Nationellt prov Sv1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Gymnasiearbetet p..
Muntliga nationella prov i svenska
Begreppsschema – Krönikor
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skriva för att lära – så gör du
Närvaro!!.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En guide i praktisk loggboksanvändning
Videokonsultation med medborgare
Att skriva projektrapport
Formellt, skarpt och snyggt
Lokal pedagogisk planering
Riktlinjer för presentationer
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Ett arbetsområde om poesi
Stora additionstabellen
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Föredragsteknik.
Att övertyga ! Disposition och mall.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Mall för alignmentmatris
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Muntlig presentation.
Den retoriska arbetsprocessen
TEMA Hugget i sten.
Läroplansträff Välkomna!.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Skriva.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Muntlig presentationsteknik Översikt
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Litteratur.
Placera siffrorna i rutorna så att summorna i kanten stämmer
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Retoriska arbetsprocessen
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Den viktiga konsten att tala
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Torsdag 26 november om muntlig framställning och uppgiften.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
Välkommen till svenska 1
Muntlig presentation Svenska 1.
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Nationella proven i svenska
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Nationellt prov Sv1

Översikt delarna Delprov A – muntlig framställning genomförs v. 16 Delprov B, läsförståelse och delprov C Skriftlig framställning genomförs vecka 19. Mer info ges vecka 18.

Delprov A - Muntlig framställning Muntligt (individuellt) anförande – informerande/undervisande tal Inför grupp Begränsad taltid – 3-6 minuter Åhörare – respons! (ca 10 min med respons) Varje tal – bidrag gemensam förberedelse inför prov B, C (nya perspektiv, tankeställare)

Ämne: Olika världar Lämna in ifyllt elevformulär innan framförandet (måndag vecka 15) Välj själv ämne inom temat Olika världar (se förslag) Presentera (ge information) och kommentera ämnet - Information: beskriva, berätta, förklara, argumentera, instruera.. - Kommentar: egna, andras synpunkter, värderingar, förklaringar eller spekulationer Använd något presentationstekniskt hjälpmedel – syfte: levandegöra/tydliggöra Källanvändning inget krav – men kan göra det mer intressant och fylligt!

Hjälp? Läraren får hjälpa till med att hitta ämne att prata om Obs! Disposition, formulering, manus, hjälpmedel ingår i uppgiften – ingen hjälp!

Att tänka på vid muntlig framställning! Tydligt ämne/syfte Disposition – struktur Inledning!! Avslutning!! Sammanhang Ge exempel, utveckla tankar, resonemang, fördjupning, egna erfarenheter, problematisera… hur göra intressant och fylligt?

Tänk också på… Språket! (jämnt, varierat, välvårdat…) Textbindning (länka ihop talet) Manus, hjälpmedel Läs instruktionen noga! Förbered dig, var påläst!!! Anförande, ej högläsning!!

Tips Tips: håll ditt anförande inför någon (kompis, förälder, syster, brevbäraren, grannen, morfar, busschauffören, en kusin, hen som sitter i kassan på Ica…) - Träna och få feedback! Träna igen! Kolla tiden! 4 minuter!

Vad bedöms? Innehåll Disposition och sammanhang Språk och stil Framförande Helhetsbedömning – anförandets funktion i kommunikationssituationen (se bedömningsmatrisen)

Förberedelser Reflektera kring bilderna Uppgiftsinstruktionen – diskutera Elevformulärets syfte (stöd, struktur) Bedömningsmatrisen – diskutera Diskutera ämnesförslagen

Exempel på elevlösningar Elevexempel Individuell tankeskrivning

När? Vecka 16 mån + ons Var? I miniaulan/konferensrummet Anna eller Kerstin medbedömare Ons 09.00-11.00