1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Advertisements

Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
1 EALTA Europeiska sammanslutningen för prov och bedömning i språk
Att söka till högskolan
Ansökan till Vuxenutbildning steg för steg
Folkhögskola – vad är det?
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Utlandsstudier för I:are
FLYT - projektet för snabbare genomströmning och färre avbrott i yrkesutbildningen.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
NyA – nytt nationellt antagningssystem
Utbildningsdatabasen
:221 UD-Workshop
Presentation för FOV-nätverket
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Exempel på analys och handlingsplan
antagning.se Civilingenjör och högskoleingenjör Arkitekt Brandingenjör
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Välkomna! Inledning Sök & jämför utbildning – syfte och bakgrund Presentation av funktionen Fika Inhämtning och hantering av data (EMIL-schemat)
Arbetsordning, LTH.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Rekrytering av doktorand
Kartläggning av inköpsprocessen
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
R ESULTAT R ESULTATNOTERINGAR. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat.
Engångsbatchar/kompletterings- batchar för registervård Hans Persson
R ESULTAT RAPPORTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
R ESULTAT A LLMÄNT. 2 OM RESULTATHANTERING Resultathantering är en del av nya Ladok som kommer till lärosätena lite i förväg. När man arbetar med resultathantering.
1 Information inför val av kandidatarbete (och val av valfri kurs vt-16) Valet Kandidatarbetet Masterprogram (lite!)
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
R EGISTERVÅRD INFÖR L ADOK 3 – ENGÅNGSBATCHAR M M Hans Persson Reviderad
Ö PPEN FRÅGESTUND Den 17 juni AGENDA Kravönskemål Insamling av frågor kring tvåfaktorsautentisering Glad sommar!
B EVISHANDLÄGGNING ( EXAMEN ) I NYA L ADOK Nätverksträff 25 november, Konstfack Anette Eriksson, Sophia Hansson Ridman och Linda Strand- Lundberg.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
R ESULTAT R ESULTATNOTERINGAR. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat.
STARTA KURSEN: RESULTATNOTERINGAR Klicka på skärmen eller piltangenten för att stega dig igenom kursen Du kan göra inställningar i spelaren nedtill t.ex.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Nätverksträff Linda Strand-Lundberg Lotten Hultgren Viklund
Skapa utbildningsmallar i nya Ladok
Information till Webb och Multimediaprogramstudenter
AKP- Anmälan till kurs inom program
Resultat Resultatnoteringar
Forskarnivån i nya Ladok
Folkhögskola – vad är det?
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Kommunikationsavdelningen Studerandeavdelningen Oktober 2018
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Supportstuga: nya standardtexter för ds
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Informationsdag Antagningen
Handledarutbildning Steg 2.
för dig som attesterar resultat
Rapportera resultat med titel
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4

2 Processer •Kurs –Bereda kurs –Inrätta kurs –Lägga ner kurs •Kursomgång –Planera kursomgång –Genomför kursomgång –Utvärdera kursomgång

3 Problem •Enligt projektet 2001: –Kurs som inte ligger inom ett utbildningsområde –Kurs som ges för flera utbildningsområden –Kurser som inrättas löpande under året –Bristande feedback från kanslier till institutioner huruvida en kurs är godkänd –Bristande feedback från VoS när en kurs är inlagd i Ladok –Schema och SHB inte koordinerade –Sena ändringar av LoT koordineras inte •Enligt Mark- och vattenutredningen 2003 –Bristande återkoppling efter kursanalys –Hur hakar kurser i varandra? –Hur få studenter skall en kurs ges för? –Vem beslutar om att kurs skall ges?

4 Objekt Kurs- omgång Kurs Avdelning Kurs- ansvarig Examinator HuvudämneTyp o nivå Undervisnings- tillfälle Prov- uppsättning Kurs har: •Ägande institution •Kod •Kortnamn (nytt) •Svensk benämning •Svensk beskrivning •Engelsk benämning •Engelsk beskrivning •Poängtal •Betygsskala •ECTS-poäng •ECTS-betyg •….. Prov Kurspaket omgång Utbildnings- område Underv.- språk Distans, kväll etc. Institution Kurspaket Läroplan Undervisningsordning Lärare

5 Processkarta, översikt Bereda kursInrätta kursLägg ner kurs Planera kursomgång Genomför kursomgång Utvärdera kursomgång LoT Blankett via kansli till MP FoV via Stefan Östlund

6 Bereda kurs, institution Planera kursomgång för existerande kurs Utse arbetsgrupp Förslag till kurs Sammanställa krav Undersöka alternativ Ta fram kursbeskrivning Fyll i blankett för inrättande Beslut av prefekt Förslag till kurs för beslut på UN eller motsvarande Läroplan Finns en existerande kurs som uppfyller önskemålen? Ja Nej Läroplan Medverkan från kansli, studerande, andra program etc. Handläggare på institution huvudansvarig Riktlinjer för kursklassning Dialog med programansvarig Förbered förslag till förläggning av kursomgång i tiden Preliminär inläggning av kurs i Läroplanen

7 Aktiviteter under beredning •Sammanställa krav –Hur många studerande skall kursen planeras för? –Undervisningens omfattning? –Se hur olika klassningar slår på programnivå (?) –Klassningsprognos? •Undersöka alternativ –Söka liknande kurser, diskutera med kanslier –Se över behörighetsgivande kurser •Ta fram kursbeskrivning –Se över kedjan förkunskapsgivande-läsa vidare –Kopiera en existerande kursbeskrivning, ändra i den alt. skriva en ny –Förbered första kursomgång –Hitta ett förslag till placering i läroplanen

8 Inrätta kurs Bedömning, kontroll (UK) Inrättandeblankett från institution Förslag till text i UD Beslut Inläggning i läroplan Inläggning i Ladok (VoS) Frisläppande av text i UD E-post till berörda när kursen är klar. Namn mm låst i UD Kursen med i läroplan, möjlig att schemalägga Texten tillgänglig för läsning via studiehandbok Handläggare på kansli Internt på institution Ordförande GrU (för FoV) Programansvarig (för UN) Dekanus (för FN) Forskarutbildningsansvarig (för FoU) Uppdragsutbildning lokalt på institution

9 Aktiviteter under inrätta •Bedömning av beskrivande text i UD –Svenska och engelska •Bedömning av hur väl kursen fungerar med andra kurser –Behörighetsgivande kurser, förslag till undervisning •Beredning av beslut inför FN/UN/IS •Ladokblankett skrivs på av behörig person –Beror på typ av kurs •Ladokblankett till VoS, meddelande tillbaka när kursen finns i Ladok •Kursen frisläpps i UD av kansli •Kursen läggs till i läroplan, meddelande till schemaläggning

10 Planera kursomgång Beställning av kursomgång Beslut om genomförande Antagning Schema- läggning Kursen schemalagd Examinator, KA utsedda Dialog KA-PA Förväntat studentantal Kurstrender Åtgärder Tidigare kursanalys Uppdatering av UD Tidigare KO kursanalys Läroplan

11 Kursanalys AntagningStudierExamination Utvärdering Sammanställning av kvantitativa data Kursstart Teknologernas synpunkter Sammanställning och analys Delgivning av resultat Tidigare analys Lagrad kvitterad analys Sammanställning av kvalitativa data