Www.innovationsradet.se En innovativ förvaltning för bättre effektivitet och kvalitet Nationell utbildningsadministrativ konferens 25 september 2012 Michiko.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Advertisements

Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Nödvändiga perspektivskiften
Staten och det civila samhällets organisationer
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Stöd för analys och förbättring
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Pedagogiskt ledarskap
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Innovation i södra Småland
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vägar till en jämlik hälsa
Process: Lönekriterier
Organisation / företag:
Välfärdsteknologi.
Nya föreskrifter och allmänna råd
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personalpolitisk inriktning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Introduktion till The Rational IT Model
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Pilotlän för grön utveckling
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Förhållningssätten.
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Kommundirektören och digitaliseringen
Presentationens avskrift:

En innovativ förvaltning för bättre effektivitet och kvalitet Nationell utbildningsadministrativ konferens 25 september 2012 Michiko Muto

Förvaltningspolitiskt mål En innovativ och samverkande statsförvaltning som är rättssäker och effektiv, har väl utvecklad kvalitet, service och tillgänglighet och som därigenom bidrar till Sveriges utveckling och ett effektivt EU-arbete. (prop. 2009/10:175)

Innovation och kvalitet •Det behövs nya idéer, lösningar och tillvägagångssätt för att undanröja onödig byråkrati, förenkla människors vardag och för att få ännu bättre resultat och en effektivare användning av skattebetalarnas pengar. •Ytterligare effektivitetsvinster bör kunna göras genom fler innovativa lösningar i offentlig tjänsteproduktion. •Myndigheternas kontinuerliga arbete med att utveckla verksamheten utifrån medborgarnas och företagens behov är avgörande för att uppnå ökad kvalitet och produktivitet.

uppdraget •Stödja och stimulera innovations- och förändrings- arbete i offentlig verksamhet som kan resultera i betydande förbättringar för medborgare och företag. •Ha helhetsperspektiv och beakta erfarenheter av och förutsättningar för ett mer systematiskt arbete med värdeskapande, kvalitet och produktivitetsutveckling.

ledamöter • Dan Eliasson (ordf.), GD Försäkringskassan • Birgitta Böhlin, tf GD Tillväxtverket • Carola Lemne, VD Praktikertjänst • Thomas Rolén, kammarrättspresident i Sthlm • Håkan Sörman, VD SKL

Många skäl att tänka nytt •Mer behöver göras för mindre pengar •Nya förutsättningar t.ex. mängden info och möjligheten att hantera mycket data •Krav och förväntningar ökar – legitimitet •En välfungerande offentlig sektor är en konkurrensfördel

”Vår rapport är en enträgen uppmaning till det politiska systemet och hela samhället att ge frågor om Sveriges konkurrenskraft, omställningsförmåga och attraktivitet högre prioritet. Sverige har en grundläggande styrka, men vår ekonomiska historia visar att vi också är sårbara.” Globaliseringsrådet

Vad är en innovativ offentlig verksamhet? Nya betydande förändringar av •tjänster och varor, •processer, •organisationsmetoder eller •sätt på vilka organisationen kommunicerar med användarna.

Produkt- och serviceinnovationer förändrar en offentlig tjänsts form och innehåll.

Processinnovationer förändrar det sätt en tjänst produceras och tillhandahålls. 267 dagar 130 dagar ASYLPROCESSEN

Organisatoriska innovationer förändrar de organisatoriska ramarna för produktion och tillhandahållandet av offentlig service.

Systeminnovationer förändrar den offentliga sektorns roll, identitet och relationer till omgivningen.

Strategiska policy-innovationer förändrar politikens faktabaserade grundval – ny syn på problemen leder till omdefiniering av mål och medel.

I en innovativ förvaltning… 1.Förstår man dem man är till för. 2.Arbetar man öppet med andra. 3.Utmanas rådande synsätt. 4.Vågar man ta fler risker. 5.Går man från idé till faktisk förändring.

1. Förstå dem man är till för •tar reda på behov, önskemål m.m. •använder informationen i verksamheten •tydliggör internt syftet med verksamheten •lyssnar till medarbetarna

2. Arbeta öppet med andra •Vilka samverkanspartners har man? Borde man prova andra? •Samarbetet på arbetsplatsen – vilka rumsliga och materiella förutsättningar finns? Används möjligheterna? Vad vet ni om resultaten? •Innovationsupphandling •Ut med era data – låt andra jobba!

3. Utmana rådande synsätt •Rättssäkerhet + innovation = Sant •Varför gör vi den här uppgiften? •Är någon annan bättre lämpad att utföra en viss uppgift? •Kan medborgaren/företagaren i högre grad vara delaktig i tjänstens utförande? •Måste vi ha fyra beslutsnivåer? •Tjänstemannarollen – ingår utveckling?

4. Våga ta fler risker •Kan dialogen med politikerna utvecklas i denna del? Klargör t.ex. vilka risker man inte får ta. •Avgränsa tydliga pilotprojekt – avbryt i tid. •Organisationskultur – har vi verkligen högt i tak? Premieras goda idéer? Är det OK att testa och att göra fel?

5. Från idé till faktisk förändring •Groddstrategin •Kopiera •Partnerskap •Nätverk •Open-source

Samverkan INNOVATIONSRÅDETS ARBETE HUR KAN MAN UTVECKLA? DIALOG HUR SER DET UT? Kvalitets- och effektivitetsanalys er i olika sektorer Enkät till myndigheterna Styrsystem i kommun – förstudie skolan WORKSHOP 1 myndighetschefer WORKSHOP 3 myndighetschefer Är befintligt generellt regelverk ett hinder för innovation? Forskningsöversikt om lean WORKSHOP 2 myndighetschefer Lean i offentlig verksamhet Processer som inkluderar flera myndigheter - miljötillstånd Processer som inkluderar flera myndigheter - miljötillstånd Litteraturstudier Andra länder Konferens om innovation 18/9 i Västerås Konferens om innovation 18/9 i Västerås Mäta medborgarnytta genom s.k. livshändelser Intern styrning och systemsyn

kontakt