Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Ett ämnesövergripande arbete i arbetslag C
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Begreppsschema – Krönikor
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vad är teknik?.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Lokal pedagogisk planering
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Betyg och förmågor.
Ditt namn Din lärare Din årskurs
Att synliggöra lärande
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Vi undersöker kraft och rörelse
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Sv/En Media - Jag skriver Mikaela Johansson Robert Klåvus.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
En guide för arbeten i SO
Världskrigens tid, en mörk tid.
Rörelse och konstruktion
Marknadsföring av turism
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Lokal pedagogisk planering
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Nationella proven i svenska
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Utbildningspresentationens rubrik
Utredande text Labbrapport.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utbildningspresentationens rubrik
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng

Mål Känna till förutsättningar för, pröva antaganden om och jämföra människors livsvillkor förr och nu och i olika delar av världen. Ha kännedom om hur människor lever och arbetar i skilda miljöer i världen och faktorer som påverkar dessa förhållanden, samt reflektera över möjligheter till förändring. Kunna beskriva, jämföra, analysera och presentera områden och förhållanden genom att arbeta med geografisk information (karta, statistik och text), samt att själv göra kartor, bilder, diagram samt skapa texter. Kunna använda olika kunskapskällor samt kunna sammanställa, bearbeta, granska och värdera uppgifter och åsikter från olika källor och opinionsbildare samt redovisa resultatet. Kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer, både vid skrivande för hand och med dator.

Kriterier för godkänd. Ditt arbete ska lämnas in vid utsatt tid. Ditt arbete ska innehålla samtliga obligatoriska uppgifter. Ditt arbete ska vara strukturerat enligt anvisning.

Bedömningsgrunder Du använder olika källor, sammanställer material, granskar, värderar och jämför samt drar slutsatser och argumenterar utifrån dessa. Du förklarar hur människor lever och arbetar i skilda miljöer, utifrån såväl naturförhållanden och resurstillgångar som samhälleliga förhållanden. Du använder specialkartor över natur och samhällen, jämför förhållanden, finner samband och drar slutsatser om människors levnadsvillkor i olika områden.

Bedömningsgrunder. Du jämför förutsättningar, ser samband och förklarar skillnader mellan olika platser eller områden. Du ger förklaringar till hur skilda förutsättningar har betydelse för sättet att leva och agera i olika delar av världen.

Obligatoriska uppgifter. Statistisk jämförelse mellan ditt land och Sverige Tillverkning av kartor Bilder med bildtexter Frågor till ditt arbete Faktatext Reseberättelse (prov) Blädderblockspresentation Läsa och kommentera kamraters arbeten.

Statistisk jämförelse. Du kommer att tilldelas ett arbetsblad av din SO-lärare. De tre första uppgifterna är obligatoriska. Svara så utförligt du kan med hjälp av diagram och övriga kunskaper.

Gör dina egna kartor. Du ska rita 3 kartor i A3 format för hand. På en av kartorna ska namn på städer, berg, floder och sjöar sättas ut. På den andra ska vegetationsområden sättas ut. Rita dessutom in ditt land på en världsdelskarta och sätt ut omgivande länder.

Bilder och bildtexter. Du ska ha med minst tre bilder med bildtexter i ditt arbete. Bilderna ska vara handgjorda. Du får ha med ytterligare tre bilder. Bilderna skall förhöja kvalitén på arbetet. Texten skall beskriva det som händer på bilden

Faktatexten. Du ska beskriva ditt land ur olika perspektiv. Du ska beskriva hur människorna lever. Du ska beskriva landets natur. Egna idéer och initiativ Använd olika källor

Reseberättelsen. Reseberättelsen kommer att skrivas vid ett bestämt tillfälle.(3-4 tim) Vid detta tillfälle får du använda allt material som du producerat. Reseberättelsen kommer att fungera som ett slags test.

Blädderblockspresentation. Du ska göra en presentation av ditt land på ett blädderblock. Kartor, texter, bilder, diagram och en sammanfattning. Presentationen görs muntligt i en tvärgrupp.

Läsning av kamraters arbeten. Ni kommer att, i grupper, läsa varandras arbeten. Ni ska kommentera kamraters arbeten efter given instruktion

Hur ska arbetet se ut? Intresseväckande framsida. Några rader som gör läsaren nyfiken (inledning). Innehållsförteckning med sidhänvisningar. Faktadel med statistik. Egna reflektioner kring det land som du arbetet med samt en sammanfattning. Källförteckning.

Några tips från tidigare elever! Kom igång direkt! Arbeta hemma! Spara allt du skriver på dator på två ställen! Använd tiden i skolan! Lyssna på din SO-lärare!