”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Nulägesanalys genom frågor
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Problemsnack eller bygga lösningar.
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Arbetsplan för skolbiblioteket
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dagordning föräldraråd 2/6
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Välkommen till Ledardagen!
Pauli förskoleområde SDF Centrum, Malmö stad Konstnärens förskola
Demokrati och hur Sverige styrs
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Bra skolor kännetecknas av:
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
100 % Stolt och Kompetent Kompetensutvecklingsprojekt för att kunna skapa och bibehålla heltidstjänster i Avesta Kommuns Omsorgsförvaltning.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Att tillsammans påverka!
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Skolutveckling via digitala medier
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Medarbetarundersökning 2012
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Uppföljning och utvärdering
Läroplansträff Välkomna!.
Kvällens program: Förtydligande av beslutet av den temporära placeringen av förskoleavdelningen i Sävast – Presentation av den.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Nämndplan 2015.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Gott ledarskap a och o för skolan! Skolans (o)möjliga ledaruppdrag? Jenny Madestam.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Omställningen av hälso- och sjukvården
Resursfördelning Grundskolenämnden
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!

Varför ny organisation? Politiska beslut Behov av översyn resursfördelning ledning Nationella styrdokument Strategiska planen Verksamhetsplan Re gruppens mål

Frågeställning till chefer under processen •Hur upplever ni att du klarar uppdraget som rektor/förskolechef idag och hur skulle ni vilja att ert arbete såg ut i Vara? • Finns det idag några hinder för det önskade arbetssättet i Vara? • Vilka förändringar krävs för att nå det önskade arbetssättet?

Hur tänka vidare? •Begreppet utbildningsledare försvinner – rektor förfogar enligt Skollagen kap 3:10 över sin inre organisation. •Heltidstjänster för alla re-chefer? Kräver i så fall teamtänk, vad tänker ni kring det? •Ledarstöd eller vad? Vilket stöd behöver ni? •Ska vi vikta olika rektorskap/förskolechefsskap? Vad viktar vi i så fall mer än antal medarbetare och elever? Antal verksamheter, typ av verksamheter, geografi, skillnad ren förskolechefstjänst kontra rektorer

•Gemensamma lösningar? Vilka fördelar? Bättre effektivitet, kompetens, kvalitet? Nackdelar? Avstånd, Dela med andra? Egna mandatet kring egna organisationen? •Särskolan en rektor hela vägen? För resp nackdelar? •Fördelar/nackdelar med renodlad förskolechef och renodlad rektor?

Sammanfattning utifrån vad jag uppfattade att vi stod tillsammans efter diskussion •Teamtänk positivt! Ensam är inte stark Elevhälsotänket team ALV •Alla vill ägna mer fokus på det pedagogiska ledarskapet och mindre på administration •100% tjänst re tjänster önskvärda •Satsa på kompetenta skoladministratörer istället för att ”dutta ut” pengar och liten procent läggs på ex en lärare, Skapar i vissa fall merjobb då personen mer sällan hanterar ex system. Kompetensutveckling för gruppen kan stärkas. •Viktningen är svår

•Svårt med rena förskolechefstjänster i alla områden även om många ser fördelar då fokus är lättare, nackdel röda tråd men kan lösas genom tematänk. •Positivt kring en re chef för särskolan Vidare arbete •Fokus på re träffar pedagogiskt ledarskap och vad det handlar om för oss •Nina uppmanade till att alla skulle fundera på om man var intresserad av ny arbetsplats, vilket diskuterades på medarbetar och målsamtal. •Process med enskilda skett under vår, vilket betyder att alla re chefer där stora förändringar sker har varit delaktiga.

Förslag till ny organisation samverkas 1 oktober •Bygger till stor del på det provtänk vi landade i efter januaridagen. •Rättvist?? Lika? Svårt! Ett försök •”Organisation är en färskvara” A´la Berit, ompröva organisation vartannat år • Flexibilitet i resurser jmf skolan i teamen, och centralt •Samma resurser som idag till ledning

Team Vara •Rektor, En fsk-6 skola i Vara (Park Västra, Lumber lokalinkl) Tilldelning ledarstöd 40%, 10% extra första läsåret) •Rektor, Alleskolan Tilldelning ledarstöd 60%) (10% tillförs tillfälligt pga fackligt arbete) Skoladministratör 100%, hemarbetsplats Alle, viss stöd elevreg särskola •Rektor Särskola (gymnasium och grsk) 50% undervisning 50% •Förskolechef Vara, (Frejgården+Torsgården+ familjedaghem, stöd tillsyn enskilda ) Ledarstöd/skoladministratör 20%

Team ALV •Rektor/förskolechef Vedum+förskola +familjedaghem •Rektor/förskolechef, Arentorp+förskola •Rektor/förskolechef, Levene+ förskola Skoladministratör/ledarstöd 100%

Team KLTJ  Rektor Larv/Tråvad 70% + ledarstöd Nästegård 30%, vakant •Rektor Nästegård fsk-9, (modersmål, förberedelseklass) •Ledarstöd 30% från rektor Larv Tråvad + 20% •Skoladministratör 100% (grundplacering Nästegård) •Förskolechef 90%, + 10% tillfälligt nybyggnation Räfsan, Jung, Tråvad, samordning modersmål f,

Team i teamet…förskolechefer •Levene •Arentorp •Vara •Vedum •Kvänum, Jung, Tråvad

Team i teamet skoladministratörer •Även gymnasiet och Lärcenter ingår

Lärcentrum •Re chef 80%, (20% andra uppgifter inom stab och som resursrektor)