Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik 2014-04-02.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
för sjuksköterskeexamen ©
Etanol från cellulosa Vetenskaplig utvärdering Februari 2011 Vincent Eijsink Jack Saddler Liisa Viikari Roland Wimmerstedt.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mälardalens högskola Det här är.
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Syftet med en personlig handlingsplan
Bildning / personlig utveckling
En fördjupning i en samhällsfråga
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Nordisk studiestödskonferens Erik Pedersen Vice ordförande.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1
Högskoleingenjör Datateknik 180 hp
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Fakta om undersökningen
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Fakta om undersökningen
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
Chalmers som stiftelsehögskola – utifrån studenternas perspektiv.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Sammanfattning av examensarbete, Läckfrekvenser PE-ledningar.
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BREDDAD REKRYTERING.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Kamratutvärdering Lerum
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
IT - Branchutbildningsdag Arbetsförmedlingen mars 2009 Typer av data/IT-utbildningar Kort om Bologna-reformen Ny gymnasiereform Vad erbjuder LiU Utbud,
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Bra Akutmottagning Mål Tillgänglighet 30- och 180 min Etablera trygg och säker vård likvärdigt akut omhändertagande med likartade riktlinjer för vården.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Elisabeth, civilingenjör i industriell ekonomi: ”Jag läste internationellt naturvetenskapligt program på gymnasiet. Jag valde programmet eftersom jag alltid.
Bibliometri som kvalitetsmått Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Välkommen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik!
Välkommen till studentdagen 2016
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Presentationens avskrift:

Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik

Utvärderingen måste få en legitimitet från högskolor och näringslivet. Resultaten från denna utvärdering gav ingen märkbar reaktion. Fundera igenom måluppfyllelse -> kvalitet. Resultat av utvärderingen måste kunna analyseras. Utvärderingens bedömningsresultat ger ej underlag för att kunna ge en bild om läget för de olika områdena. Innehåll, trender. Borde ha internationell kompetens med. Framtida utvärdering måste ta med fler underlag och mer kunna anpassas till de olika områdenas särart. Teknikutbildningar innehåller ofta stora projekt och andra moment, som ger betydligt mer underlag för bedömning. Det största värde för ett lärosäte vid en utvärdering är troligen förarbetet med självvärdering och att det förhoppningsvis drar igång ett kvalitetsarbetet i efterhand. Positivt att de kommer efterkonferenser, som tar upp saker som lärosätena behöver komma överens om. I maj skall dubbelexamina diskuteras i Örebro. Man skulle även behöva diskutera självständiga arbeten som görs i större grupper, i stort bli överens om benämningar på huvudområden och program.

Tankar från utvärderingarna inom Data-IT-Medieteknik. Generellt anser man nog att vi har mycket kvalificerade och hög kvalité på vårautbildningar. Näringslivet är nöjda. Dock får nästan 40% av utbildningarna Bristande kvalité !! Där finner vi renommerade civilingenjörsutbildningar från Lund, KTH och Uppsala?? Chalmers, Linköping, Umeå har civ ing utb med Mycket hög kvalité. Frågan är: Varför uppstår dessa stora skillnader? Vad gör Chalmers som får så bra bedömning? Är det utvärderingen eller finns dessa skillnader i verkligheten? För generella examina är nästan 50% Bristande kvalité. Här får högskolorna i Malmö och Skövde tillsammans 7 av klustrets 15 bedömningar Mycket hög kvalité ? Skövde kan jag personligen nog förstå, men Malmö är för många ganska okända. Det är bara att gratulera resultaten. Vad finns att lära?

Tankar från utvärderingarna inom Data-IT-Medieteknik. Problem: Benämningar på huvud- och teknikområdet. Eftersom lärosätet äger benämningen och dess definition är det ej klart att bedömaren vet åt vilket område man skall bedöma arbetet. Datateknik/Informationsteknik(ologi) m fl. Vissa utbildningar har en väsentlig del orienterad mot elektronik och systemteknik. Andra saknar denna del och är mer inriktade mot samhällsvetenskap. Datavetenskap/Programutveckling/Programmering. Vissa utbildningar är baserad på kvalificerad matematik och forsknings- orienterade. Andra är inriktade mot färdigheten/yrkesrollen som programmerare. En bedömare måste veta lärosätets tolkning eller annars måste vi vid bedömningar kunna ha starka åsikter om vad ett område skall innehålla (Industriell ekonomi tog ställning i denna fråga)