor
Moria: Tidig feminism.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Feminismen.
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Globalisering.
Några av antikens filosofer
Andra perspektiv på historia
Ideologier.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Spel och genus.
Genus Manligt & kvinnligt.
Kön och socialisation.
Genus, vetenskap och Peer Review. Begrepp ● Nepotism ● Metaforer ● Värderingar och observationer.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Genus – det konstruerade könet
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
Kulturantropologi A1 Föreläsning 4 Den sociala människan: Att skapa ordning och mening (individ vs samhälle, genus, ålder och religiositet)
Kulturantropologi A1 Föreläsning 5 Etnicitets-begreppet och Etnisk identitet.
Hemläxa: att se positioner i systemet Reglab: Lärprojekt Integration – regionernas roll Skapa din egen ”system- och relationskarta” enligt instruktionerna.
Genus och religion.
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
Hegel Fichte, Schelling.
Intersektionalitet, kategorier och maktanalyser
Kvinnligt och manligt.
Genus/sexualitet.
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Grammatisk terminologi I
Presentationens avskrift:

”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur Litteratur: bok Susan Buckingham Hatfield: Gender and Environment Artikel Sherry Ortner: Is Female to Male as Nature is to Culture?

Ämnen Genus begreppet (gender) Dikotomi: Kultur/Natur Manligt/Kvinnligt -Ekofeminism

Kvinnor, kroppsarbete och natur

Män och kultur (”men, mind and culture”)

Bara genusstereotyper?

Hur ser det ut i vårt samhälle?

Kön och genus Kön är det biologisk kvinnliga och det biologisk manliga genus däremot beteckna ett betydelsessystem som består av två varandra motsatta och uteslutande kategorier vari alla människor placeras. För genus är det inte de biologiska skillnader som är viktiga men den kulturella/sociala tolkningen av dem. Och konstruktionen är tids och kultur specifik

Dikotomi Innebär en uppdelning av något i två av varandra uteslutande delar. Termen kommer från grekiskans dichotomia (tudelad) Kvinnligt (Icke-manligt) andra? Manligt (Icke-kvinnligt) andra?

Hijra: Indiens ”tredje kön” Ett hot mot dikotomin

Berdache: ”Two spirits in one body” Amerikanska indianer Dance to the berdache“ von George Catlin (1796-1872).

Judith Butler: ”Undoing Gender” 2004 ”Föreställningen om att det finns naturliga kopplingar mellan kropp, genus, sexuellt begär och praktik kallar Butler för ”den heterosexuella matrisen” – en ordning i vilken bara maskulina män och feminina kvinnor som begär varandra görs begripliga”. - Alla andra marginaliseras

Genus är socialt/kulturellt konstruerad inom maktrelationer Female Masculinity by Judith Halberstam

Genus dikotomin – ett hierarkisk system? 1. Manligt 2. Kvinnligt

Simone de Beauvoirs fråga: Varför är kvinnan alltid det andra könet? "Man föds inte till kvinna, man blir det..” Det andra könet (Le Deuxiéme Sexe)1949

Hur görs man till kvinna eller man? Och är manlig dominans universell?

Sherry Ortner (antropolog) 1972: ”Är Kvinnligt till Manligt som Natur är till Kultur?” ”Is Female to Male as Nature Is to Culture?” in Women, Culture & Society (eds. Michelle Zimbalist Rosaldo and Louise Lamphere).

Manlig universell dominans utifrån en - tillsynas - universell dikotomi mellan natur och kultur där kvinnan ses som närmare naturen och mannen som närmare kulturen. Dikotomin mellan natur/kultur och kvinnligt/manligt förstås här i ett kulturellt/socialt perspektiv

Kultur - Man Natur - Kvinna Dvs kvinnor står symbolisk närmast naturen Och männen närmast kulturen

Varför är kvinnorna närmare naturen? (Ortner) 1. Fysiologi 2. Den sociala rollen 3. Psyket (konstruerad genom genus stereotyper)

Dikotomier Man kultur objektiv abstrakt samhälle ren Kvinna natur subjektiv konkret privat oren Flera?

Buckingham-Hatfield Går tillbaka till grekisk filosofi som början på det västerländska tänkandet Aristoteles Pythagoras Grekisk kosmologi – kvinnliga gudar Demeter – näta naturen – fruktbarheten

Ekofeminism Vem pratar för naturen? Kvinnan för hon är närmare naturen Ett svar på dualistisk tänkande – men ett svar som upprätthåller dualismen

Kultur-ekofeminism - Vänder på dikotomin Social-ekofeminism - tittar på sociala roller