Bolag: Intersport Vimmerby AB Firmatecknare: Marcus Samuelsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Delårsrapport januari-mars 2011
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
En bransch med många ansikten….
Marknadsplan Sandström de Wit
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
Kundundersökning mars 2010
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Metod Intervjuer med Stefan Gustafsson (Skeppargatan)
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
PA Consulting group ab.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Kollektivtrafikbarometern 2013
Mattis Bergquist
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
marknadsförarens verktygslåda
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Tillsammans räddar vi liv
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Marknadsplan Gymbolaget
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Bolag: Intersport Vimmerby AB Firmatecknare: Marcus Samuelsson

Sammanfattning För Intersport i Vimmerby sjunker försäljningen succesivt, vilket vi kommit fram till har flera olika anledningar. Vi har här sett till olika faktorer i mikro- och makromiljö och även undersökt företagets interna situation som kan ha haft denna effekt. På så vis har vi funnit möjligheter vi tror kan ge företaget chans att komma en bit på vägen i att hitta tillbaka till den lönsamhet man hade i sitt startskede.

Inledning Inom sportbranschen i Sverige har det skett en dramatisk utveckling det senaste århundradet. Under 2008 och 2009, då finanskrisen drabbade världen gick branschen istället i omvänd riktning. Omsättningen ökade från 18,4 miljarder kronor 2008 till 21,8 miljarder kronor 2010. En av de ledande aktörerna i branschen är Intersport som även är en internationell koncern. Intersport Sverige AB bildades 1974 genom sammanslagning av sportfackhandlare i syfte att klara ökad konkurrens från varuhus och det finns idag 150 butiker runt om i landet. Till dessa hör Intersport Vimmerby.

Bakgrund - Bolaget startades i mars år 1988 av Lars och Marcus Samuelsson. - År 2010 hade man en omsättning på 1200 TKR, en kassalikviditet på 15.53 % och soliditet på 10.95 % samt vinstmarginal på 80.83 %. - Försäljningen i Vimmerby har under 2010-2012 utvecklats negativt och fortsätter successivt att sjunka. Figur: Försäljningsutveckling. (Samuelsson, 2012)

Affärsidé Vision & Mission ”Intersport ska erbjuda ett komplett sortiment för sport och aktiv fritid av god kvalitet till konkurrenskraftiga priser samt service och fackkompetens som tillsammans gör Intersport till ett naturligt inköpsställe av sportprodukter för majoriteten av konsumenter på respektive butiks lokala marknad” Vision & Mission ”Vi vill vara kundens självklara och bästa mötesplats för sportupplevelser och shopping. Vi vill med passion och personligt engagemang att alla kunder ska lämna butiken med en wow-upplevelse”

STP-Process - Ungdomar (ålder 15-19) Segmentering - Ungdomar - Medelåldern - Sportentusiaster - Äldre Positionering - Klarhet - Jämnhet - Trovärdighet - Konkurrensmässighet Urval - Ungdomar (ålder 15-19) - Barnfamilj och turister - Sportentusiaster - Sportentusiaster +55 (potentiell grupp enligt Samuelsson)

Figur: Marknadsmixen, 4-P. (Torstensson, 2012) Pris -Rekommenderade pris från centrala Intersport - Garanterar bästa pris genom samarbete med centrala e-handeln Plats - Väletablerad i området - E-handeln - Öpperttider Påverkan - Marknadsbearbetning sköts centralt - Lokala Intersport samarbetar med olika föreningar - Har en plan att sända TV-reklam lokalt Produkt - Centrala Intersports tre sortimentansvariga väljer produkter Figur: Marknadsmixen, 4-P. (Torstensson, 2012)

Figur: Marknadsmixen, 7-P. (Konkurrentanalys.eu, 2010) Pris Plats Påverkan Fysiska bevis Process Personal Produkt Personal: - Motivera personalen ständigt - Har introduktions-, utvecklingsprogram och rena produktutbildningar för nyanställda - Utför utvecklingssamtal för de ordinarie anställda Process: - Gemensamma rutiner inom verksamheten för klagomål, etc. - Trygghet hos kunden vid e-handeln Fysiska bevis: - Hemtrevlig och ren, men lite rörig - Regel för personalens klädsel och uppförande - Deras färger är blått och rött Figur: Marknadsmixen, 7-P. (Konkurrentanalys.eu, 2010)

PESTEL Ekonomisk påverkan Sociokulturell påverkan - Att det är lågkonjunktur tycker man inte på Intersport Vimmerby att man påverkas nämnvärt av. Det ligger istället mer i konsumentens osäkerhet och hur mycket man har att konsumera för. Människor vill och väljer att vara aktiva, vare sig de är arbetslösa eller inte. - Prispress är något man kan känna av i tuffare tider. Men konsumenter vill fortfarande köpa kvalitetsprodukter. Sociokulturell påverkan - Inverkan sker främst från trender och livsstilsinställning hos invånarna i kommunen. Framförallt märker man ett intresse hos den äldre generationen på 55 år och uppåt som också är en köpstark kategori. - Intersport följer BSCI:s (Business Social Compliance Initiative) uppförandekod enligt FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som omfattar t.ex. förbud mot barn- och tvångsarbete, diskriminering och rätt till facklig anslutning. Man har även inlett ett samarbete med BRIS.

PESTEL Politisk/Juridisk påverkan - Man talar om Intersport centralt och lokalt. Vimmerbybutiken är frivilligt med i Intersport, och påverkar den svenska organisationen men Intersport bestämmer själva i viken riktning de vill. - Juridiskt är man bunden av avtal, om hur man ska förhålla sig till Intersport samt hur man avtalar med olika leverantörer långsiktigt. Ekologisk påverkan - Intersport arbetar aktivt för att deras produkter inte ska innehålla miljöskadliga eller förbjudna kemikalier, man ställer krav på sina leverantörer. Teknologisk påverkan - Ökad konkurrens från internetbutiker som kan erbjuda konsumenten fördelaktigare pris. Personlig kontakt med produkter och säljare och deras expertis har dock fortfarande stor betydelse, vilket aldrig internetbutiker kan ersätta.

Porters fem krafter Nya aktörer Leverantörer Branschrivalitet Köpare Leverantörers förhandlingsstyrka Hot från nya aktörer Leverantörer Branschrivalitet Köpare Substiut Hot från sutstitut Köparnas förhandlingsstyrka Figur: Porters femkraftsanalys. (Konkurrentanalys, 2010, Jobber och Fahy, 2009)

Porters fem krafter Substitut - Man vill infinna sig i att det finns olika kvalitet och varianter samt att vissa produkter är bättre än andra. Känslan av att bära kvalitet är stolthet. Det finns även billigare varor som kan kännas som en stolthet att bära. Nya aktörer - Nya aktörer på marknaden idag kan också anses vara konkurrenter. Linköping är en av de mest konkurrerande städerna och har nästan alltid varit när det gäller handel gentemot Vimmerby. Internet - e-handeln är även en stark konkurrent. Köpare - Den servicegrad som Intersport ska erbjuda är deras viktigaste medel för att de ska handla hos dem. Leverantörer - Utvecklingen inom leverantörer går framåt. Exempelvis en ”toppjoggingsko” från Asics kan man sakta se sjunka i pris om man jämför från flera år tillbaka. Om man vill ha en bra produkt så får man betala för den. Kvalitet är en förutsättning, en hygienfaktor och en självklarhet när det kommer till Intersport.

SWOT Figur : SWOT-analys. (Jobber och Fahy 2009)

Ansoff Matrix Man strävar efter störst marknadsandel. När det gäller lönsamhet vill man ha en avkastning som ligger på 5-10 %, vilket möjliggör investering och utveckling. Försäljningsmål är en tillväxt med lönsamhet, likt den 2010, vilket var ett år med enorm tillväxt. Försäljningen är dock inte gigantiskt stor i Vimmerby utan det gäller att anpassa kostnaderna. Produkt Existerande- marknader Existerande Produkt Ny produkt Marknader Marknads- penetration Produkt- utveckling Nya marknader Marknads- utveckling Diversifiering Figur: Ansoffmatrisen. (Rosenfall, 2012)

Kärnstrategi Intersport Vimmerbys kärnstrategi är det som genomförs lokalt i form av marknadsinsatser för att öka kundtrafik, vilket är det viktigaste. Att skapa ett gott förtroende till kunden leder till god lönsamhet och trogna kunder.

Porters värdekedjemodell och Konkurrensstrategi - Intersport Vimmerbys konkurrensövertag är varumärkesvärdet för Intersport, prioriterad produktportfölj samt konkurrenskraftig kundservice. För att skapa fördel i bransch- och lokal konkurrens, ska vi granska företagets resurser och kapacitet som kan bidra till övertag utifrån målmarknad och målgrupper. Huvudaktiviter i värdeskapandet Leverantörsförvaltning Lager och lagerkontroll Marknadsföring och försäljning Kundservice Varje stödaktivitet bidrar till samtliga huvudaktiviteter Förvärvande Teknikutveckling HRM (Human Resource Management) Företagets infrastruktur Konkurrensstrategi Att förstärka relationen mellan personal och kunden Att erbjuda värde till kunder Att främja marknadsföring Att förbättra kostnadsstruktur Figur: www.intersport.se

Marknadsföringsåtgärder Plats - Inga stora åtgärder behövs eftersom… - Viktigt att bevaka samarbete med fysiska butiken i Vimmerby och nystartade centrala e-butiken. Produkt - Eftersom de inte kan välja produktsortimentet själva, kan de istället analysera vad som är populära produkter inom sortimentet de har. - Öka lagret på antalet egna märken om de lyckas få märkesigenkännande hos kunderna till följd av rätt marknadskommunikation (se påverkan). Pris - Inga stora åtgärder behövs p.g.a. … Påverkan Genomför “Buzz marketing” och skapa “word-of-mouth” genom att starta t.ex. Facebook-sida Personal - Utvecklingssamtal för alla, ej enbart för de ordinarie anställda utan också övriga personalen Processer - Inga stora åtgärder behövs Fysiska bevis - Butikens exponering förbättras

Budget Resultatbudget Intäkter: Nettoomsättning utökade öppettider 80 000 kr Nettoomsättning Buzz marketing 7200 kr Summa intäkter 87 200 kr Kostnader: Personalkostnad utökade öppettider 9960 kr Varukostnad utökade öppettider 44 000 kr Personalkostnad för Buzz marketing 1992 kr Varukostnad Buzz marketing 3360 kr Summa kostnader 59 312 kr Resultat: 27 888 kr

Tack för att ni lyssnade!  Emelie Schiöld Sarah Youssif Jessica Lundgren Haruka Fujiki Jinyan Liu

Referenslista Med fler.. Tryckta källor Jobber, D. & Fahy, J. (2009). Foundations of marketing. McGraw-Hill Education. UK. Elektroniska källor Börjesson, M. (2011). Svensken motionerar mer. (HTML) Tillgänglig: <http://www.goteborgsvarvet.se/Lopare/Nyheter/Arkiv/Aktuellt/Svensken-motionerar-mer/> (2012-12-14) Consumerpsycologist. (2010). Segmentering. (HTML) Tillgänglig: <http://www.consumerpsychologist.com/cb_Segmentation.html> (2013-01-02) Computersweden. (2010). Intersport lämnade Lawsons affärssytem för Microsofts. (HTML) Tillgänglig: <ttp://computersweden.idg.se/2.2683/1.300638/intersport-lamnade-lawsons-affarssystem-for-microsofts> (2013-01-02) 121. (2012). Marcus Samuelsson fastigheter AB.(HTML) Tillgänlig: <http://www.121.nu/onetoone/foretag/marcus-samuelsson-fastigheter-ab> (2012-12-17) Bilder Konkurrentanalys.eu. (2010). Marknadsföringsmixen - 4P. (HTML) Tillgänglig: <http://www.konkurrentanalys.eu/2010/08/marknadsforingsmixen-4p.html> (2012-12-22) Rosenfall. T. (2012). Porters generella strategier. (PDF) Tillgänglig: <http://www.iei.liu.se/fek/frist/fek1hel/mafo/filarkiv/1.424434/FEK_mafo_global2012.pdf> (2012-12-20) Torstensson, F. (2012). Kotlers 4P. (HTML) Tillgänglig: <http://ftorstensson.com/2012/10/11/kotlers-4p/> (2012-12-29) Intervju Samuelsson, Marcus, VD – Grundare av Intersport i Vimmerby AB, Intersport Vimmerby. Personlig intervju 2012-12-14. Med fler..