”Varför betalar man svart?”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
 METODIK  Hur gör man en brukarstyrd enkätundersökning?  Hur går man sedan tillväga?  Peer-to-peer som insamlinsmetod  Problem, svårigheter och begränsningar.
Attitydkampanj för vita arbeten
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Skatteverkets större insatser 2014
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Bemötande och viljan att göra rätt
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Aktör / Struktur.
Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna”
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Psykisk ohälsa 2006Gymn åk2 1 Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer.
Elever som haft huvudvärk en gång i veckan eller mer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Det industriella genombrottet
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Bygg upp en stark ekonomi
Behövs det pengar? Byteshandel.
I Solna kyrka, Råsundavägen Lördagen den 22 December kl
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Teleborg Centrumskolan Karl Holgersson C91 Prao C91 PraoC91 Prao.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Case – ABB, FG Wilson och CAT
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
SIM TEAM.
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Det interna förtroendet - om samspelet mellan politiker och verksamhet Seminarium 1:F i Nätverkskonferensen 2006 Stig Nyman.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Elev loggbok.
Synovate:Arne Modig Projektnummer:S Datum: Förvärvsarbetande om a-kassan.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Hållbarhet och spelansvar
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Självkänsla.
2013 – ÅK1 – version 1.
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Presentationens avskrift:

”Varför betalar man svart?” Anders Stridh

Några nyheter i Sverige från förra veckan

Teoretisk skatt Skattefelet ca 10% Skattekontrollen ca 1 - 2% ”Frivilliga” betalningar

Jag trodde att utlandsfonderna fanns med bland uppgifterna Avsiktliga fel Jag trodde att utlandsfonderna fanns med bland uppgifterna Dom märker nog inte om jag ”kryddar” avdraget lite. Oavsiktliga fel Enklare regler? Ändra blanketter? Kontroll? Bättre broschyrer? Införa kontrolluppgifter?

Varför fuskar vissa medan andra inte gör det? Det är inte bara jag som fuskar

Vad tycker mina vänner? Möjlighet att fuska Upptäcktsrisk Krissituation Straff Har inget förtroende för myndigheten Skäms jag för det jag gör?

Källa: Svartköp och svartjobb i Sverige, Rapport 2006:4

Glass på jobbet! Lägg pengarna här

IRS Horror Story Web Site 1997 IRS Horror Story Web Site

”Om jag själv hade möjlighet skulle jag undanhålla inkomst från beskattning”

”Jag känner personligen någon/några som skattefuskar”

”Personer i min omgivning skulle tycka att jag gjorde fel om jag arbetade ”svart””

”Totalt sett är det lätt att göra rätt för sig”

Förtroendet är viktigt! Villkorat samarbete ”Jag bidrar om du gör det” Detta förutsätter ett förtroende för varandra och/eller för en maktutövare som kan säkerställa att andra bidrar

Taxibilarna i Palermo

Det är till stor del tack vare vårt förtroendekapital som det fungerar. De som har förtroende för Skatteverket är beredda att göra rätt för sig i större utsträckning än andra. Förtroendet påverkas av vad och hur Skatteverket gör.

Attitydundersökningen Vi har frågat medborgare och företag om vilka attityder vi har Djupintervjuer och telefonintervjuer Medborgare och företag upplever att de möter tre olika attityder Samtliga attityder kännetecknas av korrekt, saklig och rättvis bedömning

Upplevda attityder C B A

Effekten av de olika attityderna C B A 60% 50% 20% Positiv effekt på förtroendet Negativ effekt på förtroendet Negativ effekt på förtroendet Ökar viljan att göra rätt för sig Minskar viljan att göra rätt för sig Minskar viljan att göra rätt för sig

Sammanfattning Det är skillnad på avsiktliga och oavsiktliga fel Kontroll och sanktioner är inte det enda Sociala normer påverkar i stor utsträckning beteendet Allmänhetens förtroende är viktigt Upplevda attityder i myndighetsutövning påverkar förtroendet