Göteborgsregionens kompetens- och valideringscentrum

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Kompetensinventering
Skola och arbetsliv i samverkan
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
”Validerad kompetens – värderad arbetskraft!”
En sammanhållen etableringskedja
Hur tänka och göra som processtödjare
AU Digital samverkan LO Process
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Ledning och förståelse
Att styra med kompetens
Lokal Pedagogisk Planering
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Försäkringskassans roll i samverkan
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Valideringsprocessen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Validering Av Livslångt Lärande
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret.
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
EDU-vuxen, Korsholm Validering på ÅLAND Ålands landskapsregering Europeiska socialfonden
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Delegering Vem får delegera?
1 Validering Regional arbetsgrupp
Personalpolitisk inriktning
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Handlingsplan för kompetensförsörjning Åtgärd – Utveckla individer och människors kunskap och intresse för ett livslångt lärande Att göra ”Bevaka och påverka.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Validering inom Lärarlyftet
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Göteborgsregionens kompetens- och valideringscentrum Uddevalla 091007

Aurora AURORA är ett kompetensutvecklingsprojekt med både individernas och företagens behov som utgångspunkter. Fokus ligger dels på att utveckla medarbetare så att de kan vara kvar i verksamheten dels på att bidra till att de medarbetare som riskerar uppsägning får förnyad kompetens. Kompetenskartläggning, kommer att vara en av aktiviteterna som AURORA ska jobba med i samverkan med bl.a. MERITEA.

Meritea AB individer företag organisationer kommuner Regioner, VGR 1998- ff validering, strategisk kompetensförsörjning, kvalitetssäkring, vägledning, metodutveckling, utbildning individer företag organisationer kommuner Regioner, VGR Nationella uppdrag, projekt EU projekt

Validering ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation och ett erkännande av kunskaper och kompetens som en person besitter oberoende av hur de förvärvats”

Validering kan vara aktuell för den som exempelvis Är eller riskerar att bli arbetslös. Har haft arbete och är arbetssökande. Är anställd och behöver stärka sin ställning på arbetsplatsen. Har behov av rehabilitering för att kunna återgå till arbete. Har utländsk utbildning. Är sökande till utbildning. Har genomfört utbildning utanför det offentliga utbildningssystemet.

Syftet med validering ur den enskildes perspektiv kan vara att Få formella bevis på sin kompetens. Kunna påbörja studier på rätt nivå. Få möjlighet att korta utbildningstiden. Öka sin konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Öka möjligheten att få ett arbete inom sitt kompetensområde.

”Validering i ett brett perspektiv” Ett generellt begrepp som tolkas olika: ”Valideringsdelegationen menar att det är svårt att erhålla legitimitet för begreppet validering om det inte utvecklas en gemensam terminologi och att det som avses med de olika insatserna går att beskriva” ”Delegationen vill framhålla att en korrekt beskrivning av vilken valideringsinsats (delprocess) som avses eller genomförs är nödvändig, hur valideringen bör dokumenteras (vad som validerats, hur valideringen genomförts och vilket mandat utfärdaren av dokumentet innehar)”

När lärandet identifieras ock kunskaper bedöms kan kompetensen värderas och få ett erkännande. Dokumentationen kan innebära att den reella kompetensen också blir formell. (Astrid Tursell, Malmö Högskola)

Delprocesser inom Validering

Kartläggning/Bedömning ”Valideringsdelegationen vill med detta förslag ytterligare skilja mellan kartläggning och bedömning. Förutsättningarna för en legitim och likvärdig beskrivning av vilka valideringsinsatser som genomförts ökar om det blir tydligare huruvida det skett en kartläggning eller en bedömning. Det ska åligga huvudmannen att beakta att individ får tillgång till kartläggning samt att kartläggningen dokumenteras”

Översiktlig kompetenskartläggning AURORA Första urval av validander – vem gör, hur görs det? Vad finns för kartläggnings/urvalsmaterial?

Hela yrkesrollen - de flesta arbeten har ett flöde Förberedande arbetsuppgifter Kärnarbetsuppgifter Kompletterande arbetsuppgifter Utvecklande arbetsuppgifter Interna och externa kontakter Arbetsorganisation Samarbete

I en valideringsprocess kartläggs och bedöms den enskildes kunskaper och kompetenser som kan Vara erfarenhetsbaserade (validerar inte erfarenheter) Ha tillägnats genom utbildning eller verksamhet (validerar inte utbildning elle verksamhet) (Astrid Tursell, Malmö Högskola)

10. Generella kompetenser Mål: att får människor att inse att man har generella kompetenser Att göra individen medveten om vilken kompetens han/hon faktiskt har, Att identifiera de starka likaväl som utvecklingsbara kompetenserna att använda sig av vid planering av arbete och utbildning Syfte: Det sker ett lärande, som oftast inte blir synliggjort och värderat i andra sammanhang än i yrkesliv och studier. Inte minst gäller det de generella kompetenserna. Vetskapen om, insikten i, hur dessa kan användas i olika sammanhang som att söka arbete, byta arbetsuppgifter och/eller planera för studier kan stärka självkänslan och öka självförtroendet samt vara underlag för vägledning.

Kompetens ”även om kompetens handlar om att kunna utföra något, att kunna lösa en uppgift, är kunskap alltid avgörande om jag ska visa mig kompetent att lösa uppgiften” Kompetens är ett samlingsbegrepp för en individs förmåga och vilja att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskaper och färdigheter: Handlingsförmåga i relation till en uppgift Kunna omsätta kunskap i handling Individens förmåga att framgångsrikt kunna utföra ett arbete Yrkeskunnande hos en individ = kompetens Yrkeskunnande som krav för att lösa en uppgift= kvalifikation

Kunskap Kunskap, 4 F, är ett begrepp som kan syfta på inlärda teoretiska förmågor, alla fakta inom ett ämnesområde eller vad någon känner till om ett sakförhållande eller en situation, förtrogenhet. Kunskap kontrasteras ibland mot praktiska färdigheter, men oftare mot låg grad av tillgång till fakta. Ibland åsyftas också förståelse av ett ämne så att man kan använda det för ett specifikt syfte när det passar. Praktiska kunskapsformer: Färdighet; Förtrogenhet; Teoretiska kunskapsformer: 3. Fakta ; 4. Förståelse;

Experimental learning – Kolb ”Reflektion är en viktig del av lärandet, lägger grund för nytt lärande och ny kunskap” Erfarenhetsbaserat lärande lärandet= process; förståelse – förändring - förändrat handlande - ny förståelse - förändring osv. Lärande: formellt icke-formellt informellt

Euroval Riktlinjer för kvalitetskriterier Individens rättigheter Aktörernas förpliktelse Tillit och förtroende Trovärdighet och legitimitet

Utgångspunkter för kvalitet VEM kartlägger/bedömer? VAD ska bedömas? VARFÖR ska det göras? HUR ska det gå till? VART skulle det kunna leda? VILKET MANDAT att bedöma?

Exempel på Valideringsverksamheter i VGR Fyrbodal Undersköterska i Lysekil, Färgelanda, Munkedal, Strömstad, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg, Åmål Personal för funktionshindrade i Trollhättan Barnskötare i Trollhättan Svetsare i Lysekil och Bengtsfors Utbildning av valideringsutförare inom bygg-yrken och inom restaurang. Sjuhärad Undersköterska Personal för funktionshindrade Barnskötare Kock/kokerska MP Göteborg Anläggningsarbetare Betongarbetare Plattsättare Målare Ställningsbyggare Bilmekaniker Lastbilsmekaniker Bilskadereparatör Produktionstekniker/beredare Svetsare Yrkeschaufför Installationselektriker Kock/kokerska Undersköterska Personal för funktionshindrade Barnskötare Skaraborg Anläggningsarbetare Betongarbetare Plattsättare Målare Ställningsbyggare Undersköterska Personal för funktionshindrade Barnskötare

Här når du oss… www.meritea.se Ethel Andersson-Leijon ethel.andersson-leijon@meritea.se Telefon: 031-335 53 04 Mobil: 0706-66 22 06 Anna Danielsson anna.danielsson@meritea.se Telefon: 031-335 53 06 Mobil: 0702-61 30 11 Kerstin Odén kerstin.oden@meritea.se Telefon: 031-335 53 11 Mobil 0768-58 32 58