Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11
Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges del – större andel privatresande – hushållens konsumtion påverkas (relativt ) mindre • En stor del av resenärerna till/från Sverige kommer från andra OECD-länder!
Förutsättningar • Världskonjunktur och ekonomiskt klimat - osäkert läge! • EMU-krisen • Bränslepriser (Brentolja = 112 $/fat) – beroende på fuelhedge, kostnadsökning med 30-40% för vissa flygbolag • Flygbolagen kan förvänta sig lägre snittintäkter – resenärer söker billigare alternativ – resmål, från långresor mot kortare resor – Businessclass >> Economy >> LCC >> stanna hemma
Inrikes, kort sikt • Mycket bra år (2011), men det finns osäkerheter inför framtiden – – mogen marknad – ytterligare volymtillväxt genom ökad kapacitet? – resande kortare än 500 km? – näringslivets rese-policies? – Brommas kapacitet?
Inrikes, lång sikt • 15-20% volymökning fram till 2025 • Stor osäkerhet !!!!!!!!!! – flygplatser – flygbolag – reglering?
Övrig kortlinjetrafik, kort sikt • Mycket bra 2011! – Norwegian och Ryanair satsar – attraktiva priser ökar konsumtionen av flygresor – krisen i södra Europa påverkar mindre negativt än förväntat • men… – tillväxten koncentreras till större flygplatser
Övrig kortlinjetrafik, lång sikt • Prognoser pekar mot 20-25% volymökning till 2025 • Utveckling – – fortsatt konsolidering där större traditionella flygbolag bygger upp och försörjer egna trafiksystem – traditionella bolag med mindre trafiksystem tvingas i ännu större utsträckning konkurrera med LCC’s – LCC’s fortsätter ta marknadsandelar, och där det inte är möjligt söker de nya marknader (och flygplatser) – möjlighet för nya destinationer att etableras mha regionala och nationella samarbeten
Interkontinental trafik, kort sikt • Starkt år (2011)! • Få svenska flygplatser har reguljära interkontinentala direktlinjer • Sannolikt kommer antal flygplatser med denna typ av direktlinjer inte att öka på kort sikt
Interkontinental trafik, lång sikt • Enorma investeringar i nya flottor • Fortsatt koncentration till Europeiska nav • B787 och A350 ger nya förutsättningar • Nya Interkontinentala bolag etableras – LCC’s (Air Asia X och Scoot) – Premium (Qantas och Air Asia) • Regionala aktörer, vad händer? – Norwegian – Finnair – SAS
Starka aktörer • Ryanair, fortsätter expansion med ytterligare 200 flygplan (bör hamna på c:a 500) • BA, klarar sig bäst av de europeiska jättarna men sliter med utökningen av LHR • Emirates ökar både kapacitet och vinst!
”Flygbolag letar efter nya destinationer, inte nya flygplatser!”
Viktiga områden • Regional samverkan – gemensamma visioner/målbilder – exportmogna destinationer/attraktioner • Kapacitet – anläggningar • Marknadsföring – bearbeta researrangörer och flygbolag
Ett framgångsrikt arbete med utveckling av destinationer och attraktioner kommer att skapa intresse hos europeiska researrangörer och flygbolag!