Fjärde Järnvägspaketet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

Välkomna.
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Direktiv 2010/32/EU EU-direktiv om förebyggande av stick-och skärskador inom hälso-och sjukvården Ramavtal som ingåtts av arbetsmarknadens parter. Nationellt.
Europeiska kommissionens förslag till:
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
CE-märkning av byggprodukter
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Nya miljöprövningsdelegationer
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
ADBJ Datalagringsdirektivet: vad gäller och vad händer? Daniel Westman
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
Viktigaste nya kraven enligt förordningen om kosmetiska produkter
Byggproduktförordningen CPR
Energikartläggning i stora företag
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
ECM Svensk ståndpunkt 1.Inkluderande förhållningssätt Kravbilden funktionellt uppbyggd. 2.CMW-Certified Maintenance Workshop bör synkroniseras med införandet.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Kulturmiljöfrågor i PBL
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
LSS 1§ Omfattar personer med
Strandskydd och miljöpolitik
Integrerat växtskydd modul 13 I Alvesta 18 mars 2014.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Handläggning enligt SoL
RISC februari, Driftskompatibilitet
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Ny strandskyddslagstiftning
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
Gunnar Alexandersson Transportstyrelsens temadag, Arlanda, 10 april 2013 Fjärde järnvägspaketet Synpunkter från Tågoperatörerna, CER och vägen framåt.
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Partnerskap En mer decentraliserad sammanhållningspolitik Inom medlemsstaterna: - bredare.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
CE-märkning och tillsyn i praktiken Hearing Näringslivets hus Nils Ahlén.
Sverige och EU:s arbetstidsdirektiv
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Energikartläggning i stora företag
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillgänglighetskrav på bussar
FSB 2016 Yvonne Svensson Rättschef. Ändringar i Boverkets hissföreskrifter Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:12) om hissar och vissa motordrivna.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
EG-rätt Germaine Hillerström. Historisk bakgrund Schuman plan 1950 Europeiska kol- och stålgemenskapen Europeiska ekonomiska gemenskapen Europeiska atomenergigemenskapen.
. Cross – Audit Information för Branschrådet, Arlanda , Folke Bark.
Integrerat Växtskydd – Regelverk och tillsyn
Presentationens avskrift:

Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda 2013-10-04

Bakgrund Nuvarande direktiv 2004/49/EG. Fullfölja insatserna med ett gemensamt regelverk för säkerhet på järnvägen. Marknaden är mogen för gradvis övergång till ett gemensamt säkerhetsintyg. Se över roller och ansvarsområden. Anpassa text och uppdatering enligt tidigare ändringar.

Senaste nytt och ändringar; 12563/1/13 Möten och förhandlingar i Bryssel under juni, juli och september. Diskussion 2 oktober med EU-ambassadörer. Ministermöte 10 oktober antagande av allmän riktlinje. Senaste versionen kan hittas på ministerrådets hemsida (Europeiska unionens råd): http://www.consilium.europa.eu/documents/access-to-council-documents-public-register.aspx?lang=EN

Art 2 Tillämpningsområde Direktivet gäller ej: - Tunnelbana - Spårväg och spårvägsfordon Funktionellt åtskilda nät Länderna får undanta: - Trafik på privatägd infrastruktur, gods eller icke kommersiell persontrafik - Infrastruktur och fordon avsedda att användas uteslutande för lokala eller historiska ändamål eller turiständamål

Art 3 Definitioner, Art 4 Utveckling Nya aktörer: Tillverkare, avsändare, mottagare, lastare, avlastare och fyllare. - ECM Aktörernas roll i utveckling av järnvägssäkerhet: Alla aktörer ska genomföra nödvändiga åtgärder för riskhantering och vidta åtgärder för att förebygga risker. Säkerställa att utrustning som används är säker. Rapportera risker till andra berörda aktörer.

Art 5 CSI, Art 6 CSM och Art 7 CST Art 5 Gemensamma säkerhetsindikatorer: - Kommissionen ges befogenhet att anta genomförandeakter. Art 6 Gemensamma säkerhetsmetoder och Art 7 Gemensamma säkerhetsmål: - ERA utarbetar och ser över.

Art 8 Nationella säkerhetsregler Begränsning av nationella säkerhetsbestämmelser: OK om befintliga bestämmelser följer bilaga 1 A, inte redan är reglerade i CSM eller TSD och inte inverkar diskriminerande mellan länder. Översyn av befintliga bestämmelser inom 2 år. Nya bestämmelser kan utfärdas senare om det inte redan är reglerat i CSM eller TSD, en brådskande åtgärd efter inträffad olycka eller en översyn av befintlig bestämmelse.

Art 9 Säkerhetsstyrningssystem (SMS) Kommissionen kan besluta om genomförandeakter beträffande innehåll i SMS. SMS uppfylla krav anpassat till verksamhetens typ, omfattning och geografiska område. Omfatta risker som kan uppstå av andra aktörer. SMS kan tredjepart certifieras. Årlig säkerhetsrapport senast 31 maj.

Art 10 Gemensamt säkerhetsintyg ERA beviljar gemensamt säkerhetsintyg. ERA och NSA ska samarbeta vid utfärdande (Art 11). ERA tar fulla ansvaret för utfärdandet. Överklaga ERA beslut hos Board of Appeal. NSA beviljar gemensamt säkerhetsintyg om företaget avser att endast bedriva nationell trafik. Nationellt intyg kan även gälla till station i annat land om station finns nära gränsen. Överklaga NSA beslut, i SE hos Förvaltningsrätt.

Art 13 Utbildning, Art 14 Fordon NSA försäkra tillträde till utbildningsanordnare. Vid anställning ska personal ha rätt till kopior och alla dokument rörande deras utbildning, erfarenhet och kvalifikationer. Fordon ERA ska utvärdera systemet med certifiering av ECM för godsvagnar ERA ska utvärdera möjlighet till att det ska gälla samtliga fordon och om certifiering av underhållsverkstäder ska bli obligatorisk. Kommissionen ska besluta om genomförande akter senast den 24 dec 2016.

Art 16 och Art 16 a; NSA uppgifter Bistå ERA vid utfärdande, förnyelse, ändring och återkallelse av gemensamma säkerhetsintyg och vid fordonsgodkännanden. Utöva tillsyn inom sitt territorium. Kontrollera uppfyllande av villkor och krav samt att företag bedriver trafik i enlighet med gällande lagstiftning. Kontrollera uppfyllande av säkerhetsmål och säkerhetsutveckling. Info från järnvägsföretag 2 månader innan ny verksamhet inleds.

Art 16 och Art 16 a; NSA uppgifter Informera ERA vid tvivel om uppfyllande av säkerhetsnivå med begäran om återkallande eller begränsning av säkerhetsintyget. I avvaktan på beslut från ERA kan NSA införa tillfälliga restriktioner eller lägga förbud. NSA har rätt att tillsyna säkerhetsutförande hos andra aktörer (Art 4). Inrätta ett ”varningssystem” i händelse av regelöverträdelser som kan leda till ökade säkerhetsrisker.

Ikraftträdande Art 30 Övergångsregler: Säkerhetsintyg som utfärdas inom 5 år från ikraftträdande är giltiga löptiden ut. Art 34 Ikraftträdande: Art 10 och 11 ska tillämpas 5 år efter ikraftträdande.

Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda 2013-10-04