ELPiPL European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life (2009-2010) Europeiska språkportföljen på studentens resa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Att förstå anonymiteten (översättning från
Engelska.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Referat En sammanfattning.
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Närvaro!!.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
Meritportfölj målet - CV och presentation
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Svenska p Svenska p.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
© Steve Wretman & Helena Moreau
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
SVENSKA.
Aktivt lyssnade.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
How to learn a Second Language?
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Hur gör man en debattartikel?
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Formellt, skarpt och snyggt
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Välkommen till svenska 1
Matspjälkningssystemet
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Hur når vi personer som har svenska som andraspråk?
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

ELPiPL European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life (2009-2010) Europeiska språkportföljen på studentens resa genom studier till yrkeslivet (2009-2010) Exploitation Conference, June 2010 Dalarna University Department of Swedish as a Second Language Attendees 12 persons (lecturers)

Europeisk språkportfolio - vad är det? Europeisk språkportfolio (ESP) är ett material utarbetat av Europarådet, som ett redskap för att främja intresset för ett livslångt lärande hos Europas medborgare. ESP bygger på skalorna för självbedömning av språkkunskaper från Gemensam europeisk referensram för språk: Lärande undervisning och bedömning ESP syftar till att öka motivationen till fortsatt språkinlärning och viljan att lära sig flera språk.

Europeisk språkportfolio Sverige har idag tre av Europarådets godkända europeiska språkportfolior. Europeisk språkportfolio 6-11 Europeisk språkportfolio 16+ Europeisk språkportfolio 12-16

Portfolions tre delar Språkpasset Eleverna dokumenterar : vilka språk de kan, var och hur de har lärt sig dem, hur väl de behärskar dem enligt nivåerna A1- C2. Språkbiografin Här kan eleverna: reflektera över sin inlärning, skatta eller bedöma sina framsteg. checklistor med "Jag kan …." påståenden Dossiern Dokumentation och samling av skrivna texter, bandinspelningar, videoband eller CD-rom.

CEFR Common European Framework of Reference http://www.coe.int/T/DG4/Linguistic/Source/Framework_EN.pdf (264 sidor) http://www.coe.int/T/DG4/Portfolio/documents/assessment_grid_swedish.pdf

CEFR Hörförståelse och läsförståelse A1 (SS0001) A2 (SS0002) Jag kan känna igen vanliga ord och mycket enkla fraser som gäller mig själv, min familj och min direkta omgivning, men bara när man talar till mig sakta och tydligt. Jag kan förstå vanliga namn, ord och mycket enkla meningar, t. ex. på anslag och affischer eller i kataloger. Jag kan förstå fraser och mycket vanliga ord som gäller mina personliga förhållanden, t.ex. information om mig själv och min familj, närmiljö och vardagliga sysselsättningar samt anställning. Jag kan uppfatta huvudinnehållet i korta, tydliga och enkla budskap och meddelanden. Jag kan läsa mycket korta och enkla texter. Jag kan hitta viss information jag behöver i enkelt och vardaglige material som annonser, prospekt, matsedlar och tidtabeller. Jag kan förstå korta och enkla personliga brev.

CEFR Hörförståelse och läsförståelse B1 (SS0003) B2 (SS0004) Jag kan förstå huvudinnehållet i tydligt standardtal om välkända företeelser som man regelbundet stöter på i arbete, i skola, på fritid, osv. Om språket talas relativt långsamt och tydligt kan jag i stora drag förstå många radio- och tv-program om dagsaktuella frågor eller om ämnen av personlig intresse. Jag kan förstå texter som till största delen består av högfrekvent språk som hör till vardag och arbete. Jag kan förstå beskrivningar av händelser, känslor och önskemål i personliga brev. Jag kan förstå längre framställningar i t.ex. föreläsningar samt följa med i mer komplicerad argumentation, dock under förutsättning att ämnet är någorlunda bekant. Jag kan förstå det mesta i nyheter och aktuella program på tv. Jag kan förstå de flesta filmer där det talas standardspråk. Jag kan läsa artiklar och rapporter som behandlar aktuella problem och som uttrycker attityder och åsikter. Jag kan förstå samtida litterär prosa.

CEFR Muntlig interaktion och produktion A1 (SS0001) A2 (SS0002) Jag kan samtala på ett enkelt sätt under förutsättning att den andra personen är beredd att tala långsamt och upprepa eller formulera om vad som sagts eller hjälpa mig att formulera vad jag själv vill säga. Jag kan ställa och besvara enkla frågor av omedelbart intresse eller inom vanliga ämnesområden. Jag kan använda enkla fraser och meningar för att beskriva var jag bor och människor jag känner. Jag kan delta i samtal och rutinuppgifter som kräver ett enkelt och direkt ombyte av information om välkända ämnen och sysselsättningar. Jag kan fungera i mycket korta sociala samtal, men jag förstår i allmänhet inte tillräckligt för att själv hålla liv i samtalet. Jag kan använda en rad fraser och meningar för att med enkla medel beskriva min familj och andra människor, människors levnadsvillkor, min utbildning och mina nuvarande och tidigare arbetsuppgifter.

CEFR Muntlig interaktion och produktion B1 (SS0003) B2 (SS0004) Jag kan fungera i de flesta situationer som kan uppstå vid resor i länder eller områden där språket talas. Jag kan utan förberedelser gå in i ett samtal om ämnen av personlig intresse eller med anknytning till vardagslivet, t. ex. familj, fritidsintressen, arbete, resor och aktuella händelser. Jag kan binda samman fraser på ett enkelt sätt för att beskriva erfarenheter och händelser, mina drömmar, förhoppningar och framtidsplaner. Jag kan kortfattat ge skäl och förklaringar för mina åsikter och planer. Jag kan berätta en historia eller återberätta händelseförloppet i en bok eller film och beskriva mina intryck. Jag kan samtala och diskutera så pass flytande och ledigt att jag kan umgås med infödda på ett naturligt sätt. Jag kan ta aktiv del i diskussioner om välkända ämnen och förklara och försvara mina åsikter. Jag kan klart och detaljerat beskriva förhållanden inom mina intresse- och erfarenhetsområden. Jag kan förklara en ståndpunkt och ange för- och nackdelar med olika alternativ.

A1 (SS0001) A2 (SS0002) CEFR Skriva Jag kan skriva korta, enkla meddelanden, t.ex. ett vykort med hälsningar. Jag kan fylla i personliga uppgifter som namn, adress och nationalitet i enklare formulär. Jag kan skriva korta, enkla meddelanden och föra enkla anteckningar. Jag kan skriva ett mycket enkelt personligt brev, t.ex. för att tacka någon för något.

B1 (SS0003) B2 (SS0004) CEFR Skriva Jag kan skriva enkel, sammanhängande text om ämnen som är välkända för mig eller av personligt intresse. Jag kan skriva personliga brev som beskriver upplevelser och intryck. Jag kan skriva klar och detaljerad text inom mina intresseområden. Jag kan skriva en uppsats eller rapport som förmedlar information eller ger skäl för eller emot en viss ståndpunkt. Jag kan skriva brev som framhäver den personliga innebörden av händelser och erfarenheter.

Målgrupper Projektets målgrupper: Studenter på gymnasie-, högskole- och universitetsnivå Språklärare på gymnasie-, högskole- och universitetsnivå Europasscenter Näringslivet

Samarbetsskolor

Samarbete sker via… http://elearn.haaga-helia.fi/moodle/course/view.php?id=1071 http://elpipl.ning.com/profile/NigarSadig

omotiverade studenter... Fördel(ar) studenterna fick lära sig om CEFR Pilot 1 och Pilot 2 SIS 1-4 studenter Presentation, mapp på Fronter Language tasks, reflektion & dokumentation Nackdel(ar) tidsbrist omotiverade studenter... Fördel(ar) studenterna fick lära sig om CEFR lärandet synliggjordes med hjälp av reflektion och dokumentation…

Enterprise Interviews 10 intervjuer, ca 45 min långa Frågor om bl.a. ELP, Europass, rekryteringen, språkkrav, utbildning och multikulturalism.

TACK!