Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Utifrån entreprenöriellt lärande
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Processtödjare 16/
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Pedagogiskt ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Askersunds kommun
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läroplansträff fritidshem
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
pedagogisk dokumentation
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna! Läroplansträff 2014-05-09 Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!

Program för förmiddagen 8.30 Kort presentation 8.40 Genomgång av kap 5 (Lars) 9.00 Diskussionsfrågor +feedback uppg 9.30 Fika 9.50 Kort summering från grupperna 10.10 Tema Hållbar utveckling - Vilka ämnen kan ingå? - Vilka kunskapskrav ska ingå och hur gör vi dem tydliga för eleverna? - Hur ska eleverna bedömas? 11.40 Planering rektor + piloter 12.00 Avslutning

Diskussionsfrågor till kap 5 Hur ger vi våra elever feedback idag? Varför är det svårare att ge feedback kring kunskapsutveckling än feedback kring andra frågor? Hur kan vi i arbetslagen på våra skolor träna att ge feedback som är utvecklande? Hur använder vi beröm som feedback idag? Hur tänker ni kring Williams funderingar kring beröm? Hur bedömer vi och sammanställer vi elevernas resultat idag? Jmf tabell på sid 139 Hur får vi alla medarbetare på våra skolor att följa dessa forskares tankar?

Uppgift: Tema Hållbar utveckling Skapa en elevvänlig pedagogisk planering - Vad ska eleven lära sig? Skapa en enkel matris - Hur ska eleven bedömas formativt under arbetsområdet? Vilka bedömningsuppgifter kan vi skapa? - Hur ska vi jobba i klassrummet för att träna på förmågorna? Uppgiften kan användas skarpt under den temavecka om Hållbar utveckling som vi ska ha V 40 Tid 70 min

Planeringsprocessen enligt Lgr 11 och Gy 2011 Eleverna inte med Pedagogisk Planering Vilka förmågor eleven träna? ska Vilket centralt innehåll ska användas? Hur ska eleven bedömas? undervisnings innehåll Planera Eleverna med De långsiktiga målen beskrivs som punktsatser i slutet av ämnets syfte. Detta utgör basen i planeringsarbetet Hur ska eleverna få träna på förmågorna i ämnets syfte? Vilket centralt innehåll kan vi lyfta in för att eleverna ska få träna på de förmågor som ska bedömas? Lägg med fördel in centralt innehåll från flera ämnen för att göra större arbetsområden ”The big 5” Hur jobbar vi med de förmågor som dominerar kursplanerna Tas fram i samråd med eleverna i undervisningsgruppen Övergripande mål som finns i kap 1 och 2 ska genomsyra verksamheten. Lust, nyfikenhet, samarbete, kreativitet, motivation, analys, problemlösning, kommunikation, samspel mellan elever, metakognition och språkutveckling ska därför genomsyra all undervisning Denna del ska vara väldigt tydligt skriven så eleverna förstår vad som förväntas av dem i arbetsområdet Här kan även eleverna vara med och ha idéer på hur dessa få visa sina nyvunna kunskaper Bedömningarna ska dokumenteras Bedömning för lärande – tydlig feedback på elevernas kunskapsutveckling under varje arbetsområde. Feed-backen ska följas upp med förslag på hur eleven ska träna vidare

Vilka tankar har ni? Hur tänker ni göra på era skolor? Vilka ämnen ska involveras? Hur ska ni presentera kunskapskraven för eleverna? Omfattning på temat Aktiviteter

Nästa träff Läs kap 6 och 7 2/6 8.30-12.00 2/6 8.30-12.00 Tema: Eleverna som resurs för varandra i lärandet

Hur går vi vidare på våra skolor? Planering rektor + pilot Vad ska vi fokusera på? När och hur ska vi göra det?