BILD 1-20
Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget perspektiv Barnets bästa – vad är det och vem tolkar? Fånga in och ta del av barns tankar, åsikter och önskemål – olika verktyg/arbetssätt Eftermiddagens teman med avbrott för kaffe 14.30
Delaktighet – vad är det? Innebörd? Deltagarna associerar Svaren skrivs på tavla/blädderblock Bra utgångspunkt för resten av dagen.
Vad vet vi om barns delaktighet? Vad visar forskning och kartläggningar om barns delaktighet i samhällsstödet?
Lyssna på mig! Mycket litet är gjort angående barns delaktighet i de verksamheter som barn ungdomar möter Endast 40 studier där barn och unga tillfrågas Mest kunskap inom hälso- och sjukvårdsområdet Storbritannien har forskat mest Stenhammar, 2010
Enkät undersökning genomförd av Egen växtkraft 2009
Bok Egen växtkraft 2011
Så har andra gjort Inspirationsboken Lyssna på oss! visar på goda exempel från olika verksamheter på varför barn ska komma till tals vad som krävs hur det kan gå till i praktiken
om hur barns och ungas delaktighet och självbestämmande kan stärkas när insatser och åtgärder planeras, beslutas och genomförs Barn och unga upp till 18 (23) år – alla funktionsnedsättningar Boken Lyssna på oss!
Vad säger barn och ungdomar själva?
Tips för att vuxna ska lyssna Egen växtkraft 2011
Louise och Agnes
Andra klokheter från vuxna som möter barn och unga med funktionsnedsättningar i sitt arbete
Idékonferens dokumentation, Egen växtkraft 2011
Varför ska barn komma till tals?
Varför inte fråga barnen?
Det handlar om attityder: Barn har ingen insikt – omedvetna om sin problematik Förstår inte vad det innebär för framtiden Ointressant – inte tillförlitligt Vad göra om personal/föräldrar tycker annorlunda? Vem bestämmer? Curtin, 2001 Varför har vi inte frågat barn?
enligt artikel 12 i barnkonventionen enligt artikel 7:3 i ”Funktionshinder- konventionen” – och även erbjudas stöd för att kunna utöva denna rättighet Barn har rätt att komma till tals