Framtidens lärare Learning study light

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Högsta drömmen är att vara normal Om ungas psykiska ohälsa
Barnanpassad utredning
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Attraktiva arbetsgivare
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Drogförebyggare Håkan Fransson
Enkät till socialsekreterare om placerade barns hälsa och skolgång
Asperger syndrome and schizophrenia Psychiatric and social cognitive aspects Tove Lugnegård 2012.
Problemsnack eller bygga lösningar.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Psykisk ohälsa och diagnoser
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Stina Randevall Hjärtstam
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Den individuella utvecklingsplanen
Prevention och behandling av undernäring i hemsjukvården Kvalitets och utvecklingsarbete i Stockholms läns landsting Sonja Modin, allmänläkare Centrum.
Konsten att lyckas med sina studier
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Läroplansträff fritidshem
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnperspektivet inom vuxenpsykiatrin i Göteborg
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Vilka sjukdomar lider finländarna av?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Genteknikens svåra frågor
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Aspergers syndrom & kommunikation Gunilla Gerland Här finns bl a böckerna: Arbeta med Aspergers syndrom Barn som väcker funderingar Jag föreläser.
Psykiatri och Primärvård Diagnosfördelning och remittering.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Det är insidan som räknas!
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Vad betyder Social Kompetens
Presentationens avskrift:

Framtidens lärare Learning study light OCH HUR GÖR MAN DÅ? Learning study light Läsande måste vara en naturlig del av arbetsuppgifterna Litteraturen måste utgå från problem på fältet (igenkänning) Måste vara en merit att skriva Skapa ett sug efter att söka forskarutbildning En tydlig strategi för forskarutbildade lärare i verksamheten Framtidens lärare Forskningslitteratur, aktuell och relevant forskning Egna erfarenheter – den egna praktiken

SKOLPROBLEM - DIAGNOSER Dyslexi: mellan 5 – 10 % (Sterner & Lundberg, 2002) Dyskalkyli: drygt 6 % (Shalev & Gross-Tsurs, 1998) Elever med ADHD: 3-7 % (Young, Levy, Martin & Hay, 2009) Anorexi/bulimi ätstörningar: 2,5 -14 % (beroende på def. Gustafsson, 2010) Tvångssyndrom: 2-3 % (APA. DSM-IV-TR, 2000). Social fobi: Ca 13 % av befolkningen (Mörberg, 2006) Aspergers syndrom: minst 1 % av ungdomarna (Gillberg, 1997) Touretts syndrom: ca 2 % av alla ungdomar (Comings, 1999) Bipolär sjukdom: Knappt 1 % (Costello, Angold, Burns, Erkanli, Stangl &Tweed, 1996) M.m, m.m. I ICD 10 finns under rubriken ”psykiska sjukdomar syndrom samt beteendestörningar” ytterligare ett drygt 30-tal diagnoser. Barn med missbrukande föräldrar: 10-15 % (Rädda barnen, 2007) Barn som ”lever fattigt”: drygt 13 % (Rädda barnen, 2007) Diffusa gränser. Stor överlappning (”Samsjuklighet”)

DIAGNOSEN Många barn får sin diagnos först när de börjar skolan. ”barnen blev handikappade först i skolstarten, six-hour retarded children” (Hjörne, Säljö. 2008) Mängden diagnoser har ökat starkt, men själva förändringstakten och rörligheten har också ökat. (Hallerstedt. 2006 s 36) En diagnos föds, gör karriär och dör (Hjörne, Säljö. 2008)

Alla är olika trots samma diagnos (Karin Johannisson i Lärarnas nyheter) DSM 5 byggs på med fler diagnoser och olika nivåer (lätt, medel, tung). Fler kommer att platsa i vissa diagnoser (de flesta kan någon gång under sitt liv anses ha diagnosen lätt depression) Risk att vi krymper normaliteten genom att lägga till fler diagnoser. Nedstämdhet, rastlöshet, brist på koncentration, blyghet, sorg och kriser är naturliga delar av att vara människa. Medikalisering riskerar att skapa sårbara individer som riskerar att inte kunna hantera dessa tillstånd Barn från underprivilegierade områden ges i högre grad diagnoser

DYSKALKYLI ”Som vi ser det måste man säga att det ännu inte finns någon tillräckligt skarp definition av dyskalkyli och inte heller tillräckligt skarpa mätinstrument som gör det möjligt att i enskilda fall säkert avgöra om det är frågan om dyskalkyli” (s. 19. Lundberg & Sterner, 2009. Dyskalkyli - finns det?) Det är dock mycket forskarna inte vet (Ingvar Lundberg i den svenska forskarportalen forskning.se). För att kunna uttala sig om hur vanligt det är måste man ha skarpa diagnostiska instrument. Och det har man inte. Forskningen om dyskalkylins genetik har inte alls kommit så långt som när det gäller dyslexi. Man skulle gärna vilja kunna identifiera barn i riskzonen tidigt med neurovetenskapliga metoder, men det kan man inte. Om man kunde lägga upp välfungerande specialpedagogiska insatser för elever med dyskalkyli, vore det värdefullt att kunna bedöma effekten av insatserna med neurovetenskaplig metodik. Men det kan vi inte heller. ”Men så länge som [dyskalkyli-] begreppet inte kunde bestämmas vid denna [forsknigs-] genomgång, finns heller inga goda vetenskapliga grunder för att använda dyskalkylibegreppet i [skol-] praktiken” (s. 112. Sjöberg, 2006)

Måste man förhålla sig till dyskalkylibegreppet? Ja, för att det finns minst 46 företag/konsulter som utreder dyskalkyli Ja, för att elever som inte uppnår en godkänd nivå i matematik är ett av skolans största problemområde - man söker man söker ”enkla förklaringar” Ja, det finns verkligen ett antal elever har stora problem med att lära sig matematik Det finns en stor risk för feldiagnostisering och att resurser satsa fel Dessa elever skulle kanske vara hjälpt av en diagnos och av speciella pedagogiska insatser 80 percent of the children who are classified as learning-disabled should not have been Farnham- Diggory 1992 Nearly 1 million children potentially misdiagnosed with ADHD Elder, 2010 100 barn felaktigt placerad i särskola Skolinspektionen 2011 Det är möjligt att man kan hjälpa dessa elever bättre genom att inte ge dem någon diagnos och därmed synliggöra något som bara gör problemet värre. Solvang Diagnostisering är till nackdel för eleven men till fördel för skolsystemet som inte behöver förändra sitt arbetssätt eftersom misslyckanden ses som en konsekvens av elevens brister Skrtic 1995

Self-Theories, (Dweck 2000), Mindset, (Dweck 2006) SYNEN PÅ INTELLIGENS Self-Theories, (Dweck 2000), Mindset, (Dweck 2006) Statisk (entity theory), den intelligens man föds med. Finns en skarp gräns för vad eleven kan uppnå. Dynamisk (incremental theory), intelligensen kan utvecklas genom ansträngning. Performence goals: Strävar efter positiva omdömen om sin förmåga samt undvika negativa omdömen. Eleven vill framstå som smart och undvika att framstå som dum. Eleverna väljer att arbeta med lätta uppgifter och de vill undvika misstag. Learning goals: Eleven vill öka sin förmåga/kompetens och strävar efter lära nya saker, att behärska nya saker – alltså en önskan att bli smartare.

”Inkludering” och ”exkludering”. Vet vi vad det är? Otydlig definition och skilda innebörder (Carlsson & Nilholm, 2004) Tvetydiga resultat, dock små men positiva fördelar med inkludering d = 0,28 (Enligt Cohen, 1988 är d = 0,20 att räkna som en liten effekt, d = 0,50 som en mediumeffekt och d = 0,80 som en stor effekt) Rektorer och lärare för olika diskurser om inkludering. Information till hemmet Vad är kvalité, vad vill föräldrarna (och eleverna)veta under ett utvecklingssamtal? Tidsanvändning Nästan 30 % av matematiklektionerna riskeras att överföras till andra aktiviteter och vissa elever har en mycket låg verkningsgrad under lektionerna. Vi behöver dock inte mer time on task (TOT) om inlärningen inte är positiv (Hattie, 2009) Huvuddelen av det som lärs ut på timmarna känner redan eleverna till (Nuthall, 2005) och Yari´s (2000) hävdar att elever tillbringar 85 % av undervisningstiden till att lyssna på läraren, detta gör det svårare att engagera eleverna. Vid videostudier av USA:s bästa lärare var det slående hur aktiv de var i lektionerna – det rådde inget tvivel om vem som hade kontrollen i klassrummet (Hattie, 2009).