EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Programmets övergripande mål
Advertisements

Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Från idé till verklighet!
botnia-atlantica.eu Europeiska unionen
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Interreg IVA Nord EU:s mål Det gränsöverskridande samarbetet i Europa ska integrera områden som är åtskilda genom nationsgränser men har gemensamma.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
Nykvarns kommun Bidragsmöjligheter Januari Strukturfondspartnerskapen •Förbättra tillgängligheten och öka förutsättningarna för regionförstoring.
 Hans Olof Gottfridsson, Projektledare, Karlstads universitet (CERUT).  Birgitta Bråned-Hartung, Ekonom, Karlstads universitet.  Per Kristian Alnes,
Tillväxt via besöksnäringen en reell möjlighet när vi erbjuder det resenärerna vill ha Näringsliv och arbetsmarknad Plan och ökonomi EUROPEISKA UNIONEN.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssällskap.
Vasaregionens logistikhelhet
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Aktuella frågor på EU-nivå
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
KUSK KUSK - har vuxit fram ur förprojektet ’Kunskapsunderlag för näringsutveckling’ och handlar om att öka kunskapen om förutsättningarna för tillväxt.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Projektstöd Västerbotten
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
EU-gruppen RIKTLINJER. Riktlinjer EU engagemang Allmänna riktlinjer för medverkan i planering och genomförande av.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Underlag för infrastruktur- och kommunikationsplanering -om befolkningsutveckling samt om trafik- och godsflöden över riksgränsen Föredrag den 13 september.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Europeiska socialfondens nationella strukturfondsprogram för Sverige
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Presentation Gränskommittén roll & uppgifter Hur påverkas vi av närheten till Sverige/Norge Möjligheter & vad behöver/kan göras för att tillvara möjligheterna.
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Gränskommittéernas finansiering från NMR
Gränsen som attraktion
En metautvärdering av socialfondsprojekt som arbetar med funktionsnedsättning. Av: Sara Algodin-Paulic.
Nuvab Näringslivsprogram
Competence Academy – Public Sector
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Presentationens avskrift:

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Syfte: Att stärka gränsregionens konkurrenskraft och sammanhållning genom att: • Sprida kunskap och bygga upp ny runt den öst-västliga infrastrukturen • Utveckla och marknadsföra den öst-västliga infrastrukturen ”på tvären” över Skandinaviens mitt (Helgeland – Västerbotten) • Klargöra de framtidsmöjligheter som finns för utvecklandet och nyttjandet av transportinfrastruken i MittSkandia området

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Målgrupp: • Ge ny kunskap så att trafikhuvudmännen och näringslivet/turismnäringen skall kunna genomföra nödvändiga åtgärder för att förstärka gränsregionens konkurrenskraft • Marknadsföring av öst-västlig infrastruktur för ökad användning. Exempelvis hamnar, flyg, botniabanan, mellanriksvägar och kvarkenförbindelsen • Intressebevakning av de tre gränsöverskridande vägarna • Sammanhållning. Strategiska allianser, plattformar, gränsregionala strukturer. Förbättra tillgängligheten, tillgodose behovet av gränsöverskridande infrastruktur och sammanhållning Resultatmål: • Svenska och Norska myndigheter och organisationer somt regionens näringsliv som är beroende av transporter och kommunikationer för att kunna utvecklas. • Befolkningen i gränsområdet kommer i slutledet att gynnas av projektets insatser

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Ekonomi: 3.Främja utvecklingen av transportinfrastrukturen i gränsregionen. 7.Främja hållbar gränsöverskridande arbetspendling via kollektivtrafik 10.Marknadsföra hållbar gränsöverskridande arbetspendling via kollektivtrafik 2.Kompetensutveckling / nätverksbyggande / sammanhållning 6.Sammanhållningsaktiviteter 9.Öka kännedomen om potentialen hos logistikcentra i Helgeland och Västerbotten 1.Arbeta med att utveckla tvärkommunikationerna i gränsregionen 4.Transportutnyttjare och deras behov 5.Kompetensutveckling med temat hållbara transporter 8.Marknadsföringsbas Norge Ca NOK/ år på tre år Sverige Ca SEK/ år på tre år Aktivitet:

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Aktiviteter: Sammanhållning, kompetensutveckling och intressebevaktning 1.Arbeta med att utveckla tvärkommunikationerna i gränsregionen • Främja transporter öst-väst-öst som blir kortare än via nord-syd rutter exempelvis genom påverkan av transportstödsutformningen. • I samverkan med Kvarkenrådets projekt ”Kvarken short cut” arbeta för utveckla transportkorridoren från Helgelandskusten över Västerbotten och Kvarken. • TEN-T klass på densamma • Tillsammans med Kvarkenrådet bidra till att Kvarkentrafiken kan säkras. • Lyfta fram möjligheten att utnyttja långa och tunga fordonståg på E12 till Mo i Rana

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Aktiviteter: Sammanhållning, kompetensutveckling och intressebevaktning 2.Kompetensutveckling / nätverksbyggande / sammanhållning • Årlig kommunikationskonferens / mässa, gärna i samarrangemang med Kvarkenrådet eller Handelskammaren i Västerbotten • Projektets referensgrupp bildar ett gränsöverskridande nätverk. • Gränshinders-arbetet, nationell lobbyverksamhet för tvärtransporterna, relevant statistik och omvärldsbevakning skall uppmärksammas.

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Aktiviteter: Sammanhållning, kompetensutveckling och intressebevaktning 3.Främja utvecklingen av transportinfrastrukturen i gränsregionen. • Projektet skall följa upp, och verka för fortsatt utveckling av tvärgående transportinfrastruktur i Kvarken-MittSkandia regionen • Främja visionerna om järnväg från Storuman till Helgelanskusten samt fast förbindelse över Kvarken • Samarbeta med Kvarkenrådet kring förnyandet av Kvarkens kommunikationsvision 4.Transportutnyttjare och deras behov • Intervjua transportutnyttjare om vilka behov de har idag och vilka förbättringar som behövs för att sänka framtida transportkostnader. • Hur sker valet av transportväg? • Undersöka och mäta gränsöverskridande godstrafik

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Aktiviteter: Sammanhållning, kompetensutveckling och intressebevaktning 5.Kompetensutveckling med temat hållbara transporter • Erbjuda företag och organisationer kompetensutveckling / seminiarier om bl.a. hållbara transporter. • Miljöaspekten skall särskilt uppmärksammas i projektet 6.Sammanhållnings- aktiviteter • Bevaka möjligheterna att t.ex via internet följa regionala TV- och radiosändningar över gränsen • Främja möjligheten att nyttja bredband över gränsen • Mobilnätets täckning över gränsfjällen

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Aktiviteter: Sammanhållning, kompetensutveckling och intressebevaktning 7.Främja hållbar gränsöverskridande arbetspendling via kollektivtrafik • Studera förutsättningarna för, samt främja skapandet av transportmöjlgiheter för, kollektiv arbetspendling över norsk-svenska gränsen Aktiviteter: Marknadsföring av infrastruktur och transporter på tvären 8.Marknadsföringsbas • Vidarutveckla MittSkandias hemsida som media för marknadsföring av transport- och kommunikationsmöjligheterna på tvären • Använda hemsidan för informationsportal om projektet

EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap AS Projekt MittSkandia Kommunikationer & Sammanhållning Aktiviteter: Marknadsföring av infrastruktur och transporter på tvären 9.Öka kännedomen om potentialen hos logistikcentra i Helgeland och Västerbotten • Marknadsföra transportinfrastrukturen i MittSkandiaområdet hos kommunikationsaktörerna • Marknadsföra potentialen för sjötransporter med den fasta linjetrafiken ut i Europa som går med godsfartyg från Helgelands hamnar. • Marknadsföra potentialen för transportlösningar via Västebottens hamnar, järnväg/Botniabanan och Kvarkenfärjan 10.Marknadsföra hållbar gränsöverskridande arbetspendling via kollektivtrafik • Marknadsföra gentemot bofasta och fritidshusägare i gränsregionen möjliheten till arbetspendling. • Lyfta fram miljökonsekvenserna