VI TILLVERKAR BRA DAGAR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Attraktiva arbetsgivare
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Mitt jobb & Min karriär.
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Employer branding och sommarjobben
En introduktion till ST Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag.
Kommunen, en attraktiv arbetsgivare
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Medarbetarundersökning KTH Skolan för teknik och hälsa 2011
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Vilka ansvarar ytterst för Vård och omsorgscollege i Sverige?
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Vård- och omsorgs-(college)
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Att tala lön med sin chef
Agenda myndighetsmötet 21 mars
STs Arbetsmiljörapport 2010
Medarbetarundersökning 2012
Medarbetarundersökning Helsingborgs lasarett 2010 Medarbetarundersökning 2010.
Ungas uppfattning om välfärdssektorn Meningsfulla jobb med möjlighet att göra skillnad. Roliga och spännande jobb med goda framtidsutsikter och.
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
Ortsutveckling Skebokvarn
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
En introduktion till ST Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag.
Välkommen! Stormöte 22 oktober 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
”… det är framför allt service och bemötande - och därigenom kundupplevelsen - som bygger ett starkt varumärke.” ur Skellefteå kommuns varumärke och image.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Ett sätt att locka unga kompetenser till offentlig verksamhet
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Sveriges viktigaste jobb finns i välfärden Över en miljon människor arbetar i välfärden. Här jobbar de som bygger vårt samhälle och får allt att fungera.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Strategi för Bästa Heby
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Presentationens avskrift:

VI TILLVERKAR BRA DAGAR Kommunikationsdagarna 2013-08-29--30 1

KONTAKT Hör gärna av dig med frågor eller dela med dig av dina erfarenheter. Kristina Fransson Kommunikationsstrateg 054-540 10 22 kristina.fransson@karlstad.se Christina Höök Organisationskonsult 054-540 10 93 christina.hook@karlstad.se

ARBETSGIVARVARUMÄRKE – vad är det? Kommunikation för att attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avsluta medarbetare Ska betona de unika fördelarna med arbetsplatsen och en kultur som målgruppen uppskattar Kommunicera ett enhetligt budskap och en enhetlig bild av hur det är att arbeta för företaget 3

BAKGRUND OCH SYFTE Åldrande befolkning styr efterfrågan på välfärdstjänsterna - sysselsätter i dag ca 1, 2 miljoner personer i kommuner och landsting Omkring 330 000 anställda inom välfärdssektorn går i pension de kommande tio åren Vara en attraktiv arbetsgivare samtidigt som generationsväxlingen ska användas för att växla kompetens och bli effektivare Högt ställda förväntningar på välfärdskvalitet samtidigt som kostnaderna för verksamheten begränsas Konkurrensen om attraktiv kompetens kommer att öka 4

VEM ÄR HAN? Hur har han det på jobbet? Anders Bergman IT-chef Tieto

Anders Bergman IT-chef Mjölby kommun VEM ÄR HAN? Hur har han det på jobbet? Anders Bergman IT-chef Mjölby kommun

ETT STARKT VARUMÄRKE Femma bland Sveriges kommuner 2009 Ur Dagens Samhälle, nr 11 2008

KOMMUNEN MED DEN GLADA SOLEN Löpande varumärkesutveckling Näringsliv 2008 Studentstaden 2009 Besöksnäring 2010 Arbetsgivarvarumärke 2011 Platsvarumärke 2012 och 2013

BAKGRUNDSMATERIAL Basfakta SKL 2009 – Nöjd men inte stolt Fakta om oss - rekryteringsbehov Ledar- och medarbetarundersökning 2010 Nya fakta – vad tycker de som slutat? 2010

FAKTA ATT GRUNDA OSS PÅ Ca 7 000 anställda Ca 700 rekryteras varje år Ca 350 medarbetare går i pension varje år Ca 600 yrken 92% tycker att de har ett meningsfullt arbete 92% är starkt engagerade i sitt arbete 81% känner sig nöjda med vad de uträttar på arbetet 71% är stolta över att jobba inom sin förvaltning/bolag 50% rekommenderar oss som arbetsgivare 54% kan tänka sig att återvända till koncernen

ATT FORUMULERA BUDSKAPET Workshops 2010 ledning mellanchefer medarbetare Facklig samverkan Spenat reklambyrå

SWOT

Det är alltid människor som gör skillnad. VÅRT BUDSKAP : DU ÄR VIKTIG Det är alltid människor som gör skillnad. Utan dig stannar Karlstad. Din arbetsmiljö, utvecklings-möjligheter, anställningsvillkor

ETT NYTT REKRYTERINGSKONCEPT Annonser Montermaterial Broschyrer Film Hemsida – karlstad.se

EGNA MEDARBETARE SOM AMBASSADÖRER 45 intresseanmälningar Alla har snabbintervjuats och snabbfotograferats Valt 8 personer - bra mix av ålder, kön, etnisk bakgrund, yrke, förvaltning Representerar hela kommunen 2 000 kronor i ersättning för två år Tack till dem som inte antogs

Natanael Berntsson, kontaktperson - handikappomsorgen, VOF Joyce Johansson, modersmåls-lärare,BUF Ina Ögren, Undersköterska, VOF Magnus Resare, Boendestödjare, ASF

Emma Eckerwall, Miljö- och hälsoskydds-inspektör, MF Evalena Nilsson, Kostchef, GYF Maria Gustafsson Boström, förskollärare, BUF Nele Petrovic, Servicevärd, TF

SAMLINGSANNONSER Stor genomslagskraft Visar att vi jobbar tillsammans Kostnadseffektivt Samordnas av arbetsgivarenheten Startade hösten 2012 karlstad.se

BÖRJADE SPRIDA ARBETSGIVAR-VARUMÄRKET Övergripande introduktion Broschyr – Spännande Jobb i Karlstads kommun Rekryteringsbehov Studievägledarträffar Chefsutbildningar Arbetsmarknadsmässor 22

HOTspot Huvudsponsor Enhetlig monter med koncernkänsla Vad tycker du? 2011 Attraktiv arbetsgivare 2012 Meningsfullt arbete 2013 Yrken hos oss Karriärveckor och sommar-jobbsmässa VIP-kväll Uppdragsbörsen

KONTAKTGARANTI Bakgrund Stärka rekryteringen till Karlstads universitet och vi vill uppfattas som en attraktiv arbetsgivare Uppdrag Erbjuda studenterna en bra arbetsmarknadsanknytning Tydlig kommunal organisation med ca 25 kontaktpersoner, en per aktuellt utbildningsprogram Effekt – ca 2 100 studenter per år 330 praktikanter 40 gästföreläsningar 25 studiebesök 30 exjobb 24

ANSTÄLLNINGSFÖRMÅNER Synliga på karlstad.se Stugor, semesteranläggning, friskvårdscenter, motionslopp, kulturresor, företagshälsovård, rätt till heltid m.m. Nya förmåner Bruttolöneavdrag för: Synfelsbehandlingar som exempelvis laserbehandling, operation där ögats naturliga lins byts ut mot konstgjorda synkorrigerande linser eller operation där en extra lins sätts in Provrörsbefruktning (IVF) eller annan fertilitetsbehandling Samtalsterapi Ortopedi Privat billeasing – miljöbil

ARBETSGIVARENHETENS REKRYTERINGSSTÖD Pilotprojekt – permanentas våren 2013 Alternativ till externa konsulter Stöd för koncernens alla chefer i hela rekryteringsprocessen Interndebitering Intresseanmälan 2012

Rekrytering och avslut av anställning

Tio goda skäl att arbeta hos oss Meningsfulla arbetsuppgifter. 7 000 engagerade arbets-kamrater. Du får vara med och göra livet enklare och bättre för Karlstadsborna. Du får jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi arbetar med långsiktig hållbar utveckling. Du får möjlighet att utvecklas i ditt jobb. Du får korta resor till och från jobbet. Hos oss har du förutsättning att skapa balans i livet. Schysta anställningsvillkor och bra förmåner för både kropp och själ. Vi jobbar med att tillverka bra dagar. Vill du vara med?

NYA REKRYTERINGSKANALER Tänka nytt! Inte bara fackpress och dagstidningar Sommarjobbsmässa – speed-dating Intresseanmälan – hösten 2012 Blocket Jobb – våren 2013 Film på stadsbussarna – sommaren 2013 Banners Facebook – rekryteringsflik på FB, hösten 2013 med tips- och delafunktioner

VÅR VÄRDEGRUND VI ÄR TILL FÖR KARLSTADSBORNA VI ÄR EN KOMMUN I GOTT SKICK VI ÄR TILL FÖR KARLSTADSBORNA VI NÅR GODA RESULTAT VI GENOMFÖR VÅRT UPPDRAG MED ENGAGEMANG VI SER FRAMÅT OCH UTVECKLAR VÅR VERKSAMHET

STOLTHET OCH VÄRDEGRUND Ledar- och medarbetarundersökning varje år – med frågor om stolthet Påståendet ”Jag känner mig stolt över att jobba i Karlstads kommun” får betyget 4 av 5 möjliga Värdefull workshop, våren 2013 – bygga stolthet med storytelling (15 arbetsplatser, ca 300 medarbetare hittills) Stolthet på flera nivåer: för min egen enhet, för andra verksamheter i kommunen och för hela koncernen. Hållplats 2000 – startade 2012 Vardagshjältar och Kvartalets idé Två stora ledardagar varje år

DU ÄR VIKTIG – HELA TIDEN Avsluta medarbetare På egen begäran, pensionsavgång, andra skäl och övertalighet Ökat samarbete kommunikations- och arbetsgivarenhet Övertalighet Nedläggning av verksamhet Omorganisationer t.ex Gymnasieförvaltningen – stort varsel vt 2013 Budskap, målgrupper, arbetsgivaransvar, struktur och rutiner Anpassa koncernens totala kommunikation – gasa och bromsa 33

PÅGÅENDE PROCESS Kommunikation för koncernkänsla Trovärdigt – hela organisationen Goda exempel: Jag och mitt jobb Vi i Karlstad - hushållstidning På gång 2013: Prao, praktik och feriejobb Information till elever i årskurs 8

ARBETSGIVAR- VARUMÄRKET Strategisk kompetens- försörjning Attrahera Kartläggning av rekryteringsbehov Delta på arbetsmarknadsdagar Omvärldsspaning Riktlinjer för annonsering Hemsidan – karlstad.se Intresseanmälan Samarbete – alla studie- och yrkesvägledare Information – alla åttondeklassare PRAO, Feriearbete, Praktik och Examensarbete Avsluta Riktlinjer för avslut av medarbetare ARBETSGIVAR- VARUMÄRKET Strategisk kompetens- försörjning Vision Strategisk plan Utveckla och behålla Riktlinjer för Introduktion Stolta och nöjda medarbetare Anställningsförmåner Kompetensutveckling och utbildning Intern rörlighet Rekrytera Riktlinjer för rekrytering Centralt rekryteringsstöd för chefer Rekryteringsverktyg Värdegrund 35

VI TILLVERKAR BRA DAGAR