Junedalsskolan Jönköping
Junedalsskolans - bibliotek 2006 2013
Tanke 2006 En vidgad syn på bibliotek Ska vara en del av elevens kunskapsutveckling Framtidskunskap
Styrdokument Stöd i vårt arbete Skollag Läroplan Kommunala riktlinjer Unescos utbildningsmanifest
Vad krävs för att ta oss dit?
Underlag för utveckling Bred utredning initialt om vilka behov som fanns. Årlig uppföljning mot de fastställda mål. (del av vår kvalitetscykel) Gav en tydlig riktning för vårt arbete.
Tydliga strukturer En organisation som stöder Utvecklad kompetens Kulturförändring Ändamålsenliga lokaler Bred förankring Resurser Engagerade medarbetare och ledning
Två exempel på en utvecklad struktur IKT och bibliotek Lokaler IT-pedagog och skolbibliotekarie Har gemensam arbetsplats Går gemensamma utbildningar Möter elevgrupper tillsammans Leder IT- och biblioteksgrupp (pedagoger) Leder IT- och biblioteksråd (elever)
Lokaler
Var är vi idag? Aktiviter från biblioteket mot klasser i klassrummet ämnesgrupper (kompetensstöd) Författarbesök en biblioteksgrupp lektioner i biblioteket lärare kan boka lokal och kompetens ett verktyg i kvalitetsarbetet m.m.
Nästa steg! Biblioteket - en naturlig del av undervisningen. Ett verktyg för läraren att utveckla förmågor hos elever Verktyg för att driva utvecklingsfrågor utifrån kvalitetsarbetet. Läslust – pojkars läsning Biblioteket med redan i planering av arbetsområden och teman Idebibliotek 2.0 ett nav i skolans verksamhet
Henrik Ader rektor henrik.ader@jonkoping.se Ann-Britt Rudgård lärarbibliotekarie anne-birgitta.rudgard@jonkoping.se