Inledning och bakgrund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Välkommen till Telias fiberanslutning!
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
AU Digital samverkan LO Process
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Workshop för GIS samordnare
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Introduktionskurs för användare Del 1
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Nore Eriksson, GIS-Väst ADRESS Ca 80% av alla beslut i en kommun har någon form av geografisk koppling Efter det egna namnet är adressen den viktigaste.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
Västra Götaland.
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Förstudie: Hållbar konsumtion
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Regeringsuppdraget 1999 beslutade regeringen om en 3-årig satsning på en breddutbildning inom området GIS Ett samarbete mellan kommunförbund, kommuner,
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Kommunikation Rakel i samverkan
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Samverkanswebben POKarlsson, Stockholms brandförsvar
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Handlingsprogram – enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rickard Broddvall, eHälsomyndigheten Tove Gemzell, Inspektionen för vård och omsorg Verksamhets- och utförardomän – ett samordningsarbete.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Projekt Stöd och behandling
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Förstudie: Hållbar konsumtion
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Förstudie Friluftslivets år 2020
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Vad vill vi att digitaliseringen ska medföra?
Samordnad utveckling för god och nära vård
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Inledning och bakgrund TRIS RIB för nätverk LUPP – CoordCom standard Förstudie CIA systemleverantörer seminarium syntes STEPP GIS-seminarium TRIS - SiS förberedelse

Förstudien - förarbete Startades på initiativ av TRIS Föregicks av en tids diskussioner och funderingar Förstudie CIA-LUPP Avtal med SIS-STANLI Mål: vad vill vi med en eventuell standard? underlag för att bjuda in fler aktörer initiera ett standardiseringsarbete

Startade i september 2003 och avslutas under februari 2004 Förstudien - arbetet Startade i september 2003 och avslutas under februari 2004 Arbetsgrupp: 5 personer + projektledare från STANLI Referensgrupp: Räddningstjänster Leverantörer SOS Alarm AB Räddningsverket Intressesammanslutningar (Ag GeoRäSam etc) (varav några passiva deltagare)

1 arbetsmöte med referensgruppen Informationsseminarium Förstudien - arbetet Arbetsgruppsmöten Två modelleringsseminarier med referensgruppen (extern modelleringskonsult) 1 arbetsmöte med referensgruppen Informationsseminarium

Rapport Resultat från modelleringsseminarierna Förstudien - resultat Rapport Resultat från modelleringsseminarierna Andra aktörers syn på och intresse för ett standardiseringsprojekt Förslag till fortsatt arbete, standardiseringsprojekt eller i annan form etc

Förstudie och modulering Reflektioner Göteborgskravallerna förståelse för standardiseringsprocessen tidsskalor utveckling, ny lagstiftning, utbildning resurser Projektanalys samsyn och behov omedelbar nytta oro och farhågor avgränsningar system, teknik och språk ett litet exempel

Informationsstrategi Behov och problem Överenskommelser (standarder) får dålig spridning Brandbefälens bristande intresse att följa standarder/regler Ledningsfunktionen från extern organisation. Centrala nationella spetsfunktioner. Vi saknar samma info till samtliga samtidigt? Oklart vem som behöver vilken information Informations- samverkan över organisations- gränserna begränsad Hantering av central resp. lokal informaion Viktiga mätvärden saknas. Nyckeltal En enhetlig hantering av termer och begrepp i en helhet. Att kunna mäta/ analysera/ jämföra andra kommuner/ regioner Ensning ó mångfald Lägesupp- fattning. Olika organisationer förstår vad som menas. HT är olika i olika län HT kan ändras under insatsen. HT måste vara dynamisk. Språkförbistring mellan olika alarmerings- centraler. (Problem först vid samverkan eller samman- ställning). Folk förstår inte varandra, begrepp är okända Räddnings- tjänst annan (Inget problem inom organisationen) Begrepps- nomenklatur - vad avses? Språk - term Ordets betydelse IT-strategiskt: - delsystemen finns men kan ej samverka Utbyte av data mellan IT-systemen Överföring av system utbyte mellan system inom egen organisation Vi ägnar mycket tid åt att lösa nomenklatur/ begreppsfrågor idag, om och om igen... Komplexa - dyra IT- lösningar L&Ls processer är inte dokumenterade Höga besluts- fattare förstår inte den långsiktiga konsekvensen av små, operativa beslut. Suboptimering. IT och kommunikation. Vi kan inte skaffa gemensamma IT-lösningar eftersom vi har olika terminologi Hur förhåller sig kosekvensen av ”mitt” beslut till helheten? Bättre nyttjande av organisationens befintliga information => tillgängliggöra Dubbel- inmatning Otydliga mottagare för informationen ger bristande motivation Nationella statistik- producenter. Möjlighet att samköra och jämföra Ointresse för datafångst ger dålig datakvalitet Problem med datajäm- förelse inter- nationellt Händelse- typerna i larm- situationen och avrapportering en överens- stämmer inte Tidigare arbeten sprids inte arbeten har inte förvaltats Hur hantera olika begrepps- uppsättningar i liknande verksamhet? Hur bör problematiken hanteras? Olika arbetssätt - olika termer Folk missförstår varandra, samma begrepp betyder olika saker Riktlinjer för val av IT och kommunikation saknas Tekniska överförings- problem, beroende på val av olika tekniska lösningar Väldefinierade gränssnitt (och motsvarande hårdvara) Svårigheter med interaktion mellan IT- stödsystem Informationsutbyte med externa aktörer: - andra räddnings- tjänster - andra myndigheter/ mellan kommunala förvaltningar. Mellan organisationer. Mellan system Enhetligt sätt att beskriva situationen (läget) saknas Informationsstrategi Teknik gränssnitt kommunikation Implementation och förankring IT - strategi Implementation Analys underlag kvalitet tillgänglighet Samverkan Språkbruk Förståelse

Möjligheter Utveckling Framtidsutsikter kommunalt ansvar ny myndighet RAKEL fler aktörer STEPP resursbrist Utveckling dialog mellan myndigheter dialog med leverantörer nya tekniska plattformar NBF teknisk mognad

Intressenter Förvaltningsledning Inköpare Utvecklare Analys Samverkans- person mot andra myndigheter Utbildare Utbildnings- ansvarig Olycks- förebyggare Ledning av kommunal Räddningstjänst Utförare, t.ex. brandpersonal SOS-operatörer Larm-lednings- operatörer Olycksutredare Verksamhetsutvecklare Organisationsutvecklare Driftpersonal ”Tjänste”-utvecklare Regelskrivande myndigheter Utformare av ledningsfunktion Inköpare av IT-system Kravställare (IT-system) Upphandlingsfunktion Avtalsförhandlare Den som upphandlar utvecklingssystem Utvecklare intern IT Systemutvecklare (IT-system) IS/IT-beställare/ utvecklare Systembyggare Teknikutvecklare Insatsledning Rapportören Informatörer - snabbare och säkrare informationsförmedling - relevanta, lättillgängliga data för snabb förmedlng - enhetligt och gemensamt underlag för läges- beskrivning, i relevant urval Standard för Larm och Ledning Vem inom din organisation skulle kunna använda begrepps- och informationsstandard, för Larm och Ledning inom kommunal räddningstjänst, till vad? Analysfunktioner Dimensionering Insatsplanerare Tillsynsfunktion Tillsynsmyndighet Uppföljare Statistikbearbetare Analytiker Forskare Förvaltnings- chef - möjlighet till fri inmatning av strukturerad information - jämförbara, relevanta, lättillgängliga data - högkvalitativt besluts- underlag - ett verktyg för utformning av datafångst - förståelse för verksam- heten - jämförbara, relevanta data - enhetligt och gemen- samt underlag för läges- beskrivning, i relevant urval - strukturerad information underlag för lägesbeskrivning, i relevant urval - förståelse för verksamheten - ett verktyg för utformning av datafångst - strukturerad information i olika tidsskalor - terminologi - jämförbara, relevanta, lätt- tillgängliga data - möjlighet till fri inmatning av strukturerad information - förenklad, och därmed billigare, IT-utveckling - jämförbara relevanta, - enhetlig, gemensam struktur för information (=>) - referens att infoga i krav- specifikation - enhetligt och gemensamt underlag för systemutveckling sekundär Förvaltningsledning Inköpare Utvecklare Analys Uppföljning Utbildare Insatspersonal Tillsyn Olycksförebyggande

Målinventering Högre effektivitet Högre kvalitet Samverkan Förståelse Standarden ska spridas och användas ska kunna användas och vara nyttig som den är Få bort merarbete i form av inmatning av data. Snabbare och effektivare räddningsinsatser, väl anpassade till hjälpbehovet Bättre informations- underlag vid beslutsfattande i olika roller => beslutsfattande Effektivare samverkan vid räddningsinsatser där flera räddningstjänst- organisationer deltar Syfte: Att åka i samma rör i olika tidsskalor Underlätta utvärdering av insatser Enklare att dela information samverkan mellan organisationer och system Synergieffekter vid nyttjande av sammanställda data Mindre friktion och hinder vid samverkan tolkning av Lättare att förstå varandra Tydliggöra begrepp Definiera viss terminologi Standarden ska anknyta till andra relevanta standarder, t.ex. UN, NATO, Polisens, Sjukvårdens IT-utveckling IT- utnyttjande Väl fungerande informationsmodell för räddnings- tjänstens data (larm och ledning) Vägledning för att hantera systemmiljön Effektivisera data- överföring system- Fastställa gemensamma format för ( ) Högre effektivitet Högre kvalitet Samverkan Förståelse STEPP: s Syfte och Filosofi Billigare system Billigare system

Målanalys Effektivare Standardens förvaltning och utveckling ska spridas och användas Standarden ska kunna användas och vara nyttig som den är Få bort merarbete i form av inmatning av data. Snabbare och effektivare räddningsinsatser, väl anpassade till hjälpbehovet inom ramen för givna medel Bättre informations- underlag vid beslutsfattande i olika roller Effektivare samverkan vid räddningsinsatser där flera räddningstjänst- organisationer deltar Syfte: Att åka i samma rör i olika tidsskalor Underlätta utvärdering av insatser Enklare att dela information Effektivare samverkan mellan organisationer och system Synergieffekter vid nyttjande av sammanställda data Mindre friktion och hinder vid samverkan Effektivare IT- utveckling IT- utnyttjande Väl fungerande informationsmodell för räddnings- tjänstens data (larm och ledning) Vägledning för att hantera systemmiljön Fastställa gemensamma format för ( viss ) Standarden skall vara användbar och nyttig för standardens olika intressenter (se intressentmodell) skall vara användar- vänlig införande av standarden Begrepps- modellen begriplig för verksamhets- kunniga Tillämpnings- modellen skall vara begriplig för system- utvecklarna skall innehålla många exempel som förklarar de valda lösningarna bidrar till ? Standarden ska bidra till ett effektivt användande av egen och andras Begreppsmodellen skall tydliggöra begreppen och definiera viss teminologi Standarden skall underlätta tolkning av varandras data Standarden ska göra det enklare att mellan skilda system dela Tillämpningsmodellen skall beskriva hur metadata, inklusive data om kvalitet, skall uttryckas Standard för metadata (ISO1915) STANLIs tillämpningsdirektiv för metadata skall beskriva struktur för överföring mellan självständiga IT- Representation av förändringar i datamängder (GUM, SS637007) Rules for application schema (ISO 19109) (ISO 19108) beslutsfattande skall anknyta till andra relevanta standarder, t.ex. UN, NATO, Polisens, Sjukvårdens anknyta till andra relevanta standarder, t.ex. UN, NATO, Polisens, Sjukvårdens Standarden skall få en bred spridning och använding inom Svensk räddningstjänst Tydliggöra begrepp Definiera terminologi Lättare att förstå varandra tolkning av Effektivisera data- överföring system- skall beskriva en väl fungerande struktur, innehåll och form för informationsutbyte och tillämpningar Andra standarder etc. som ger underlag till arbetet Mål som arbetsgruppen kommer att arbeta för Mål som tillämpningen av standarden bidrar till, men som ligger utanför arbets grup- pens direkta uppdrag Symbolförklaring skall ha en support- organisation innehålla en beskrivning av hur standarden skall förvaltas och utvecklas skall leva länge utvecklings- bar skall marknads- föras Mål hämtade direkt från måninventeringen Standardens förvaltning och utveckling Högre kvalitet Billigare Innehåll

Standardiseringens avgränsningar Ursprunglig modell processen larm och ledning Andra modeller roller räddningsverksamhetens organisationer geografi fem skeden informationsbehov system

Processbeskrivning Organisationer Samverkan Skeden Rutiner Resurser - handlings- plan - kommunens risktopografi Förbereda ----------- - riskanalys Utalarmera - informera ledning Hantera inkommande larm Genomföra insats Följa upp - tillgängliga resurser * egna och andras * i princip tillgängliga * för stunden tillgängliga - enheter - personal - utrustning - statistik från tidigare inträffade händelser - vad som har hänt - var det har hänt - larmplan - åtgärdsplan - kundplan - resursernas tillstånd, läge, verksamhet (status) - generella instruktioner - extern information, ex.vis väder, trafik - relevant objektsinformation händelseinformation - insatta resurser - tilldelade resurser - tillgängliga resuser - insatsdokumentation: * händelserförlopp * beslut/åtgärder * skadeutveckling * lägesinformation - insatsdokumentation - resursernas tillstånd vid larm - samtidigt pågående verksamhet - belastningsläge på larmcentral Media (t.ex. SR), Polis, Ambulans. Vägverket, Kommunala förvaltningen, Vaktbolag, Fastighetsförvaltare - vad har det hänt - egna vidtagna åtgärder - gjord bedömning Gemensamma informationsresurser Organisationer Samverkan Skeden Rutiner Resurser Information Data

Presentationsmodell

Geografisk information – Väg- och järnvägsnät – Begrepps- och tillämpningsmodell

Geografisk information – Väg- och järnvägsnät – Begrepps- och tillämpningsmodell trafikslag kategori av trafik som betraktas som likartad ---------------------------------------------------------------- ------------ *trafikslag : Namn 1:1 beskrivning : Text 0:1 trafikeras av 1:M (trafikerar 1:M) Ex. NVDBs vägnät Cykelbanenätet Spårnätet SJ fjärrtrafik SL trafiknät SL pendeltåg Linje Nynäshamn - Bålsta Ex. Biltrafik Cykeltrafik Kollektivtrafik Busstrafik trafiknät sammanhållet system av nätkomponenter för trafikändamål --- nätnamn : Namn 1:1 nätägare : Namn 0:1 trafikerar 0:M (trafikeras av 0:M) består av 1:M (ingår i 1:1) nätkomponent nätförbindelse eller nätknut --------- trafikelement det som färdas i ett trafiknät (fordon eller fotgängare ) färdas i 1:M (möjliggör färd för 0:M) Ex. Fordon, fotgängare kategoriseras som 0:M (är kategori för 0:M)

Geografisk information – Väg- och järnvägsnät – Begrepps- och tillämpningsmodell

Geografisk information – Väg- och järnvägsnät – Begrepps- och tillämpningsmodell

Modell STEPP Händelse Händelsetyp Objektsbaserat Händelsetyp Händelsebaserat

Modell STEPP Objekt Olycka Händelse Händelsetyp Objektsbaserat Händelsebaserat

Modell STEPP Objekt Olycka Resurser Händelse Händelsetyp Objektsbaserat Händelsetyp Händelsebaserat

Modell STEPP Insats Objekt Olycka Resurser Händelse Händelsetyp Objektsbaserat Händelsetyp Händelsebaserat

Modell STEPP Insats Objekt Olycka Resurser Händelse Organisation Roller Objekt Olycka Resurser Kompetenser Enheter Händelse Utrustning Händelsetyp Objektsbaserat Händelsetyp Händelsebaserat Materiel

Modell STEPP Insats Objekt Olycka Resurser Händelse Infrastruktur Organisation Fastigheter Roller Objekt Olycka Resurser Evenemang Kompetenser Hotbilder Enheter Händelse Befolkning Utrustning Händelsetyp Objektsbaserat Händelsetyp Händelsebaserat Materiel

Modell STEPP Polis Insats Objekt Olycka Resurser Händelse Räddnings- tjänst Modell STEPP Ambulans- sjukvård Polis Insats Infrastruktur Organisation Fastigheter Roller Objekt Olycka Resurser Evenemang Kompetenser Hotbilder Enheter Händelse Befolkning Utrustning Händelsetyp Objektsbaserat Händelsetyp Händelsebaserat Materiel

Modell STEPP Polis Externa Resurser Insats Objekt Olycka Resurser Räddnings- tjänst Modell STEPP Ambulans- sjukvård Externa Resurser Polis Insats Infrastruktur Organisation Fastigheter Roller Objekt Olycka Resurser Evenemang Kompetenser Hotbilder Enheter Händelse Befolkning Utrustning Händelsetyp Objektsbaserat Händelsetyp Händelsebaserat Materiel

Modell STEPP Polis Externa Resurser Insats Objekt Olycka Resurser Räddnings- tjänst Insatsrapport Ambulans- sjukvård Utredning Efterbearbetning Statistik Externa Resurser Polis Insats Infrastruktur Organisation Fastigheter Roller Objekt Olycka Resurser Evenemang Kompetenser Hotbilder Enheter Händelse Befolkning Utrustning Händelsetyp Objektsbaserat Händelsetyp Händelsebaserat Materiel

Modell STEPP Infrastruktur Fastigheter Evenemang Hotbilder Befolkning Nedanstående exempel är hämtat från Ikaros och ursprungligen från en lista framtagen från föregångare till nuvarande datasystem Infrastruktur Fastigheter Detta exempel är hämtat från standarden avseende väg och järnväg, men man kanske kan hitta underlag från andra källor såsom den nationella vägdatabasen och liknande. Evenemang Hotbilder Hur beskriver vi hot eller kanske med ett bättre ord risker. Här finns det säkert en del kraft att hämta från Ikaros RIA, Core Risk och Riskera. Befolkning Ett sådant här begrepp kanske enbart skall åsättas en definition utifrån att företeelsen kan föranleda särskild planering för räddningstjänstinsats eller för att underlätta dialogen med med våra samverkansparter ambulanssjukvård, polis m fl Kan det finnas anledning att skilja på begreppet i förhållande till hur vi vill använda informationen, t ex beroende på karaktären på objekt där människorna befinner och vad dom gör. Om inte tar vi bara bort rubriken.

Modell STEPP Organisation Roller Kompetenser Enheter Utrustning Vad är en enhet? Ett sätt att beskriva det på är benämningen i form av en lista släckbil maskinstege tankbil osv Men man kan också beskriva enheten som ett fordon med viss bemanning och tillhörande utrustning. Å andra sidan är det inte intressant att få med bemanning om dessa inte har den kompetens som efterfrågas. Då kanske man skall fundera över taktisk enhet som då beskriver förmåga enheten har vid varje specifikt tidpunkt Organisation Roller Kompetenser Enheter Utrustning När någon säger att vi inte ska ”standardisera” roller vad menar man då. Är det faktiskt roller man då menar eller kan det vara annat. Man kan lätt hitta begrepp i ovanstående lista där betydelsen enbart beror på i vilket sammanhang man använder begreppet. T ex kan begreppet ”Brandingenjör” utöver ovanstående användas som utbildning, ansvar och kanske ytterligare något Vad är skillnaden på utrustning och materiel? Ex på utrustning: klippverktyg slang pump Vad blir då exemplen för materiel? Materiel

Förstudien - erfarenheter Många är intresserade av området ’termer och begrepp’ men det är svårt att komma igång med arbetet Rätt urval av personer i arbetsgrupper och referensgrupper är viktigt Svårt att få nyckelpersoner att avsätta tid för arbetet Det finns olika syn på lämpligheten i att standardisera Bra att använda metodstöd för modelleringsarbete Svårt med avgränsning

Avgränsningsfilosofi Projekt STEPP Framgångsfaktorer finansiering ekonomiska och personella resurser förankring och acceptans förståelse för nyttan med standardisering långsiktigt Avgränsningsfilosofi organisationsneutral modell insatsrelaterat systemoberoende Fortsatt arbete seminariedokumentation rapport TRIS styrgrupp Standardiseringsprojekt SiS