Medlemsmöte 13 oktober 2011 Sollentuna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Räddningstjänsten Skåne Nordväst
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Nödvändiga perspektivskiften
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
BRANSCHSTATISTIK FÖR 2009 FRIVILLIGHET OCH TVÅNG 21 april 2010 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Test Center – en högre nivå
Myndighetsutredningen
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Tv pucken framtid Bosön 6 Oktober. Resultat historik resp
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
BRANSCHSTATISTIK FÖR år 2012 Inkasso och Kronofogdemyndigheten 23 april 2013 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
Årsredovisningsprocessen
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
FÖRETAGSPRESENTATION
Statkraft SCA Vind AB.
OM DET GÅR SNETT INTRODUCERA KAPITLET
BUDGETDIALOG 24 APRIL 2013 MILJÖ- OCH BYGGNADSNÄMNDEN 2013 ADM/LEDNINGMILJÖKART/MÄT/GISBYGGLOV 2012 ADM/LEDNINGMILJÖPLANBYGGLOV PLAN MBF.
Program Genomgång av Synpunkten
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Bygg upp en stark ekonomi
Processorienterat förbättringsarbete
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Tillsynsvägledning enligt Miljöbalken
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Folktandvården Norrland
Hur står det till i föreningen Träff 1 29 mars 2007 Träff 2 26 maj 2007 SISU: Denny Olofsson Bra på att behålla medlemmar Rekrytera.
Vuxenhabiliteringen Ett gott liv utifrån egna val
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Mål- och resultatstyrning
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Om det går snett INTRODUCERA KAPITLET
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Gemensam Folktandvård i Norrland?
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Strategiskt utvecklingsarbete
Syfte och mål Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen Öka rättssäkerheten Påskynda ärendeprocessen.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Beställning av tjänster
BRANSCHSTATISTIK FÖR 2011 FRIVILLIGHET OCH TVÅNG 9 maj 2012 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
BRANSCHSTATISTIK FÖR år 2014 Inkassobranschen och KFM 6 maj 2015
Välkommen till LD Hjälpmedel
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Bygg upp en stark ekonomi. BYGG UPP EN STARK EKONOMI Kronofogdens uppdrag.
Branschstatistik för 2015 Inkassobranschen 21 April 2016.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Om det går snett TÄNK HEM yra och hemförsäkring l-räkning at Avgift till arbetslöshetskassan Telefon Övriga räkningar.
Linköping Samverkan i Söderhamn.
Generaldirektör GD-stab Förvaltning Utveckling Tillstånd Tillsyn
Styrelse Generaldirektör
Förening grundstruktur
Omställningen av hälso- och sjukvården
t f Maria Hemström-Hemmingsson
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Enhetlig myndighetsutövning
Försäkringskassans organisation illustration av arbetsordningen
Presentationens avskrift:

Medlemsmöte 13 oktober 2011 Sollentuna Svensk Inkasso Medlemsmöte 13 oktober 2011 Sollentuna

Kronofogden Fyra processer Två stöd processer Summarisk process Verkställigheten Skuldsanering Tillsyn i konkurser Två stöd processer Kundcenter Förebyggande verksamhet

Inkomna och avslutade E-mål 2007-2011 Prognosen för 2011 är ca 565 000 inkomna mål och ca 580 000 avslutade mål vilket skulle vara ett trendbrott då vi historiskt sett har haft ett större inflöde än utflöde av E-mål.

Verkställighetsåtgärder 2007-2011

Indrivet belopp 2000-2010 Indrivet belopp i E-mål har tom september ökat med 6% jämfört med samma period 2010 (från 2 777 mkr till 2 934 mkr).

Indrivningsprocent i förhållande till debiterat belopp i E-mål för åren 2000-2010 Exceptionellt hög debitering år 2004 (22,4 mdr)

Utvecklingen av antalet årsarbetskrafter och verkställighetsåtgärder 2007-2010

Nya Kronofogden Kunderna ställer allt högre krav på service Därför ”bygger vi om” och sätter kunden i fokus

Nya Kronofogden ”One stop shop” – vi samlar kompetens i nya Kundservice Kundservice delas in efter kundgrupper – kunder får service av medarbetare som är specialiserade på deras frågor ”Key account managers” – särskilt ansvar för kontakter med större, namngivna kunder Snabbare handläggning

Vi vill uppnå: Ökad nytta för våra kunder En ny organisation som ger en mer sammanhållen myndighet Tre verksamhetsområden som innehåller alla verksamhetsgrenar Stärkt ledning och styrning av myndigheten Öka antalet operativa resurser, höjd effektivitet, tydligare organisation

Organisation Grundstruktur kvar med särskilda team för verkställighet, summarisk process osv Men t ex inregistrering förs ihop i en och samma enhet Under 2012 byggs Kundservice ut personellt och fler samtal styrs dit (= bättre tillgänglighet per telefon)

(+2 senare) Mats Andersson H u v u d k o n t o r Kronofogdens nya organisation E n h e t e r / T e a m Uppdaterad 2011-08-24 Insynsråd RKF Internrevision Ledn. stab Säkerhet Adm. enhet Ek-stab HR-stab IT-stab Komm-stab Controllerteam FV Verksamhetsområde 1 Lena Bäcker Kansli Verksamhetsområde 2 Maria Mindhammar Kansli Verksamhetsområde 3 Sven Kihlgren Kansli KS 6 KS (+2 senare) Mats Andersson Inreg+R 5 Inreg 1 R 1 J Kristin Alm D 7 D Peter Dimovski J 8 J Janne Westerberg E4: V 7 V Bo Frölander E5: V 7 V Charlotte Öberg BF 10 BF 1 J Anders Nordenfors Skusan/ TSM 5 Skusan 4 TSM Per-Olof Lindh E1: V+U 7 V 2 U 1 BM Margareta Lööf E2: V 8 V Mats Bengtsson E3: V 10 V Peter Kabbenäs E6: V+S 4 V 3 S Göran Erixon E7: V+F 4 V 5 F Cia W Davidsson E8: V+M 5 V 5 M Per Andersson BF = Betalningsföreläggande BM = Behörig myndighet D = Delgivning Ek = Ekonomi F = Försäljning FV = Förebyggande verksamhet HR = Human resources Inreg = Inregistrering J = Jurist Komm = Kommunikation KS = Kundservice M = Medelshantering R = Rättelser Skusan = Skuldsanering TSM = Tillsynsmyndighet U = Utland V = Verkställighet