Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi 2.
Advertisements

Tillsammans bygger vi det hållbara Karlskrona Tryggt, attraktivt och företagsamt Budget för 2013 samt ramar för 2014 och 2015.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Målorienterade strategiska processer
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
Fjärde järnvägspaketet
Inflation  Definition: Allmän stegring av prisnivån  Mäts genom KPI (konsumentprisindex)  Riksbankens mål är att hålla inflationen på 2 procent/år (Riksbanken)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Resmål och resvägar Val av transport.
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Filippa Arvas Olsson
Västsvenska paketet.
Resor Möten utan att resa Flygbranschens utveckling Resebyråns roll Betalkort.
Årsbokslut för svensk turism 2013
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Stormöte för kunskapsregionen Fredag den 19 oktober 2012 Norra Latin, Stockholm.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
VÅREN 2013 KONJUNKTURLÄGE VÄSTERBOTTEN Anna Norin, utredare Regional utvecklingsplanering ,
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Finansiell Stabilitet Juni Den finansiella stabiliteten i Sverige är tillfredställande Omgivande risker har ökat Finansiell Stabilitet 2008:1.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Val av transport till resmålet.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Presskonferens Lasarettet i Ystad
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Penningpolitisk rapport 2008:3. Reporäntan sänks till 3,75 procent Ytterligare sänkningar närmaste halvåret För att mildra effekterna på konjunkturen.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Finansiell Stabilitet November Det svenska finansiella systemet har påtagligt påverkats av den globala finansiella krisen Myndigheters åtgärder.
Landstingets flerårsplan 2013–2015 Nya perspektiv.
Leonardo da Vinci - partnerskap Ny möjlighet till europeiskt samarbete för yrkesutbildning.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
BNP (BruttoNationalProdukt):
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2010 Kerstin Hallsten. Slutsatser Produktionen har börjat öka Tidig återhämtning på arbetsmarknaden Tjänstesektorn viktig i återhämtningen.
VÄLKOMNA!. ”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Sveriges exportstrategi
Energimyndighetens långsiktsprognos 2008 Presskonferens Jonas Paulsson, Energimyndigheten
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Produktion, handel och transport
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11

Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges del – större andel privatresande – hushållens konsumtion påverkas (relativt ) mindre • En stor del av resenärerna till/från Sverige kommer från andra OECD-länder!

Förutsättningar • Världskonjunktur och ekonomiskt klimat - osäkert läge! • EMU-krisen • Bränslepriser (Brentolja = 112 $/fat) – beroende på fuelhedge, kostnadsökning med 30-40% för vissa flygbolag • Flygbolagen kan förvänta sig lägre snittintäkter – resenärer söker billigare alternativ – resmål, från långresor mot kortare resor – Businessclass >> Economy >> LCC >> stanna hemma

Inrikes, kort sikt • Mycket bra år (2011), men det finns osäkerheter inför framtiden – – mogen marknad – ytterligare volymtillväxt genom ökad kapacitet? – resande kortare än 500 km? – näringslivets rese-policies? – Brommas kapacitet?

Inrikes, lång sikt • 15-20% volymökning fram till 2025 • Stor osäkerhet !!!!!!!!!! – flygplatser – flygbolag – reglering?

Övrig kortlinjetrafik, kort sikt • Mycket bra 2011! – Norwegian och Ryanair satsar – attraktiva priser ökar konsumtionen av flygresor – krisen i södra Europa påverkar mindre negativt än förväntat • men… – tillväxten koncentreras till större flygplatser

Övrig kortlinjetrafik, lång sikt • Prognoser pekar mot 20-25% volymökning till 2025 • Utveckling – – fortsatt konsolidering där större traditionella flygbolag bygger upp och försörjer egna trafiksystem – traditionella bolag med mindre trafiksystem tvingas i ännu större utsträckning konkurrera med LCC’s – LCC’s fortsätter ta marknadsandelar, och där det inte är möjligt söker de nya marknader (och flygplatser) – möjlighet för nya destinationer att etableras mha regionala och nationella samarbeten

Interkontinental trafik, kort sikt • Starkt år (2011)! • Få svenska flygplatser har reguljära interkontinentala direktlinjer • Sannolikt kommer antal flygplatser med denna typ av direktlinjer inte att öka på kort sikt

Interkontinental trafik, lång sikt • Enorma investeringar i nya flottor • Fortsatt koncentration till Europeiska nav • B787 och A350 ger nya förutsättningar • Nya Interkontinentala bolag etableras – LCC’s (Air Asia X och Scoot) – Premium (Qantas och Air Asia) • Regionala aktörer, vad händer? – Norwegian – Finnair – SAS

Starka aktörer • Ryanair, fortsätter expansion med ytterligare 200 flygplan (bör hamna på c:a 500) • BA, klarar sig bäst av de europeiska jättarna men sliter med utökningen av LHR • Emirates ökar både kapacitet och vinst!

”Flygbolag letar efter nya destinationer, inte nya flygplatser!”

Viktiga områden • Regional samverkan – gemensamma visioner/målbilder – exportmogna destinationer/attraktioner • Kapacitet – anläggningar • Marknadsföring – bearbeta researrangörer och flygbolag

Ett framgångsrikt arbete med utveckling av destinationer och attraktioner kommer att skapa intresse hos europeiska researrangörer och flygbolag!