VART SKA VI…?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Närvaro!!.
Läsplatta i undervisningen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nya förutsättningar för lärande
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läroplansträff fritidshem
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
BFL Bedömning för lärande
IKT och lärplatta i förskolan
1-7 lärare SV/SO i åk 3 It-inspiratör 1 dag/v Mamma och fru
Datorn som skrivredskap på förskolan
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
IPadpilot. Var, När och Varför? Jag arbetar i år 2 på Svanetorpskolan i Åkarp. Vi är 18 elever i klassen. Vi började arbeta med iPad i februari detta.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
Att jobba språkutvecklande
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Begreppet undervisning
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

VART SKA VI…?

PEDAGOGIK UNDERVISNINGS- INNEHÅLL TEKNIK

Lpfö Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas i såväl skapande processer som i tillämpning. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Förskolans läroplan s 6, 7 och 10

Fritidshemmet Enligt skollagen ska fritidshemmet stimulera elevers utveckling och lärande samt erbjuda dem en meningsfull fritid. Fritidshemmet har en viktig uppgift att främja allsidiga kontakter och social gemenskap. Fritidshemmet kompletterar skolan innehållsmässigt genom att ge eleverna delvis andra erfarenheter och kunskaper än de normalt får i skolan. Tillsammans bör skola och fritidshem bidra till elevernas allsidiga utveckling och lärande. Fritidshemmet ska tillämpa del 1 och 2 av läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet från 2011. Skolverket

Lgr 11 LÄRA SKAPA KUNSKAPS- SÖKA KOMMUNICERA

När vi använder tekniken KAN vi nå: ett omdefinierat lärande entreprenöriellt lärande inkludering en högre måluppfyllelse

Skapa, lära och kommunicera Kollegialt lärande Omvärlds-bevakning Skapa, lära och kommunicera Entreprenöriellt Inkludering http://youtu.be/tQY19fWAMrw

Varför sociala medier…? Facebook Twitter Skaffa fb-inloggning Gå med i fb-gruppen ”iPads i skola och förskola” och ”Kollegor Hästhagenskolan”… Gilla ”IKT i Lerum” och ”Center för skolutveckling” Skaffa Twitter-konto. Twitterskola http://www.reflex.folkbildning.net/?cat=84 Förslag på intressanta twittrare att följa @bedomningforlarande @fritidspedagog @Skolverket @itiskolan @edudemic @Skollyftet @pedagogmalmo @pedagogsthlm FÖLJA VARANDRA!

Entreprenöriellt lärande IKT-plan Digitala lärresurser Öka användandet av dem, lära sig fler och använda sig av dem i sin undervisning. Omdefinierat lärande Ha kännedom om SAMR-modellen eller TPACK och tänka in modellerna i sin planering och därmed i sin undervisning. Entreprenöriellt lärande Katalysera de entreprenöriella kompetenser som stärks i arbetet med IKT. Inkludering Ge alla elever lika möjlighet till lärande utifrån behov m h a digitala lärresurser.

IKT-plan Omvärldsbevakning Alla ska följa skolutveckling via internet! T ex bloggen IKT Lerum, facebookgrupper, Twitter mm. Kollegialt lärande Genom sociala medier och varandra. Delge varandra flippar och floppar på arbetsmöten ”Teach meet”.

NU KÖR VI…!!!

SKAPA KLASSBLOGG www.wordpress.com Get started Välj svenska om du vill! Fyll i formuläret Ev. behöver du gå in på din mail och verifiera bloggen för att starta upp den annars börjar du formge din blogg med rubriker och bild. Lugn, jag hjälper dig om du kör fast!  http://www.webbstjarnan.se/hur-gor-man-webb/ladda-hem-material/