Www.gu.se PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
för sjuksköterskeexamen ©
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Ulf P Andersson GMV
Att söka till högskolan
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet • • •HU2 •
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Behöriga,
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 HU2 möte på SLU, Uppsala, 30 oktober 2009 Program 9-10 SLU presenterar sin verksamhet och hur man integrerat.
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU GU är både.
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Johan Sundqvist, Miljöchef
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Forum För Redovisning Konstituerande möte
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Länsgemensam ledning i samverkan
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Konstnärliga fakulteten
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Att lära för livet En studie om förståelse, föreställningar och attityder gällande hållbar utveckling bland studenter vid Göteborgs universitet Ellen Lagrell.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Profilarbete för integrering av Hållbar Utveckling vid Mälardalens Högskola Projektledare: Birgitta Schwartz, Sylvia Waara, Peter Dobers (föräldraledig)
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Kvalitetssäkring.
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Förbättra klubbkvalitet
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling, Johan Boman Miljömärkning av kurser och program vid universitetet, Ulf Andersson Studenternas attityder till hållbar utveckling, Ellen Lagrell Hur integrera hållbar utveckling i utbildningsprogram, Barbro Robertsson Fallstudie i hållbar utveckling, Ingrid Johansson AISHE - ett självutvärderingsverktyg för hållbar utveckling i utbildningen, Ulf Andersson Kompetensutveckling inom hållbar utveckling för kursledare, Johan Boman Diskussion om fortsatt integrering av hållbar utveckling i utbildningen, Johan Boman, Ulf Andersson m fl. Utbildning för hållbar utveckling vid universitetet 27 augusti 2009, kl 9-12

Kap 1, § 5, har från 1 februari 2006 fått ett tillägg med följande lydelse: ”Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.” Högskolelagen

Göteborgs universitet skall vara ett av de ledande universiteten i Europa för utbildning och forskning inom hållbar utveckling och miljö. 1. Universitetet strävar efter att göra studenter och personal medvetna om miljö- och utvecklingsfrågor och genom forskning, utbildning och samverkan med omgivande samhälle stimulera till konkreta handlingar som främjar en hållbar utveckling. 3. Miljöhänsyn vägs in i alla beslut. Såväl forskning och undervisning, som administration, förvaltning och tekniska funktioner präglas av miljömedvetenhet. MILJÖPOLICY

Universitetsgemensamt mål Universitetet skall integrera hållbar utveckling i utbildningen. Uppdrag till fakulteterna Hållbar utveckling i grundutbildning: Integrera hållbar utveckling i utbildningen på grundnivå och avancerad nivå. ”Hållbar utveckling” enligt definitionen i Högskolelagen

Resultaten redovisas i universitetets Hållbarhetsredovisning Miljöcertifiering och miljöregistrering garanterar miljöarbete med ständiga förbättringar Redovisar från 2009 enligt GRI, Global Reporting Initiative

Mätning av utbildning inom hållbar utveckling 1.Kurser 2.Program Fråga vid inläggning i GUBAS Syns i katalogen och på nätet Kriterier: I Program/Kurs som huvudsakligen behandlar miljö och hållbar utveckling. II. Program/Kurs som delvis behandlar miljö och hållbar utveckling Miljömärkning av kurser

Tabell: Program och kurser med frågeställningar inom miljö och hållbar utveckling År\KriterierIIITotalt Program lå 08/09 (%)18 (8,5)45 (21,1)213 Program lå 07/08 (%)16 (7,5)32 (15,0)214 Program lå 06/07 (%)12 (9,7)26 (21,0)124 Kurser lå 08/09 (%)151 (6,9)490 (22,4)2189 Kurser lå 07/08 (%)105 (8,2)224 (17,4)1287 Kurser lå 06/07 (%)103 (7,6)215 (16,0)1346 Kriterier: I Program/Kurs som huvudsakligen behandlar miljö och hållbar utveckling. II. Program/Kurs som delvis behandlar miljö och hållbar utveckling

AISHE: Självvärderingsverktyg för hållbar utveckling i högre utbildning

AISHE – bedömningsprocess i sex steg För bästa resultat ska en AISHE-bedömning genomföras med hjälp av en extern bedömare, till exempel en certifierad AISHE-bedömare. Det krävs cirka 15 deltagare, varav minst en person ur ledningsgruppen, cirka åtta lärare, fem studenter och minst en person från den tekniska/administrativa personalen. En fullständig bedömning kan genomföras på en dag, alternativt på två halvdagsträffar två olika dagar. En AISHE-bedömning innehåller flera olika steg, varav vissa är nödvändiga och andra är valfria: Steg 1: Förberedelser Innan bedömningen startar ska en intern bedömningsledare väljas och syfte, deltagare och kriterier ska fastställas. Steg 2: Introduktion till deltagargruppen Innan det första mötet skickas material ut till deltagarna. På plats förklaras sedan hela processen. Om deltagarna inte är så bekanta med begreppet hållbar utveckling, är det en god idé att avsätta lite extra tid på att lära sig mer om detta. Steg 3: Enskild bedömning med poängsättning Deltagarna ska enskilt fylla i en lista med alla kriterier. För varje kriterium ska de göra en egen bedömning av vilket stadium de anser att organisationen befinner sig i.

Steg 4: Konsensusmötet Konsensusmötet är den del av bedömningen som tar mest tid, räkna med 4–5 timmar. Vid mötet ska varje kriterium tas upp för diskussion. Genom att väga samman de olika deltagarnas självständiga reflektioner ska deltagarna försöka hitta en gemensam överenskommelse om vilket som är den rätta poängen för organisationen. I första hand är målet att nå konsensus om den nuvarande situationen, i andra hand försöker deltagarna enas om en framtidsvision och formulera förbättringsåtgärder. 3-5 huvudmål väljs. Resultaten kan sedan läggas in i ett dataprogram och blir tydligt genom klara och överskådliga diagram. Steg 5: Uppföljningsarbete (valfritt) Om organisationen så vill, finns flera alternativ för att följa upp bedömningen. Dessa måste skräddarsys för den egna organisationen. Om en extern AISHE- bedömare använts kan han eller hon hjälpa till med att ta fram en konkret handlingsplan eller att förbereda organisationen inför en certifiering. Steg 6: Repetition Det är högst lämpligt att genomföra en AISHE-bedömning igen efter ett till två år för att mäta hur framgångsrikt arbetet varit.