Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Pedagogiskt ledarskap i praktiken för rektorer/förskolechefer
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Planering.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Förskolan Ekot´s modell för
Föräldraråd
Föräldraråd
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
Läroplansträff fritidshem
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Läroplansträff Välkomna!.
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Att jobba språkutvecklande
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat RUN-riksdag Sundsvall 2014-02-21 Lars Thorin Urban Åström Utvecklingsledare Förvaltningschef Ånge kommun

Pedagogiskt ledarskap i praktiken En beskrivning av hur vi jobbar med att utveckla undervisningskvalitet hos lärare och det pedagogiska ledarskapet hos rektorer/förskolechefer och i Ånge kommun Hur har vi gjort? Vilka framgångsfaktorer har vi sett? Vilka förändringar ser vi i verksamheten? Vilka resultat kan vi se hittills? Lars Thorin

Grundtankar Ht 2010 Lägre kunskapsresultat och högre kostnader Vad ger högre kvalité i våra verksamheter? Höga förväntningar på alla plan, förvaltning, rektorer/förskolechefer, medarbetare och elever Förbättra kvalitén på undervisningen/lärarna i både förskola och skola Ledare som agerar som pedagogiska ledare och hela tiden ifrågasätter den undervisning som pågår och de resultat som uppnås. Rektorer/förskolechefer som vet hur god undervisning ser ut enligt läroplanerna Lars Thorin

Samverkan med facken Nytt lokalt kollektivavtal LOK 10 för skolledare. Avtalet bygger bara på lärandeuppdraget Nytt kollektivavtal för lärare togs fram Nya lönekriterier togs fram både i förskolan och i skolan både för lärare och rektorer Tvärfackliga träffar för att prata långsiktig skolutveckling och skapa en gemensam förståelse av det framtida arbetet och vad som är viktigt Lars Thorin

Forskning om god kvalité i undervisningen Höga förväntningar Återkoppling på lärares arbete Återkoppling och feed-back på elevers resultat Goda relationer John Hattie Synligt lärande för lärare 2012

Forskning om god kvalité i undervisningen Det enda som har betydelse för att nå högre kvalité på undervisningen är kvalitén på pedagogens arbete i klassrummet Dylan Williams Att följa lärande 2013

Slutsats Att förbättra elevernas resultat i skolan handlar om att öka lärarnas kompetens och kvaliteten på undervisningen i varje klassrum, varje dag Utveckla lärarkvalitet Every teacher can improve

Schematisk bild av rektors/förskolechefens uppdrag ”Det osynliga kontraktet” Rektor förvaltar det administrativa och lägger sig inte i undervisningen Lärare sköter undervisningen och lägger sig inte i det administrativa arbetet Statliga uppdraget Alla mål i läroplaner och kursplaner Uppföljning och utvärdering Systematiskt kvalitetsarbete Utveckla lärande och undervisning Är svårt och tar lång tid Är utmanande för personalen Kräver mod av rektor/förskolechef Komplext Förväntningar Huvudmannens uppdrag Problemlösare till personalen Administrativ förvaltare Vara alla föräldrar till lags Får ofta positiv feed-back från medarbetarna om man gör detta Organisation Personalansvar Arbetsmiljöansvar Ekonomiansvar Marknadsföring Är oftast det viktiga rent juridiskt Är ofta av administrativ karaktär Lars Thorin

Rektors förståelse för lärandeuppdraget Förståelse av lärandeuppdraget som det föreskrivs i styrdokumenten Förståelse för konstruktivismen som är grunden för vår läroplan Hur sker lärande i förskola och skola? Bedömarkompetens, vad ska bedömas i förskolan/skolan? Formativ och summativ bedömning. Hur bedömer vi våra elever i olika situationer? Kunskapsförsprång i förhållande till medarbetarna ” Lars Thorin

Stöd för rektor/förskolechef Skapat gemensam arbetstid för utbildning på ledningskonferenser. Flyttat fokus från information till att arbeta med uppdraget som pedagogisk ledare. Utbildning 60-70% av tiden Lönesamtal och medarbetarsamtal med fokus på lärandeuppdraget Stödmaterial är framtagna för t ex klassrumsbesök, bedömning av verksamhetens kvalité och systematiskt kvalitetsarbete Förvaltningen ”fäller upp paraplyet” Lars Thorin

Stöd utbildning och coachning Förenkla Scenkonstbolaget ANT 1-1 lösningar Dok/diarieföring Kyrkan Räddningstjänst KRIS Förvaltningen Förvaltningen Stöd utbildning och coachning Leda lärprocesser om undervisning och lärande Pedagogisk dokumentation Rektor/Förskolechef Tydliga planeringar Aktiviteter i klassrummet Formativ bedömning Höga förväntningar God undervisning Förstå kunskapskrav

Lärandeuppdraget Rektorer 6 st Förskolechefer 3 st Läroplansträffar var fjärde vecka Läroplansträffar var fjärde vecka Läroplanspiloter 20 st Förstelärare ingår…. Läroplanspiloter 24 st Pedagogiska planeringar Pedagogisk dokumentation Formativ bedömning Feed-back Tydliggöra mål Språkutveckling Matematik Hur ser god undervisning ut? Naturvetenskap/Teknik

Utveckla undervisning Läroplansträffar skola Formativ bedömning - Verktygslåda - Frågekompetens - Förändra undervisning Förmågor Tolka kunskapskrav Tydliggöra mål för elever Entreprenöriella förmågor Sambedömning Pedagogiska planeringar Läroplansträffar förskola Språklig förmåga Matematiskt förmåga Naturvetenskap/Teknik Pedagogisk dokumentation IKT Workshops - Filma - Foton Det kompetenta barnet

Stödmaterial Lokalt kollektivavtal för skolledare och personal Lönekriterier för skolledare och personal Bedömningsmatriser förskolans kvalitet Bedömningsmatris för fritidshemmets kvalitet Bedömning av skolans kvalitet Bedömning av lärares kvalitet Analysstöd Mallar för verksamhetsbesök Modell för systematiskt kvalitetsarbete Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete Mall för uppföljning av kunskapsresultat Lars Thorin

Klassrumsobservationer Rektor/förskolechef meddelar strax innan besöken att de kommer att följa verksamheten Dokumentation av besök Dokumentationsmallar Feed-back direkt efter lektion 5-10 min Längre feed-back efter skoldagens slut 30-45 min Positiv respons från lärarna. Uppskattar att de får feed-back på saker de inte själva ser Lars Thorin

Kunskapsuppföljning Förenklar rektors arbete med kunskapsuppföljning utifrån nya skollagen Används vid klasskonferenser och är ett levande dokument Är ett bra stöd för lärare vid upprättande av IUP, skriftliga omdömen och för analys av undervisningen i olika klasser och grupper Kan följa elevens stödåtgärder under längre tid som blir dokumenterade på ett ställe Bra underlag för kvalitetsuppföljning till huvudmannen Lars Thorin

Uppföljning från förvaltning Intervju av lärargrupper från alla skolområden Uppföljning av rektors/förskolechefs handlingsplan Regelbundna klassrumsbesök

Vilka resultat har vi sett hittills? Mycket mer fokus på att arbeta med kunskaper På några skolor har allt prat om att elever inte kan och vill lära sig något upphört. Fokus nu är på att vi inte riktigt hittat rätt metod för att nå eleverna Rejäla resultatförbättringar på nationella proven Lars Thorin

Vilka resultat har vi sett? Meritvärden som gått från sämst i länet till näst bäst just nu Tryggare rektorer/förskolechefer som vågar jobba med att utveckla undervisning/lärande Väldigt lite prat om arbetstid ”Vi jobbar mer men mår bättre” Mycket arbete återstår ännu……

Kontakt Lars Thorin Urban Åström lars.thorin@ange.se urban.astrom@ange.se Allt stödmaterial finns att hämta här http://lartho.wordpress.com