Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman VD Svenska Stadskärnor 1
Svenska Stadskärnor Intresseorganisation för stadsutvecklare Partners bl a SKL, HUI, Svensk Handel, SHR, Fastighetsägarna, Boverket samt ett hundratal enskilda kommuner, företag och samverkansorganisationer Utbildning, Nätverk, Inspiration och Kunskap
Svenska Stadskärnor Frågeställningarna kring stadskärnans utveckling är komplexa och handlar om Fastighetsförvaltning och fastighetsutveckling Handel och servicenäringen Bostäder och arbetsplatser Skötsel, drift och upprustning av gator och torg Varumärke, marknadsföring Händelser, events och arrangemang Kollektivtrafik, trafik och parkering Infrastruktur Trygghet och säkerhet Grönytor och parker
Kvalitetsmärkning Hjälp-till-självhjälp/checklista Framarbetad i ett europeiskt utvecklingsprojekt Utvärderar styrkan och hållbarheten i processen och organisationen Lotshjälp finns
Årets Stadskärna Målstyrningen blir effektiv Bedömer den egna utvecklingen Medialt genomslag Inspirerar andra städer Benchmarking Erfarenhetsöverföring 2012 – Visby!
Utbildningar UCM Professional Bacis – grundläggande kunskap om centrumutveckling UCM Professional Update – senaste utvecklingen med aktuella föreläsare från akademi och näringsliv UCM Ledarskap – utveckla ditt ledarskap och förstå dina egna drivkrafter med inriktning på samverkan
Är staden viktig? Staden är en tillväxtmotor Staden identifierar sina brukare Stora värden investerade i städernas fastigheter och infrastruktur Investeringar i stadskärnan är lönsammare eftersom infrastrukturen finns Miljöbelastningen lägre eftersom tätheten är större
Framtidens städer Jan Sturesson, PWC Det räcker inte för en stad att enbart vidareutveckla traditionell kärn-verksamhet såsom skola, vård och omsorg. Framtida strategiska kärnverksamheter handlar om varumärkesbyggande som fokuserar attraktion, uppmärksamhet och upplevelse. Är inte skola vård omsorg viktigt längre? Jo viktigare än någonsin, men de är en förutsättning för att få ökad tillväxt i kommunen!! Idag krävs det mer för att locka till sig nya företag, behålla gamla företag och öka befolkningen!
Kommunal Maslowsk Behovspyramid enl Anders Ottensten, PWC UPP-LEVA Den attraktiva staden Välfärdsstaten Fattigsverige LEVA Överleva – mat, hem, kläder Leva – Trygghet, jobb, pengar, Uppleva – Lust, självuppfyllelse, lyx, ÖVERLEVA
Syfte med samverkan Skapa gemensamt fokus Förankra den långsiktiga utvecklingen Skapa mervärde för alla Kraftfullare marknadsföring
Nytta Handel Ökad lönsamhet Kraftfullare marknadsföring Fastighetsägare Högre fastighetsvärden Bättre hyresbetalningsförmåga Kommunen Ökad attraktivitet Ökade investeringar
Parkering i staden Tillgänglighet avgörande för handelns överlevnad Tillgänglighet kan förbättras på många sätt bl a genom läge, platstillgång, skyltning, prisnivå och trygghet Påverka opinionen, delta aktivt i samverkan Stöd era kunder, handel och konsumenter!
Samverkanstips! Kommunen är katalysator, inte motor Bejaka eldsjälar! Släck inte elden! Skapa en energisk kultur (aktiv) ”De engagerade styr världen” PPP kräver starkt engagemang En svensk stadspolitik (jmfr Landsbygd)
14