Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC thure@kth.se Datorspelsdesign DH2650.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Gymnasiearbetet p..
Uppgiften i PowerPoint
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vad är teknik?.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Att skriva projektrapport
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Lokal Pedagogisk Planering
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Fordonskännedom FOK poäng
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
PA1201 Projektarbete 100 p.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Marknadsföring och försäljning
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Optik Läran om ljuset.
Björn Thuresson CSC MDI-gruppen/VIC Sthlm Datorspelsdesign DH2650.
Fordonskännedom FOK poäng
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Projektkurs 10 p Introduktion. Kursens syfte Ge fördjupad förståelse för interaktionsdesign  Genom praktiskt arbete att skapa en IT-artefakt eller IT-system.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
L3VU20.
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC thure@kth.se Datorspelsdesign DH2650

Vilka är vi och varför är vi här? • Viktiga spel för dig och varför • Vilka spel längtar du efter just nu? • Vad vill du ha ut av kursen?

Mina favoritspel

Mina favoritspel

Mina favoritspel

Mina favoritspel

Mina favoritspel

Mina favoritspel

Vilket spel längtar jag efter?

Om kursen • Det är INTE en kurs i spelutveckling • Ge en god översikt och flera inblickar i vad dataspel är för något, varför människor spelar, hur marknaden ser ut, hur kommersiell utveckling går till etc • Verklighetskoppling genom gästföreläsningar

Om kursen • Arbetet sker genom gästföreläsningar, projektarbete och seminarier • Gästföreläsningar för att fördjupa kunskaper inom relevanta expertområden • Projektarbete för att praktisera och exemplifiera • Seminarier för att reflektera och binda samman

Om projektet • Projektet handlar om att lära sig formulera en spelidé utifrån en konceptbeskrivning, målgrupp, teknisk plattform och affärsplan, via s k High Concept och efterföljande Concept Treatment • Detaljer nästa gång…

Om gästföreläsningar • Stor vikt har lagts vid att olika aktörer i värdekedjan kommer och presenterar • Branschorganisation, spelföretag (av olika slag), recensenter etc

Om seminarier • Efter gästföreläsningar och i samband med spelsessioner • Reflektera och diskutera

Kursmål Studenten ska efter kursen ha uppnått följande mål: utveckla förståelse för hur spelindustrin fungerar samt vilka aktörer som agerar inom värdekedjan relatera ett spelkoncept till produktionsförutsättningar för spelindustrin identifiera, integrera och redogöra för ett spelkoncepts ingående delar och dess marknadsplats planera, genomföra och kritiskt bedöma en spelidé i syfte att utveckla idéen över tid med mål att kunna redovisa ett sammansatt spelkoncept välja samt motivera val av passande metoder för att systematiskt testa ett spelkoncept relatera, kontrastera och förklara praktiska resultat med teoretiska begrepp och modeller relevanta för spelindustrin beskriva, analysera och reflektera över eget och andras projektarbete både muntligt och skriftligt.

Kursmtrl Gamasutra Reddit/gaming Joystiq Loading.se Kotaku Gamespot Gamesradar IGN 1UP etc etc etc + 1M bloggar…

Lärdagbok • Efter varje föreläsning ska ni skriva en lärdagbok baserad på frågor ni får på föreläsningen (minst en och max två sidor per föreläsning). • Använd källor på ett aktivt sätt – var noga med hänvisningarna • Var frikostiga med exempel

Uppgifter och betyg Den färdiga lärdagboken lämnas in 7 december. Ett betyg och omdöme kommer sättas på den samlade lärdagboken, inte på de individuella delarna. Dessutom ska ni genomföra och redovisa en projektuppgift den 6 december. Denna ges ett gruppbetyg. Betyget på kursen viktas så att projektuppgiften är värd dubbelt så mycket som lärdagboken.

Tentativt schema

Gruppdiskussion… Vad är dataspel? Försök er på en definition, vilka komponenter måste finnas med, vad får inte vara med, självklara exempel och ytterligheter

Till lärdagboken • Vilken typ av spelare är du? Beskriv en riktig bra spelsituation. Vad var bra? (spelet, sällskapet, plattformen etc etc) Beskriv en riktigt usel spelsituation. Varför funkade det inte?

Nästa gång • Fredag den 26:e oktober, 15-17 i E3 – Projektintro

Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC thure@kth.se Datorspelsdesign DH2650