Misa grundutbildning SE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Kompetensinventering
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Centrala innehåll och kunskapskrav
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Christina Jansson
EN GEMENSAM EUROPEISK INTEGRATIONSPOLITIK – I SVERIGE?
Praktisk arbetslivsorientering
Supported employment inom gymnasiesärskolan
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Meritportfölj målet - CV och presentation
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Supported Employment Utvecklades i USA & Canada under 1970 & 1980-talet. Train then place place-train-maintain Till Norge under 80-talet. Arbeid med Bistand.
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
2 EU-program för 1 Närmare Europa. →Ungas möjlighet till internationell erfarenhet →Ungas förståelse av kulturer →Unga aktiva medborgare Alternativ utbildning.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Case management och case managers
Comenius.
Ta ställning och handla!
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Västra Götaland.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Lokal Arbetsförmedling
Att tillsammans påverka!
Föräldrasmart Föräldrasmarta ® Företag – vad, varför, hur? Tiina Bruno, Föräldrasmart Sverige AB.
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Linköpings universitet
1.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Sverige i Europa Europa i Världen Presentation av Europeiska socialfonden Uppsala 2 december 2008.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Lions internationella ungdomsläger Vill Du åka på ungdomsläger till Europa?
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Skövdemodellen Tillsammans skapar vi vägar till arbete
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Vad betyder Social Kompetens
Förbättra klubbkvalitet
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Misa grundutbildning SE www.misa.se www.facebook.com/Misa.Kompetens

Livshjul Att intervjua den andre om sitt livshjul eller en tårtbit Pengar Yrkesliv Hälsa Familj & vänner Partner Personlig utveckling Nöje och rekreation Fysisk träning 10 5 2 & 2 intervjuar (10 min/person + reflektion om verktyget)

SE Toolkit - Yrkesprofil Ett personcentrerat verktyg => hjälpa personen att göra välinformerade val om sina jobbmöjligheter => skapa nödvändiga utb.strategier för stöd på el utanför jobbet. => karriärambitioner => framtidsinriktad => ska underlätta övergång till ett arbete & säkra jobbmatchning => EJ vara en bedömning

SE Toolkit - Yrkesprofil Övning: Läs igenom yrkesprofilsprocessen. Reflektera och diskutera innehållet och tillhörande material (bilagor) Vad kan vi ta med oss och utveckla i vårt vardagliga arbete? Förbered en redovisning inför helgrupp om din del.

SE Toolkit - Yrkesprofil Relevant information => Arbetshistoria (formell och informell) => Utb. och kvalifikationer => Fysiska förmågor => Kognitiva färdigheter => Personliga kompetenser (ADL) => Social kompetens => Färdigheter inom språk & kommunikation => Arbetsresurser => Önskad miljö/omgivning => Potentiella arbetsgivarens placering => Typer av arbeten => Arbetstid (dag, kväll, helg, skift, heltid, deltid) => Intressen

SE Toolkit - Yrkesprofil Även nödvändigt att överväga behov av stöd i viktiga områden: => social kompetens => självständigt resande => praktikplatser => stärkande av kvalifikationer => stöd i hemmet/nätverk

Yrkesmiljökarta Laga mat Förskolor Äldreomsorg Camping Matleverantörer Slakterier Konditori Yrkesutbildningar Hotell Idrottshallar Storföretag Butiker Storkök Saluhallar Laga mat Bageri Skidanläggningar Vägkrogar Sjukhus Övning i grupp om 3 el 4 + reflektion Golfanläggningar Bowlinghallar Restauranger Vandrarhem Museum Bagerier Skolor

Jobbkarta

Utvecklingen av SE i Europa Bakgrund Nordamerika – 1980-talet Personer med inlärningssvårigheter Gå ifrån traditionella utbildningsmetoder Utbilda/plats → plats/utbilda → plats/utbilda/behålla EUSE skapat – 1993 Projekt finansierade i Europa Nya klientgrupper Accepterat av den Europeiska kommissionen

Utveckling av SE i Europa Definition “Att ge stöd till personer med funktionshinder eller andra missgynnade grupper för att säkra och behålla betalt arbete på den öppna arbetsmarknaden” Europeiska Unionen Supported Employment2005

Utveckling av SE i Europa Värderingar & principer Individualitet Respekt Självbestämmande  Informerande val  Egenmakt - Empowerment Sekretess Flexibilitet Tillgänglighet SFSE Conference, Goteborg 2011

Utveckling av SE i Europa Process Överrenskommelse med klient Yrkesprofil Jobbsökande Arbetsgivarengagemang Stöd på och utanför jobbet

Utveckling av SE i Europa Möjliga resultat Öppet, betalt arbete Anställning med lön/pension Frivilligt arbete Arbetserfarenhet Jobb på försök 13 April 2011

Utveckling av SE i Europa EUSE:s roll Att tillhandahålla praktiskt ledarskap Utveckla och förbättra former för anställningsstöd Hjälpa till att uppnå större enhetlighet Utvidga medlemskap Ökad påverkan nationellt/internationellt

Utveckling av SE i Europa EUSE:s aktiviteter och mål Internationella konferens Nationella konferenser EUSE-stipendier Europeisk verktygslåda – Toolkit Deltagande i EU-utredning Uppbyggnad av “klustergrupper” Webbsida (www.euse.org) Nyhetsbrev Ge praktisk vägledning och praktiskt stöd

Utveckling av SE i Europa EUSE:s medlemmar Österrike Tjeckien Danmark England Finland Tyskland Grekland Island Irland Italien Nederländerna Nordirland Norge Portugal Skottland Spanien Sverige Schweiz Wales Polen, Ungern…..

Europeiskt Toolkit - verktygslåda Syfte Att utveckla inlärnings-, utbildnings-, och träningsmaterial riktade till jobbcoacher som är involverade i att ge SE-stödsservice till personer med funktionshinder och till potentiella arbetsgivare i Europa. 13 April 2011 SFSE Conference, Goteborg 2011

Europeisk verktygslåda Dokument med grundläggande principer Värderingar, normer och principer för anställningsstöd Betalt och obetalt arbete Överenskommelse med klient Yrkesprofil Arbetserfarenhetsplaceringar Hitta jobb Arbetsgivarengagemang Stöd på och utanför arbetsplatsen Karriärutveckling och framgång SE för beslutsfattare Stöd för arbetsgivare

Supported Employment Metoden bygger på fem grundstenar Överenskommelse med klient Yrkesprofil Jobbsökande Arbetsgivarengagemang Stöd på och utanför arbetet Nya gemensamma projekt Konferens IPS

Personer som vill arbeta Ordinarie arbetsliv Arbetsförmedlingen unga AF GRÅZON Kommunen, Sol, LSS

Balans i livet – med arbete Hemma Arbete Fritid Socialt Team skola, praktik, yrkeskunskap SL 2007 sep 21

En annorlunda attityd……. FASER INSTITUTIONELLA FASEN AVVECKLINGS- FASEN MEDBORGAR- SKAPSFASEN Vem är personen ? Patient Klient Omsorgstagare Medborgare Typisk miljö / omgivning ? Vårdhem - institution Gruppbostad, dagcenter, särskild skola eller särskilt klassrum Personens hem, skola och sysselsättning, lokalt i grannskapet Hur är service organiserad ? Resurs - facilitet Valmöjlighet utifrån förutbestämda alternativ Individuellt anpassat stöd utifrån personens funktionshinder Vilken är modellen ? Förmyndare - beskyddande - Medicinsk utgångspunkt Utveckling - beteende Individuellt stöd Vad består service av ? Vård Vård - program – omsorg Stöd Hur är servicen planerad ? Vårdplan Individuell habiliteringsplan, ”göra skicklig”. Personlig ”framtids- ” planering Vem beslutar om planerad service ? Professionella, oftast läkare Tvärvetenskapliga professionella team. Individen I vilket samman- hang görs planeringen ? Minim. av professionell insats utifrån standard för resp. yrkesgrupp. Överenskommelser i teamet. Omgivning / krets av stöd Vad är viktigast ? Basbehov Skydd Förmåga – utveckling - beteende – manövrering. Självbestämmande och relationer. Vad är målet ? Kontroll och/eller botande/kurering Ändra beteende, bli ”duktig” och ”anpassa sig”. Förändring av attityder ! - Rätten att vara avvikande och ha ett funktionshinder.

Jobbsökande & arbetsgivarengagemang Jobbsökningen Kontakta arbetsgivare Arbetsanalys Jobbmatchning Säkerställ Anställning

Kontakta arbetsgivare Fem viktiga delar att förbereda sig inför Informationsinsamling Kontakten Möte med arbetsgivare Hanterandet av invändningar Avtal

Jobbsök – lära branschen 80/20 regeln Öppna frågor Reflektion  

Arbetsanalys =>Arbetsplatsanalys ARBETSUPPGIFTER KÄRNRUTINER EPISODISKA RUTINER (återkommande dagliga rutiner) (oregelbundna rutiner, då & då) VIKTIGA EGENSKAPER KVALITETSSTANDARD ARBETSRELATERADE RUTINER DEN SOCIALA MILJÖN (ingår ej i arbetsuppgifterna men (företagets kultur och oskrivna regler) ändå viktiga funktioner) ARBETETS HANDIKAPPTILLGÄNGLIGHET Utgå ifrån en arbetsplats som framkommit i yrkesmiljökartan

Arbete mellan utbildningsdagarna Testa något nytt utifrån Supported Employments fem steg. När vi ses ska du berätta om hur och varför du genomförde förändringen. Ge oss även en reflektion över vad som hände.