SMKR Representantskapsmöte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Veteran- och anhörigstöd
FÖRSVARET i NORR Arvidsjaur Jägarbataljonen
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Öppen träning för åringar Hattrick 4 all
Myndighetsutredningen
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hur gick FN-granskningen?
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
AU Digital samverkan LO Process
Hållbar service i Västerbotten
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Arbetsförmedlingens uppdrag inom socialt företagande
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Dagordning föräldraråd 2/6
Dagens program: – Jan Persson, länsarkitekt -Inledning
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
SVEROF FÖRBUNDET SVERIGES RESERVOFFICERARE ÖB SVEROF förslag till reformerat personalförsörjningssystem. Tonvikten läggs på Reservofficeren i framtiden.
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Länsgemensam ledning i samverkan
Försäkringskassans roll i samverkan
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Nuvarande samverkan mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Systematisk uppföljning UIV
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Nya föreskrifter och allmänna råd
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Kira Berg  1 Samverkansledning (tidigare kampanjledning) Nätverksträffar, KB, Folkbildningsrådet, Sambruk, Folkbildningsförbundet  2En.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
LDG 8 SEP -14. A TT FUNDERA KRING … Idag sammankallas och leds LDG genom turordningsschema Idag sammankallas och leds VKG av resursperson Idag inhämtar.
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Demonstrationsprogrammet för elfordon Kort Historik 16 feb 2009: Uppdrag att lämna ett samlat kunskapsunderlag om marknaden för elbilar och.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

SMKR Representantskapsmöte 2012-04-17 OBLIGATORISK STARTBILD

Bakgrund FM Omstrukturering Ny FM organisation (insats- och basorg) Reducerad basorganisation Tvåbefälssystemet Kravsatta befattningar Kompetensmässiga obalanser

Syfte FM omstrukturering 2012 Bemanna FM organisation utifrån verksamhetens behov med befattningskrav och den enskildes kompetens som grund.

Tidsplan FM Org 13 feb mars april maj juni aug sept okt 28 FM dir för OMS 12 blir känt i FM 5 Prövning av YO ansökan om PE inleds 31 Pg BoK slutredovisar 20 Sista dag För YO att ansöka om PE C OrgE lista bristande anknytning 9 OP 09-12 får anställnings- erbjudande 21 Beslut om ny plac tv för ”bristande” anknytning. juni aug sept okt 1 Kompetens och CV finns i ReachMee 20 FM Org 13, med rätt krav finns indaterat i systemet. Systemstödet avprovat och arbetet låses för sem. 13 C OrgE lista särskilda skäl 20 Bem & förhandling inleds 31 Uppsägning 20 aug Bemanning Förhandling 20 sept

FM Org 2013 Insatsorganisationen - levererar försvarsförmåga på regeringens uppdrag, nationellt och internationellt, genom krigsförbandens personal och mtrl. Basorganisationen – skapar förutsättningar och vidmakthåller krigsförbandens förmåga. FM Uppdrag – befattningar utöver IO och basorg för att möta externa behov av officerare (närstående myndigheter, attachéer, utländska staber, elever, m.m.), samt för att hantera del av den interna rörligheten.

Principiella ställningstaganden Trygghetsavtalet och trygghetsstiftelsen är grunden för de som lämnar. (FM anmäler) Officerare < 4 år till pension kan ansöka om pensionsersättning (enskild prövning). Elever OP 09-12 anställs (maj 2012) Restriktivitet avseende tjänstledigheter under processen. OF/OR = Yrkesofficer. OF placerad på OR kan söka OF senare och vice versa, förutsatt rätt kompetens. CF/CR = Oberoende ( Ej samverkat PG BoK avslut)

Total sammanställning läget 31 mars 2012 Bilaga 1 Total sammanställning läget 31 mars 2012 Antal anställda per anställningskategori i försvarsmakten Könsfördelning per anställningskategori (alla anställda) YO årsarbetskraft visar felaktigt för högt värde i PRIO (ca 500 ÅA för högt). Orsaken är att förband med specialtidsavtal (1.UBFLJ, 3-4 Sjöstriflj, F 7 och HKPFLJ) inte redovisar frånvaro i PRIO. Bilaga 1

FM behov yrkesofficerare (OFF K/ SO K) 9978 AG BoK 2012-01-04 9782 AG BoK 2012-04-04 Målvolym 9200 8869 FMUP 12 2013 2014 2015 2016 FMUP 13 prognos tillgång ca 9200 9100 9000 9000 Yrkesofficerare per 2012-03-31 totalt 9461

Officer och Specialistofficer HKV 85/15 Stridsflygpiloter OF Läkare, Meteorologer, FM ingenjörer OF (-) 60 40

GSS/K och GSS/T GSS/K Anställda GSS/K: ~ 4000 GSS/T Interimsavtal inkl. dubbelteckning: ~ 4200 Antal att gå vidare med: ~ 3000 I väntan på författningsstöd har FM under 2011 med gott resultat arbetat med att förmå krigsplacerade vpl att teckna interimsavtal (avsiktsförklaring och tjänstgöringsplan) Ej bindande = frivillig överenskommelse med ett förband.

Slutläge Pg BoK 120328 Volym Balans Krav Benämn/AO Armé Marin Fv Led 9764, vilket är 139 ”för många”. Orsak: FM Uppdrag Balans Ca 37/63 inkl OR 5, exkl FM uppdrag Krav Krav kräver åtg i april. Certifikat och Besta bör göras senare, inför 2013 Benämn/AO Armé Marin Antalet OR 6 i amf (behov + 10-15) Fv Led Antalet OR 6 (behov ca 20) Log Skolor/centra Hv HKV Sakområden Behöver viss genomlysning i april C-befattningar Behöver viss genomlysning i april Master

Kvalitet befattningsstruktur och kravsättning Analys flöden Analys försörjningsbarhet Certifikat Besta Rollbeskrivning OF/OR OR 9 Antal instegbefattningar Volym och balans Full kvalitet Pers Utveckling senare 2012-2013 Kravförbättring (E/PA/FA) Sakområdesgranskning Granskning C Förbandens synpunkter Master 120411, sen stilla! Pg BoK Utveckling direkt April 2012 Läget 120328 Prod Befattningsbenämningar Arbetsområde (AO) Kategori (OF/OR/CF/CR) Nivå (1-9) Krav (U, E, PA, FA) Master 120326 Organisation Volym Leds

Reservofficerare FM OMS 12 berör primärt kontinuerligt tjänstgörande. FM har idag för få RO (OFF/T och SO/T) med rätt kompetens för placering i krigsförbanden. Tidvis tjänstgörande (GSS, OFF och SO) är en viktig del av IO och en resurs också för basorg. YO som lämnar aktiv tjänst i FM välkomnas att ansöka om anställning som RO (OFF/T och SO/T). Individer med rätt kompetens för en befattning i IO kan anställas som RO – här har alla chefer en viktig uppgift att inte låta värdefull kompetens gå till spillo! Framtidens RO-utbildning och volymer ligger utanför arbetet med FM OMS 12.

FSU Verksamhets som kvarstannar i FM FMLOG Stab De delar som åtgår för att leda kvarstående delar av FMLOG och för annan insatsnära verksamhet, taktisk logistikledning FM SeK Ekonomiadministration kopplad till myndighetens ekonomiredovisning Arkiv och expeditionstjänster Reseadministration som avser insatsnära verksamhet Löneproduktion UpphE Försäljning och uthyrning Masterdatahantering FörsE/A ”Främre/insatsnära” verksamhet SeP och SeC MvE FUS del av

Besparingar 130 Verksamhetsöverföringar, fullfölja UEFA och införande steg 1 hanterar 630 av 760 mkr Återstår 130 mkr att hantera i steg 2, inom ledning och beställning Av de 430 som avser effektivisering genom verksamhetsförändringar utgörs 50 mkr av konsulter Rationalisering L & B Steg 2 300 Reducering åak (Service, förråd och verkstad) 300 Steg 1 UEFA (inköp) Reducering åak (inköp) 30 15

VETERANER

Ökat fokus på internationella insatser Erfarenheter från Kongo, Bosnien, Afghanistan osv Från fredsfrämjande till fredsframtvingande Professionalisering av Försvarsmakten Färre gör fler insatser En svensk veteranpolitik – Veteransoldatutredningen (SOU 2008:91) Modern personalförsörjning för ett användbart försvar (prop. 2009/10:160) Regeringsbeslut 20 – 2010-06-10 (Fö2010/1074/MFI) FM Handlingsplan för stöd till veteraner (2011-05-27, bet 19 100:58529)

Handlingsplan för arbetet med anhörig- och familjefrågor. (-) FMP Handlingsplan för arbetet med anhörig- och familjefrågor. Familjepolicy. Medalj för skadade. Årlig veteranceremoni och nytt minnesmonument. Special- och sjukvårdsrekrytering. Bestämma insatsfrekvens. Försäkrings- och ersättningsfrågor. Medicinskt omhändertagande och insatstider. Information och öppenhet. Kontakter mellan anhöriga och utsänd personal. Hur hantera situationer vid oriktig kritik. Internationell tjänstgöring och dess meritvärde. Samarbete med anhörig- och veteranorganisationer. Inrättandet av en veteranadministration. Forskningsläget, forskningsbehov och systematisering. Försvarsmaktens handlingsplan för stöd till Veteraner. 1 Feb 11 1 Apr 11 1 Maj 11 2012 1 Juni 11

FM Handlingsplan för stöd till veteraner Veteraner utgör en tillgång för Försvarsmakten och förtjänar att synliggöras, erhålla erkänsla och stöd. Veteraner bidrar till Försvarsmaktens folkförankring och anseende och till attraktionskraften och rekryteringen. Försvarsmakten har ett särskilt ansvar för veteraner som fullgjort internationella militära insatser. Försvarsmakten ska stödja veteranerna på samma sätt som när de var anställda genom i första hand av lokal förbandschef. Försvarsmakten ska öka sin kunskap om veteraner och deras situation genom forskning och studier.

FM Handlingsplan för stöd till veteraner Omfamnar alla veteraner Tydliggör utlandsveteranernas särställning Uppgifter till förband och veteranavdelning Regelstöd och anvisningar Samarbete med ideella organisationer Utbildning av personal Uppföljningsansvar Åtgärder på lokal nivå Statistik och kunskapsuppbyggnad Implementering i FM rutiner

Försvarsmaktens veteranarbete Veteraner, utlandsveteraner Beslutar, inriktar och administrerar: Utvecklar, samordnar & stödjer: Genomför: Målgrupp: HKV FM HRC PERSS Veteranavdelningen Förband Ideella föreningar Veteraner, utlandsveteraner och deras anhöriga

Fördelning av rehabiliteringsstöd LedR: 2 LSS: 1 LG: 2 K3: 2 Amf1: 2 P4: 3 F7: 1 Hkpflj: 1 Lv6: 1 FömedC: 1 Ing2: 1 MarinB: 2 F17: 1 P7: 2 HKV: 1 FMLOG: 1 FMTM: 1 Fördelning av rehabiliteringsstöd I19: 3 F21: 1 LSS: 1 LG: 2 Amf1: 2 HKV: 1 FMLOG: 1 LedR: 2 FMTM: 1 Hkpflj: 1 F7: 1 P4: 3 K3: 2 Ing2: 1 FöMedC: 1 Lv6: 1 MarinB: 2 F17: 1 Totalt: 29 P7: 2

Fördelning av nya psykologer till Försvarshälsan Boden: 3 Luleå: 1 Enköping: 1 Uppsala: 1 Kungsängen: 2 Karlsborg: 2 Berga: 1 Skövde: 3 Såtenäs: 1 Linköping: 1 Halmstad: 1 Göteborg: 1 Eksjö: 1 Karlskrona: 1 Ronneby: 1 Revinge: 1 NORD (I19) Boden: 3 Luleå: 1 Umeå: 0 Arvidsjaur: 0 MÄLARDALEN (LG) Uppsala: 1 Kungsängen: 2 Berga: 1 Enköping: 1 Solna: 0 MITT (P4) Skövde: 3 Karlsborg: 2 Linköping: 1 Såtenäs: 1 Göteborg: 1 SYD (MarinB) Karlskrona: 1 Ronneby: 1 Revinge: 1 Eksjö: 1 Halmstad: 1 Totalt: 22

Handlingsplan Försvarsmaktens veteraner utgör en tillgång för Försvarsmakten och förtjänar att synliggöras, erhålla vår erkänsla och vårt stöd. Försvarsmaktens veteraner bidrar till Försvarsmaktens folkförankring och anseende och till attraktionskraften och rekryteringen. Försvarsmakten har ett särskilt ansvar för veteraner som fullgjort internationella militära insatser. Försvarsmakten ska stödja veteranerna på samma sätt som när de var anställda genom i första hand av lokal förbandschef. Försvarsmakten ska öka sin kunskap om veteraner och deras situation genom forskning och studier inom området.

Handlingsplan Försvarsmakten ska inrätta en veteranenhet med uppgift att lämna stöd till veteraner, förbandschefer samt Försvarsmaktens Högkvarter. Försvarsmakten ska tillföra resurser till Försvarshälsorna och till lokala förbandschefer så att de kan stödja sina veteraner före, under och efter insatser. Försvarsmakten ska utveckla samarbetet och stödet till ideella organisationer som stöder veteraner och anhöriga. Försvarsmaktens information till veteraner ska utvecklas på vår webbplats samt genom särskilda informationsträffar och direktkontakt. Försvarsmaktens förbandschefer ska få tydliga uppgifter och mandat att stödja veteraner, anhöriga och ideella organisationer.

Handlingsplan Veteraner som behöver rådgivning eller stöd efter den internationella eller nationella tjänstgöringen ska få det så länge som det är rimligt och i huvudsak genom rådgivning och handledning på lokal nivå. Veteraner ska vid sina kontakter med Försvarsmakten alltid känna sig välkomna oavsett vilket förband de kontaktar. Veteranernas insatser ska uppmärksammas genom ett utvecklat ceremoniel och genom att behovet av medaljer och utmärkelser överses. Veteranernas status i samhället skall stärkas genom informationsinsatser och att deras civila meritvärde utvecklas.

Veteranavdelning Vara ÖB rådgivare i veteranfrågor och ingå i ÖB medaljkommitté. Utveckla Försvarsmaktens omhändertagande av veteraner. Samordna veteranfrågor i Försvarsmakten. Vara kontaktpunkt och samordnare för veteranorganisationer. Vara kontaktpunkt för veteranfrågor för personal utanför FM. Delta i beredningen av forskning, statistik och regler inom området. Leda veteranseminarier samt studier inom området. Föreslår och följa forskning inom området. Ge råd och stöd till förband och enskilda. Stödja ceremoniell verksamhet för veteraner. Representera FM i internationellt samarbete för veteraner.

Förbandschefens uppgifter Samverka och utbilda representanter för myndigheter och organisationer om veteranernas situation och rättigheter Ge veteraner rådgivning och stöd samt underlätta kontakter med lokala representanter för myndigheter och organisationer Samarbeta och stödja lokala ideella organisationer som stödjer veteraner och anhöriga Tillse att veteranerna får stöd av andra myndigheter och organisationer samt ideella organisationer för veteraner Tillse att erfarenheter och information om veteranernas situation insamlas och rapporteras Säkerställa att veteraner alltid är välkomna till förbandets veteranverksamhet och lokala aktiviteter Säkerställa att veteraner till förbandet och särskilt inbjuds till högtidsdagar och ceremonier

Ideella organisationer De uppgifter som Försvarsmakten främst ser att ideella organisationer kan vara utförare av är följande:   1. social rehabilitering efter skada 2. arbetslivsinriktad rehabilitering efter skada 3. information och utbildning inför insats 4. psykosocialt stöd efter insats 5. stöd till anhörig 6. information och upplysning om verksamheten Försvarsmakten ska bestämma vilka organisationer det ska vara, hur mycket pengar de ska få samt vilka uppgifter de ska lösa. Ny utredning genomförs 2012 för att inordna detta i den frivilliga försvarsverksamheten.

ALTERNATIV SLUTBILD WWW.FORSVARSMAKTEN.SE