BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe 10.00 Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utvecklingsenhet för barns och ungas hälsa
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Läggdags - Om sömn hos barn med funktionshinder
Vår fråga ute på stan var: ”Tre av dessa fyra situationer bryter mot
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Statliga stimulansmedel för Östergötlands län genom överenskommelser mellan SKL och regeringen år 2014 område ” Funktionsnedsättning”
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Familjehem och föräldraskap
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Kyrkskolans fritidshem
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
En reviderad läroplan för förskolan
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Vad innebär ett barnperspektiv
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
i kommuner, landsting/regioner
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Askersunds kommun
Sjukgymnastik för äldre personer
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
© Synovate Ungas attityder till rökning
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Samordnad individuell plan (SIP)
Mervärden och aha-upplevelser
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
Ortsutveckling Skebokvarn
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
Diskussionstillfälle 4
Hur kan vi förstå begreppet?
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Barnkonventionen i förskolan
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Barnkonventionen.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

BILD 1-20

Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget perspektiv Barnets bästa – vad är det och vem tolkar? Fånga in och ta del av barns tankar, åsikter och önskemål – olika verktyg/arbetssätt Eftermiddagens teman med avbrott för kaffe 14.30

Delaktighet – vad är det? Innebörd? Deltagarna associerar Svaren skrivs på tavla/blädderblock Bra utgångspunkt för resten av dagen.

Vad vet vi om barns delaktighet? Vad visar forskning och kartläggningar om barns delaktighet i samhällsstödet?

Lyssna på mig! Mycket litet är gjort angående barns delaktighet i de verksamheter som barn ungdomar möter Endast 40 studier där barn och unga tillfrågas Mest kunskap inom hälso- och sjukvårdsområdet Storbritannien har forskat mest Stenhammar, 2010

Enkät undersökning genomförd av Egen växtkraft 2009

Bok Egen växtkraft 2011

Så har andra gjort Inspirationsboken Lyssna på oss! visar på goda exempel från olika verksamheter på varför barn ska komma till tals vad som krävs hur det kan gå till i praktiken

om hur barns och ungas delaktighet och självbestämmande kan stärkas när insatser och åtgärder planeras, beslutas och genomförs Barn och unga upp till 18 (23) år – alla funktionsnedsättningar Boken Lyssna på oss!

Vad säger barn och ungdomar själva?

Tips för att vuxna ska lyssna Egen växtkraft 2011

Louise och Agnes

Andra klokheter från vuxna som möter barn och unga med funktionsnedsättningar i sitt arbete

Idékonferens dokumentation, Egen växtkraft 2011

Varför ska barn komma till tals?

Varför inte fråga barnen?

Det handlar om attityder: Barn har ingen insikt – omedvetna om sin problematik Förstår inte vad det innebär för framtiden Ointressant – inte tillförlitligt Vad göra om personal/föräldrar tycker annorlunda? Vem bestämmer? Curtin, 2001 Varför har vi inte frågat barn?

enligt artikel 12 i barnkonventionen enligt artikel 7:3 i ”Funktionshinder- konventionen” – och även erbjudas stöd för att kunna utöva denna rättighet Barn har rätt att komma till tals