Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Möta utmaningar………………
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Välkommen till Förskolan Ekorren
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Ett temainriktat arbetssätt
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
För Barnlyans förskola, Kyrktåsjö Läsåret
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Vanningsåkers förskola
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Läroplansnätverk förskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
En arena för lek och kompisskap
Förskolan Ekot´s modell för
PersonalHumlans mål Traditioner Barn Just nu temat Jag, du och vi tillsammans Tel
Nämndplan 2015.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Naturkunskap i förskoleklass
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Verksamhetsbeskrivning
Presentationens avskrift:

Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling Om något händer: Information till berörd personal och förskolechefen Informera berörda vårdnadshavare så fort som möjligt Starta en utredning Sätt in lämpliga åtgärder Uppföljning och utvärdering Allt dokumenteras skriftligt! Förebyggande arbete: Kartläggning Barnintervju (syskonavdelning) Trivselsamtal med vårdnadshavare Observation av miljön Gemensamma diskussioner utifrån diskrimineringsgrunderna Incidentrapportering

Vi sammanställer vår kartläggning och sätter mål för likabehandlingsarbetet Årets mål: Att i vår verksamhet lyfta fram olika etniska tillhörigheter Hur? Genom att ha bilder framme i verksamheten som visar barn från olika kulturer Musik och dans från olika kulturer Böcker, tavlor och sagolådor där barn från olika kulturer lyfts fram

Vårt andra mål i likabehandlingsarbetet Att göra om miljön i ateljén så att den blir stimulerande och utvecklande för både de yngre och äldre barnen i vår verksamhet Hur? Såga hål i den långa bänken för att kunna ha nedsänkta skålar, där barnen kan diska, och på olika sätt leka med vatten. Ha framme material som passar både de yngre och äldre barnen i grupperna Förvara material för de äldre barnen högre upp. Måste finnas möjlighet för dem att arbeta med svårare och mer utmanande material.

Modersmålsstöd I vårt pedagogiska arbete ska vi sträva efter att varje barn: Utvecklar sin identitet och känner trygghet i den Känner delaktighet i sin egen kultur De som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål Lpfö 98/10 Hur? På våran morgonsamling säger vi hej på de språken som förekommer i gruppen Vi kommer gå vidare med att lära oss enkla sånger på de modersmål som finns i gruppen

Vårt prioriterade mål från läroplanen för förskolan Vi ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för: Form- cirkel, kvadrat och triangel Läge- först, sist, framför, bakom bredvid, över, under och på Mängder- lite, mycket, full och tom Antal- många, lika många, ingen, alla Ordning- siffrornas ordning Talbegrepp- kombinera siffra och antal Tid och förändring- dag, månad och årstid Lpfö 98/10

Hur ska vi arbeta med vårt prioriterade mål? Sätta oss in i ämnet och leta lämplig litteratur. Se till att material lockar, stimulerar och utmanar barnets lustfyllda lärande inom Matematik. Se och utnyttja utemiljöns möjligheter Synliggöra årstidernas växlingar under året. Dokumentera barnens utveckling och intressen för att veta hur vi ska gå vidare i vårt arbete.

Miljöarbete på Stjärnan och månen Vi vill lära barnen: Att utveckla respekt för allt levande Att öka sitt kunnande om växter och djur Lpfö 98/10 Hur gör vi? Besöker skogen så ofta vi kan Plockar naturmaterial som vi arbetar med Vi följer årstiderna Samlingar- sjunger och pratar om växter och djur Mask kompost