Ledarskap och organisation inom vård och omsorg Lunds universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Hur tänka och göra som processtödjare
SET Social Emotionell Träning
The Human Element
Konsten att leda sig själv
Riktlinjer för presentationer
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
arbetskooperativ Luleå
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Att tillsammans påverka!
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Process: Lönekriterier
Respekten för människan
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Ledarutveckling över gränserna
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Framsynt ledarskap Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Etik och ledarskap.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
- inom Stockholms läns landsting
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Vårdledarskapet i organisationen Vårdledarskapet i organisationen Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-15.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Gottsunda damlag säsongen 2013/14. Gottsunda dam är ett glatt gäng tjejer från Uppsala och som älskar att lira innebandy. Nästa säsong ser ut att bli.
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Enig ledning som skickar samma signaler
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Förändringsarbete.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Heby kommuns kvalitetspolicy
Om grupper/team & grupprocesser
Om grupper/team & grupprocesser
Förhållningssätten.
Vad betyder Social Kompetens
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Ledarskap och organisation inom vård och omsorg Lunds universitet (Lundin, K., & Sandström, B (2009). Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.

Framsynt ledarskap Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet

Ledarskap är: Att påverka människor i syfte att nå vissa mål samt att: Ledarskap skapas genom relationer

”Ledarskap är förmågan att utnyttja medarbetarnas samlade kompetens för att effektivt nå uppsatta mål.”

Verksamhetens krav skall svara mot behovet från: Primärkunder: patienter, kunder, brukare Sekundärkunder: anhöriga, kommuner och landsting

En ledares legitimitet En ledare ska : 1. Vara professionellt kompetent, handlingskraftig och resultatinriktad 2. Vara ett föredöme, att visa vägen och ställa samma krav på sig själv som på andra 3. Vara öppen, ärlig och orädd. Kunna kommunicera rakt och tydligt, såväl uppåt som nedåt. 4. Kunna lyssna, ta intryck, ha empati och vara prestigefri. 5. Kunna inspirera och entusiasmera medarbetarna och få dem att växa.

Ledarskapets dimensioner Operativt ledarskap Strategiskt ledarskap

Ledarskapets dimensioner Operativt ledarskap Feedback, utvecklingssamtal, Målstyrning och belöningssystem. Strategiskt ledarskap Visioner, värdegrund en lärande organisation

Förutsättningar för ett bra resultat i verksamheten mellan ledare och medarbetare Acceptans Tydlighet Kompetens

Modell för ett grundläggande ledarskap 1. Utvecklande ledarskap 2. Konventionellt ledarskap 3. Låt gå ledarskap

Företagskultur Synliga ledarskapskrav (riktlinjer, förebilder organisation, språk) Osynliga ledarskapskrav ” sitter i väggarna” oskrivna regler etiska normer tabun praxis

Kommunikation med hjälp av härskartekniker 1. Osynliggörande 2. Förlöjligande 3. Undanhållande 4. Dubbelbestraffning

Kommunikationens uttrycksmedel Ledare Medarbetare Sakprocessen Relationsprocesser

Kommunikationsnivåer Ledaren Medarbetaren Förälder Förälder Vuxen Vuxen Barn Barn

Talekonst: att övertyga Logik Enkelhet Fåtal argument

Tekniker för att nå medarbetarna Lyhördhet Förståelse Retorik

Retoriska regler som bör styra kommunikationen 1. Anpassa framförandet till mottagaren 2. Anknyt till mottagarens situation 3. Begränsa budskapet till två-tre påståenden 4. Konkretisera budskapet 5. Skapa vi-känsla 6. Bli aldrig arg

Typiska reaktionsmönster vid negativ feedback Förkasta Förändra Förstå Förklara Förneka

Exempel på möten i arbetslivet Informationsmöte Förankringsmöte Idémöten Problemlösningsmöten Beslutsmöte Konfliktlösningsmöten

Förändringsprocessens anatomi Frys Besluta/Genomför Tina upp Skapa plattform

Orsaker till ett misslyckat förändringsarbete Visionen saknas eller når inte ut till berörda För låg angelägenhetsnivå hos berörda Processen är inte förankrad Hinder och motstånd blockerar förändringsprocessen Insatsbehovet underskattas Så kallad ”kvartalsekonomi” styr förändringsprocessen Tidiga framgångar uteblir Segern tas ut i förskott

Några vanliga orsaker till motstånd mot förändringar Att man inte känner sig övertygad om behovet av förändring Att man inte känner sig involverad Att förändringar är arbetskrävande Att man inte har eller haft möjligheter att påverka processen Fruktan för det okända Motstånd att ta tag i obehagliga saker eller impopulära åtgärder Rädsla att man inte klarar av det nya på ett bra sätt Tidigare misslyckat förändringsarbete Brist på tillit eller respekt för ledaren eller bristande personkemi

Två typer av motstånd mot förändringar 1. Kreativt motstånd 2. Dysfunktionellt motstånd

Förändring som tillstånd Positiv attityd Tina upp Genomföra och frysa Fas 1 Fas 3 Fas 2 Negativ attityd

Viktiga områden för teamledarskapet att identifiera och fastställa Beslutanderätt Målformulering Informationsöverföring Relationer i gruppen Fortbildning och handledning.

F I R O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz)

Kärnan i FIRO Det är viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Viktigt att vi är uppriktiga och öppna både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönsterna Självkänslan är kärnan i alla relationer

FIRO-teorins tre huvudfaser Rollsökningsfasen Gemyt Gruppidyll Tillhöra fasen Samhörighets- fasen

Genusledarskap Myt eller verklighet? Biologiska förutsättningar Könsidentitetens utveckling Inlärning Socialisering och fostran Livserfarenheter

Manligt och kvinnligt ledarskap Kvinnor Män Relationsorienterade Uppgiftsorienterade Lyssnande Strategiska Helhetssyn Detaljfokuserade